Güncelleme Tarihi:
Rahmi Koç Müzesi, 1908 yapımı buharlı Gonca teknesi ile 1964 yapımı bir araştırma gemisini restore edip, tekrar Türk denizciliğine kazandırdı.
Rahmi M. Koç Müzecilik ve Kültür Vakfı'nın yok olmaktan kurtarıp restore ederek Türk denizciliğine kazandırdığı iki gemi, önceki gece düzenlenen törenle hizmete girdi. İstinye Müşir Fuat Paşa Yalısı'nda düzenlenen törenle, restore edilen 1908 yapımı buharlı Gonca teknesi, gezi teknesi olarak; 1964 yılında Haliç Tersanesi'nde yapılan açık deniz römorkörü de Araştırma Gemisi Saros adıyla hizmete girdi.
Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Rahmi Koç'un ‘‘İki yorgun savaşçı'' olarak nitelediği gemilerin tanıtım törenine Koç Ailesi'nden Suna-İnan Kıraç, Semahat Arsel, Mustafa, Ömer ve Ali Koç da katıldı.
Rahmi Koç, Müşir Fuat Paşa Yalısı'nın rıhtımına yanaşan Gonca Teknesi'nin güvertesinden yaptığı konuşmada, geminin 1908 model Edwardian Stili buharlı bir tekne olduğunu söyledi. Geminin Boğaz'da günübirlik gezi ya da Ege Denizi'nde Charter seferler yapacağını belirten Rahmi Koç, buharlı geminin öyküsünü şöyle anlattı:
‘‘1908 yılında İngiltere'de bir Fransız liman şirketi için yapılmış. Selanik Limanı'nda Selanik ismiyle çalıştırılmış. 1'inci Dünya Savaşı'nda Osmanlı donanması gemiye el koymuş ve Çanakkale'de mayın dökme gemisi olarak hizmet görmüş. Savaşın bitmesinden sonra 10 yıla yakın limanda beklemiş. Daha sonra yeni kurulan mayın deposu emrine verilmiş ve 1927 yılında ismi Gonca olarak değiştirilmiş. Bu görevin kaldırılmasından sonra 1944 yılında donanmanın emrinde geçirdiği bir tadilatla insan taşıyan bir gemi haline getirilmiş ve İzmit-Gölcük arasında uzun süre işçi taşımış. ''
İNGİLİZ KAPTAN
Koç, Gonca'nın Denizde Can Emniyeti ve Deniz Kirliliğini Önleme Konvansiyonları'na uygun olarak donatıldığını söyledi. Geminin Lloyd belgesine de sahip olduğunu belirten Koç, ‘‘Bu belge denizcilik tarihinde ilk defa bu yaşta bir gemiye verildi'' dedi.
Geminin Kaptanı James Smith, İkinci Kaptan Dorothy Wilson ve Makinist Mike Williams'ı tanıtan Koç, mürettebatın yabancı olmasının sebebini ‘‘Türkiye'de buharlı gemi işleten kaptanlardan sağ olanların yaşı 80'i geçti. Bu yüzden şimdilik İngilizler'i kullanıyoruz. Ama gençleri bu konuda yetiştiriyoruz'' diye açıkladı.