Güncelleme Tarihi:
AB, Almanya’nın itirazı nedeniyle otomobil üreticilerinin 2020 yılından itibaren kilometre başına karbondioksit emisyon oranını 95 grama indirmesini erteledi. BMW’nin Merkel’in başında olduğu Hıristiyan Demokrat Birlik Partisi’ne yaptığı 690 bin Euro’luk bağış sonrası çıkan erteleme kararı dikkat çekti.
AVRUPA Birliği üyeleri, Almanya’nın itirazı nedeniyle 2020 yılına kadar otomobil üreticilerine, kilometre başına 95 gram karbondioksit emisyonu hedefi getirmeyi erteledi. Lüksemburg’da toplanan AB çevre bakanları, 2015 yılında kilometre başına 130 gram emisyon hedefini 2020’de 95 grama indirmek konusunda uzlaşamayınca AB Dönem başkanı Litvanya, kararı bir sonraki toplantıya bıraktı.
4 YILLIK GEÇİŞ SÜRECİ
BMW, Mercedes ve Audi gibi lüks otomobil üreticilerinin 2020 hedefinden menfi etkilenmemesini güvence altına almak isteyen Almanya, müzakerelerde ağırlığını koyarak İngiltere, Fransa, Polonya, Macaristan, Çek Cumhuriyeti, Portekiz, Slovakya ve Estonya’yı kilometre başına 95 gram emisyon hedefinin 4 yıllık geçiş sürecine yayılması konusunda ikna etti. İngiltere’nin, AB’nin bankacılık sektörüne yönelik düzenlemelerinin, Londra’nın finans merkezi statüsüne zarar vermemesini sağlamak için Berlin’den destek göreceği beklentisiyle emisyon hedefini sulandırmada Almanya’nın tarafına geçtiği ve Portekiz’in kurtarma paketiyle ilgili beklentileri nedeniyle Almanya’yı desteklediği iddia ediliyor.
AR-GE İÇİN MİLYARLARCA EURO
AB’de birçok üretici, 2015 yılında bağlayıcı hale gelecek kilometre başına 130 gram karbondioksit emisyonu hedefini şimdiden tutturmuş durumda. Çevre örgütlerine göre üreticilerin ilave maliyetle karşılaşmadan 2020 hedefini de tutturabileceğı belirtilse de otomotiv sektörü pek aynı kanıda değil. Çünkü emisyonu düşürmek için yapılacak Ar-Ge yatırımları milyarlarca Euro’yu aşıyor. 2012 yılı verilerine göre Avrupa’da satılan otomobillerin kilometre başına ortalama karbondioksit emisyonu, İtalyan Fiat’ta 118.4 gram ve Japon Toyota’da 122.1 gram iken Honda’da 142.7 gram ve Mercedes’te 143.6 grama yükseliyor.
BMW ailesinden 690 bin Euro
ALMANYA’da seçimlerden kısa bir süre sonra BMW’nin büyük hissedarı Quandt ailesinin Merkel’in partisi olan Hıristiyan Demokrat Birlik Partisi’ne (CDU) yaptığı bağış tartışma yarattı. Yaklaşık 690 bin Euro değerindeki bağış seçimlerden bir hafta sonra yapıldı. Bağışın, AB genelinde otomobillerin egzoz gazlarına getirilmesi planlanan yasal düzenleme döneminde yapılmış olması dikkat çekti. Federal Hükümet, Lüksemburg’da biraraya gelen AB çevre bakanları toplantısında, egzoz gazlarına sıkı düzenleme getirilmesini öngören planı engellemişti. Federal Hükümet özellikle BMW ve Mercedes’in yararına olacak şekilde, yasal düzenlemenin uzun vadede çıkartılmasını hedefliyor. Stefan Quandt BMW’nin yüzde 17.4 hissesine, annesi Johanna Quandt yüzde 16.7 ve kızı Susanne Klatten ise yüzde 12.6 hissesine sahip. Quandt ailesi, seçimlerden sonra 9 Ekim’de CDU’ya bağışta bulundu. Aile 2009 yılında yapılan genel seçimlerden sonra da CDU’ya 450 bin Euro’luk bağışta bulunmuştu.
Merkel elini güçlendirecek
22 Eylül’deki seçimlerin ardından haftalardır Sosyalistler ve Yeşiller ile koalisyon pazarlıklarını sürdüren Almanya Başbakanı Angela Merkel’in AB’nin otomobillerin karbondioksit salınımında 2020 hedefini sulandırarak çevre konusunda hassas olan Yeşiller ile muhtemel bir koalisyonda elini güçlendirmek istediği belirtiliyor.