Güncelleme Tarihi:
10 milyar 247 milyon Euro yatırımla 2018 yılı sonunda devreye girecek projenin 25 yıllık işletme bedeli de yapılan ihale sonucunda KDV dahil 26 milyar 142 milyon Euro’ya ulaştı. Böylece ihaleyi 97 turun sonunda kazanan Limak-Cengiz-Kolin-Mapa-Kalyon ortaklığının cebinden çıkacak toplam tutar 90 milyar liraya yaklaştı. Bu da daha şimdiden 3’üncü havalimanın isminin ‘Paralimanı’ olarak telaffuz edilmesini sağladı.
CUMHURİYET tarihinin en büyük ihalesi olarak bilinen üçüncü havalimanında, ortaya çıkan rakam da tarihi boyuta ulaştı. Dört grubun kıyasıya yarıştığı tarihin en büyük ihalesinde, en yüksek teklifi 97 turun sonunda 22 milyar 152 milyon Euro’yla Limak-Cengiz-Kolin-Mapa-Kalyon verdi. 25 yıllık işletme hakkı için verilen bu teklif yüzde 18’lik KDV’nin eklenmesiyle birlikte, 26.1 milyar Euro’ya çıkıyor. Buna ek olarak, üçüncü havalimanına 10 milyar 247 milyon Euro yatırım yapılması planlanıyor. Toplam rakam yaklaşık 90 milyar lirayı buluyor. Havaalanının yapımına gelecek yıl başlanması ve 2018 yılında hizmete açılması planlanıyor.
TARİHİN EN BÜYÜK İHALESİ
Esenboğa Havalimanı Sosyal Tesisleri’nde yapılan ve 17 firmanın şartname aldığı ihalede TAV, Makyol, IC Fraport ve Limak-Cengiz-Kolin-Mapa-Kalyon Ortak Girişim Grubu (OGG) olmak üzere 4 teklif vardı. Üçüncü havalimanı ihalesinde pazarlıklar kapalı zarf usülü ile yapılacakken yöntem değiştirildi ve açık artırma usülü yapılmasına karar verildi. Teklifler açıklanmadan önce, dış zarf belgelerinin açıldığı ihalede firmalara teknik yeterlilik onayı verildi. Ardından iç zarflar da açılarak, dört firma açık artırma süreci için yeterlilik almış oldu. Verilen teklifleri, İhale Komisyonu Başkanı ve DHMİ Genel Müdür Yardımcısı Funda Ocak açıkladı. Ocak, “Bugün burada Türkiye Cumhuriyeti tarihinin en büyük ihalesini yapacak olmamız nedeniyle kapalı pazarlıklar yerine açık artırma usulunu belirledik” dedi.
İLK ÇEKİLEN MAKYOL OLDU
Kapalı zarfta alınan tekliflere göre 25 yıllık kira bedeli için KDV hariç olmak üzere IC Fraport 20 milyar Euro, Cengiz-Kolin-Limak-Mapa-Kalyon 12 milyar 682 milyon Euro, TAV 9 milyar Euro, Makyol 4 milyar Euro teklif etti. Daha sonra açık arttırmaya geçildi. Açık arttırmada ihale sürecinden ilk çekilen en düşük teklifi veren Makyol oldu. Daha sonra IC-Fraport, Cengiz-Kolin-Limak-Mapa-Kalyon OGG ve TAV arasında en yüksek teklif olan 20 milyar Euro üzerinden açık arttırmaya geçildi. İhale, 73. tura geldiğinde TAV açık artırmadan çekildiğini açıklayan ikinci grup oldu. TAV’ın çekilmesinin ardından açık arttırma IC-Fraport ile Cengiz-Kolin-Limak-Mapa-Kalyon arasında kıran kırana devam etti. 22 milyar 100 milyon Euro’ya ulaşan açık artırmanın 87. turuna gelindiğinde IC-Fraport mola istedi. Moladan dönüp açık artırmaya devam eden IC-Fraport, 96. turda çekildiğini açıkladı. Böylece Cumhuriyet tarihinin en büyük ihalesinde en yüksek teklifi 97. turda 22 milyar 152 milyon Euro ile Cengiz-Kolin-Limak-Mapa-Kalyon grubu verdi.
Bu bakanlığın 10 yıllık bütçesi Allah güç, kuvvet versin
ULAŞTIRMA, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, üçüncü havalimanının 2023 vizyonunun en önemli eserlerinden olacağını belirterek, “Yapacak olanlara Allah güç, kuvvet versin” dedi. Bakan Binali Yıldırım şunları söyledi: “Türkiye’nin geleceğine güvenen, yatırım yapan bütün ihaleye katılan konsorsiyumları, firmaları yürekten kutluyorum. Bu bir yarıştır, yarışın sonunda herkesin kazanma şansı yok, birisi kazanacaktı. Adil, şeffaf, rekabetçi yarış oldu. Cengiz-Kolin-Limak-Mapa-Kalyon ipi göğüsleyen grup oldu. 22 milyar Euro artı KDV ile birlikte 26 milyar Euro’yu geçiyor. Allah güç kuvvet versin yapanlara da. Bu havalimanı Türkiye’nin gelecek 50 yılına hizmet edecek. Önce yatırım yapılacak. Bu da 10 milyar Euro’luk bir yatırım olacak. Bunun finans maliyetiyle 25 milyarlık kira bedeliyle birlikte rakam 90 milyar liraya ulaşıyor. Bu rakam bakanlık olarak 10 yıldır devlet bütçesinden aldığımız paradır.”
İlk kazma seneye, açılış 2018’de
LİMAK Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, üçüncü havalimanı inşaatına ilk kazmayı gelecek sene vurmayı planladıklarını açıkladı. İhalenin ardından gazetecilerin sorularını yanıtlayan Özdemir, “Türkiye’yi, hatta dünyayı en çok meşgul eden en büyük projelerden birini sonlandırdık.
Çok sıkı bir çalışma neticesinde ihale şartlarını yerine getirerek şeffaf, kötü düşünceye meydan vermeden ihale sonuçlandı. Rekor sayılacak bir rakamla ihaleyi kazandık. Türkiye büyüyor, İstanbul çok daha fazla büyüyor. İnşallah 2018 sonuna doğru yeni havalimanını hizmete açacağız. Çok önemli projeleri çok kısa sürede yapan bir grubuz. Toplam maliyeti 10 milyar 247 milyon Euro olacak. Ödeme planı da 22 milyar 152 milyon Euro artı KDV’yi 25 yıla bölüp eşit taksitler halinde ödeyeceğiz.”
İHALE TAKTİĞİ
İhale şartnamesine göre öncelikle yüzde 20 öz sermaye yatırmanın gerektiğini söyleyen Özdemir, “Biz de bu şekilde halledeceğiz. Bu ihaleye gelirken OGG olarak kaynaklarımızı halledip salona öyle geldik. Zorluk çekeceğimize inanmıyoruz. Büyüyen ve gelişen Türkiye’ye güveniyoruz. Rakamları buna göre verdik. Ödeme finansmanını hem iç hem dış pazara bakıp öyle seçeceğiz. İhale modeli herkesin içine sindi. 12 milyardan başlamak ihale taktiğidir” diye konuştu.
İSMİNİ TÜRKİYE VERİR
Özdemir, havalimanının isminin sorulması üzerine ise şunları söyledi: “İsmi benim aklımda olamaz. Bu havalimanı Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin malıdır. İsmini de Türkiye Cumhuriyeti yetkilileri verir. Bizim finansman, kamulaştırma için belli bir süreye ihtiyacımız var. Bu meydan çevreye saygılı, en az zarar verecek havalimanı olacak. Kaç ağaç kesileceğinin hesabını yapmadık.”
İHALEDEN NOTLAR...
Mikrofon krizi
İhalede üç grup arasında açık artırma yapılırken, salonda tek mikrofonun olması dikkati çekti. Bir mikrofon, artırımlar esnasında üç grubun arasında gidip-geldi.
Babalar ve çocukları
Öğleden sonraki açık arttırmada Limak Grubunun başındaki Nihat Özdemir’in Sabiha Gökçen ihalesindeki başarısıyla konuşulan kızı Ebru Kışlalı babasının hemen arkasındaki koltukta oturdu. IC-Fraport Grubunun başındaki İbrahim Çeçen’e ise ihalede havalimanları konusunda şirketin başında bulunan oğlu Fırat Çeçen eşlik etti. TAV Grubunun başındaki Hamdi Akın’ın Başkanvekili oğlu Selim ile Yönetim Kurulu üyesi kızı Pelin de ihaleyi firmalarına ayrılan bölümde takip etti.
Dev ihaleye koca kutular
İhaleye katılan 4 firmanın başvuruları izleyicilerin önünde noter huzurunda açıldı. İhaleye yapılan başvurular için gerekli evraklar büyük kutularla heyete sunuldu.
Yemek yerine kumanya
Açık arttırma sırasında ihale katılımcılarına öğle yemeği yerine kumanya dağıtıldı. Kumanyada tavuk şiş veya döner, ayran, kadayıf ve baklava yer aldı.
Kendilerini dışarı attılar
İhalenin sabah yapılan ilk bölümünde başvurular değerlendirildi. Öğleden sonra ise açık arttırma öncesinde verilen arada işadamları kendilerini dışarı attı. IC-Fraport’un başındaki İbrahim Çeçen ve Limak Grubunun başındaki Nihat Özdemir verilen arada dışarıda yürüyüş yaptı.