Oluşturulma Tarihi: Aralık 05, 2004 00:00
WILKINSON'un 4 bıçaklı Quattro'sunun ardından Gillette de titreşimli Mach 3 Power'ı gündeme getirmesiyle 90 milyon dolarlık tıraş bıçağı pazarı kızıştı. 172 milyon adetlik pazarda, Türk erkeğinin "kullan-at" alışkanlığına güvenen Derby de 'sinek kaydı tıraş' yarışında boş durmuyor.90 milyon dolarlık (128 trilyon lira) tıraş bıçağı pazarında, Gillette ve Wilkinson arasında yaşanan sakal kapışması, farklı özelliklere sahip iki yeni ürünün devreye girmesiyle iyice kızıştı. Wilkinson'un dört bıçaklı Quattro'yu çıkarmasının ardından, Gillette de ince pille çalışan, titreşimli Mach 3 Power'ı piyasaya sürmeye hazırlanıyor. Buna karşın, 172 milyon adetlik toplam pazarın, yüzde 68'ini oluşturan "kullan-at" makinelerde Permatik'i koltuğundan eden Derby'nin üreticisi Azmüsebat da boş durmuyor. Türk erkeklerinin "kullan-at" makine alışkanlığından vazgeçmemesini fırsat bilerek, pazar payını artırmaya çalışıyor. Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı'nın yaptığı araştırmaya göre, Türkiye'de yılda 172 milyon adet tıraş bıçağı satılıyor. Bunun sadece yüzde 32'sini bıçağı değiştirilebilen sistem makineler oluşturuyor. Bıçağı değişebilen tıraş makinelerinde pazarın yüzde 68'ini de Perma Sharp'ı 1991 yılında satın alarak Türk pazarına giren Gillette, elinde bulunduruyor. Bu alanda Wilkinson yeni ürünü Quattro'nun yanı sıra Protector ve FX Performer'la, Derby de, Samurai modelleriyle Gillette'den pay kapmaya çalışıyor. Pazarda, Wilkinson'un yüzde 28, Derby'nin de yüzde 4 payı bulunuyor."Kullan-at" makineli tıraş bıçaklarında pazar payını yüzde 60'a çıkarmayı başaran Derby, bu alanda fiyat avantajını kullanarak, Permatik'i üreten Gillette'i geride bırakmayı başardı. "Kullan-at" türü makine ve bıçaklarda Wilkinson'un yanı sıra Zaza ve Uzakdoğu'dan ithal edilen ürünler de etkili olmaya çalışıyor. HAFTADA İKİ TIRAŞ YETERAraştırmalara göre, Türkiye'de 15 yaşın üstündeki erkeklerin yüzde 90’ı tıraş oluyor. Ancak bu alışkanlık, süreklilik arz etmiyor. Türk erkekleri haftada ortalamada 2 kere tıraş olurken, bu oran Amerika ve Batı Avrupa ülkelerinde 5'e yükseliyor. Buna karşın, Türk erkekleri banyoda Avrupalılara oranla daha fazla tıraş bıçağı kullanıyor. Bu da, üretici firmaların son dönemlerde banyo tipi tıraş bıçağı üretimine ağırlık vermesine neden oluyor. Banyo tipi tıraş bıçaklarında Permatik ve Derby pazarı elinde bulunduruyor.Kim kaça satıyor?SistemGillette Mach 3 Turbo 9.950.000Gillette Sensor Excel 9.950.000Wilkinson Quatro 14.500.000Derby Samurai 5.600.000Kullan atDerby oynar baş(5'li) 3.200.000Permatik Blue10(5'li) 5.390.000 Gillette Blue2(5'li) 5.300.000Wilkinson Shick(5+5'li) 1.550.000BanyoWilkinson Banyo(3'lü) 1.450.000Derby Banyo (5'li) 1.590.000Permatik banyo(5'li) 3.150.000Türk erkeğinin ömrünün 139 günü tıraşla geçiyorARAŞTIRMALARA göre, yetişkin Türk erkekleri, ömürlerinin 139 gününü tıraş olurken geçiriyor. Üretici firmalar da "tıraşı kısa kesme" üzerine yoğunlaştırıyor. Üreticiler, erkeklerin daha az dokunuş ve daha az tahrişle pürüzsüz tıraş olmalarını sağlamayı hedefliyor. Sakal ayda 1.3 cm uzuyorYÜZÜNDEKİ ortalama 15 bin kıl köküyle ön sıralarda yer alan Türk erkekleri, tıraş bıçağı tüketiminde son sıralarda bulunuyor. Sakalı ayda ortalama 1.3 santim uzayan Türklerin, kişi başı yıllık tıraş bıçağı tüketimi 8'i bulmuyor. Bu sayı Amerika ve Avrupa'da, 14'e ulaşıyor. Kim ne üretiyorGILLETTE: Dünyada ilk kez tıraş bıçağı üretimini gerçekleştiren Gillette, 1988'den bu yana Türkiye'de faaliyet gösteriyor. 1991'de Permasharp'ı satın almasının ardından başlığı değişebilen sistem bıçak pazarında ilk sıraya oturdu. 1999'da ilk 3 bıçaklı tıraş bıçağı olan Mach 3'ü üreten şirket, şimdi de pille çalışan titreşimli tıraş bıçağını piyasaya sürmeye hazırlanıyor.WILKINSON: Toplam 25 farklı ürünle Türkiye pazarında distribütörleri aracılığıyla rekabet etmeye çalışan Wilkinson da, 2001 yılından itibaren Wilkinson Sword Türkiye'yi oluşturdu. Wilkinson, geçtiğimiz günlerde dünyanın ilk dört bıçaklı tıraş makinesi olan Quattro'yu piyasaya sürdü.DERBY: 1971'de standart paslanmaz tıraş bıçakları ile üretime başlayan Derby, aynı zamanda Tokai marka çakmakları da üretiyor. İstanbul Tuzla'da iki fabrikası bulunan şirket, ürettiği 10 farklı tıraş bıçağıyla dünya devleriyle rekabet etmeye çalışıyor.ZAZA: Türkiye'nin ilk tıraş bıçağı üreticisi Zaza'da, özellikle Anadolu'da etkili olmaya çalışıyor.PİL REKABETİ: Energizer'in de üreticisi olan Wilkinson tıraş bıçağının yanı sıra, Duracell'i üreten Gillette'yle pil sektöründe de rekabet ediyor.ÜRÜN KARŞILAŞTIRMASIPower titreşimle rahatlatıyorQuattro 'oturaklı' tıraş ediyorTEKNOLOJİ yazarımız Yurtsan Atakan, Gillette'in önümüzdeki günlerde Türkiye'de satışa sunacağı 'titreşimli tıraş bıçağı Mach 3 Power'ı ile Wilkinson'un dört bıçaklı Quattro'sunu tüketiciler için birer ay test etti. Her iki tıraş bıçağı da, Atakan'ın günlük tıraş temposuna birer ay dayandı. Test süresince, iki makine ciltte herhangi bir tahrişe yol açmadı. Quattro'nun, Mach 3 Power'a oranla ağır olması, kullanıcılarda daha oturaklı bir tıraş hissi yaratıyor. Quattro'ya oranla daha hafif olan Mach 3 Power ise rahatlık hissi veriyor. Wilkinson Quattro'nun tek rahatsız edici yanı, bıçak aralarında kıl birikmesi ve çok basınçlı suyla bile temizlenememesi. Kıl toplanması, dört bıçağın arasında fazla boşluk olmamasından kaynaklanıyor. Mach 3 Power'ın üç bıçağının arasındaki boşluk, Quattro'ya oranla daha fazla. Bu da, Mach 3 Power'ın bıçakları arasında kıl birikmesini önlüyor.Bıçaklar arasındaki boşluğun az ya da çok olması, tıraş sırasında sağladığı avantajların yanısıra bazı dezavantajları da beraberinde getiriyor. Quattro bıçaklarının birbirine yakın olması, daha derin ve kaymak gibi etkili bir tıraş sağlıyor. Buna karşın, bıçaklar arasında biriken kıllar, zamanla makineden beklenen randımanın azalmasına neden olabiliyor.Aradaki boşluğun Mach 3 Power'da geniş olması, bıçakların birbiri ardına kesme performansını Quattro'ya oranla düşürebiliyor. Ancak, Gilette Mach 3 Power'ın iki yana doğru titreşen bıçakları, traş olurken kullanıcıların kendilerini rahat hissetmelerini sağlıyor. Ne var ki, makinenin açma kapama düğmesine alışmak birkaç gün alıyor.
button