Oluşturulma Tarihi: Haziran 02, 2006 00:00
Yeni Rakı’nın üreticisi Mey İçki’nin yüzde 90 hissesi, dün İstanbul’da imzalanan anlaşma ile Texas Pasific Group’a (TPG) devredildi. 6 kişilik yönetim kurulunda 4 kişi ile temsil edilecek olan TPG, Mey için 810 milyon dolar ödedi.
TÜRKİYE pazarını 2001 yılından bu yana dikkatle inceleyen özel yatırım fonu Texas Pasific Group (TPG), Nurol-Limak-Özaltın konsorsiyumuyla Mey İçki’nin çoğunluk hisselerinin satın almak için bir buçuk ay önce başladığı anlaşmayı tamamladı. Mey İçki’nin toplam hisseleri için 900 milyon
dolar bedel üzerinde mutabık kalan TPG, şirketin yüzde 90’ını 810 milyon dolara satın aldı. 2003 yılında Özelleştirme İdaresi’nin açtığı ihalede Tekel’in alkollü içkiler bölümünü satın alan Nurol-Limak-Özaltın konsorsiyumunu Mey yüzde 2,9’ar, TÜTSAB ise yüzde 1.3’lük payla küçük ortak olarak kaldı. Mey İçki’nin CEO’su Galip Yorgancıoğlu ve ekibi yönetimde kalırken, 6 kişiden oluşan yönetim kurulunda TPG’nin 4, konsorsiyumun ise 2 üyesi bulunacak. Anlaşma Rekabet Kurulu ve Tütün Mamülleri ve Alkollü İçkiler Piyasası Düzenleme Kurulu tarafından da onaylandı.
MEY’İN BÜYÜMESİ HIZLANACAK: TPG’nin Avrupa Yatırımlarından sorumlu Ortağı Stephen Peel, anlaşmayla Mey’in
hisse yapısının yeniden düzenlendiğini ve TPG’nin Mey İçki’nin referans hissedarı konumunu kazandığını söyledi. Peel şöyle devam etti: "Bu TPG’nin Türkiye pazarındaki ilk yatırımı. Türkiye pazarındaki ilk kaldıraçlı satın almayı, (Leveraged Buy-out) gerçekleştirmekten ve Mey’in ortakları arasında bulunmaktan mutluluk duyuyoruz. Mey kurulduğundan bu yana çok büyük bir aşama kaydetti. Bundan sonra Mey’in dünya pazarlarındaki büyümesini daha da hızlandıracağına ve Türkiye’nin ekonomik gelişimi içinde de önemli bir dönüm noktası oluşturacağına inanıyoruz."
DÜNYA MARKALARI: Mey’in büyük markaları ve devraldığı miras ile bir Türk şirketi olduğu anlayışıyla karşılaştıklarını belirten Peel, buna saygı gösterdiklerini dile getirdi. Mey’in ürünlerinin Türk kimliğini yitirmeden dünya çapında markalar geliştirebileceğine inandıklarını vurgulayan Peel şöyle konuştu: "Bu stratejiye yatırım yapacağız. Türkiye ve yurtdışındaki tüketicilere, lider ürünler sunmak için marka ve çalışanlara yatırım yapmaya devam edeceğiz. TPG’nin dağıtım kanallarına dayalı marka pazarlamadaki geniş tecrübesinin yanında şarap ve alkollü içiki sektöründe de kanıtlanmış başarıları bulunuyor. Yeni Rakı, Tekirdağ, Kayra ve Mey’in diğer markalarını çok büyük fırsatlar beklediğine ve bunun aynı zamanda Türkiye’nin tanıtımına güçlü katkı yapacağına inanıyoruz. Bu yatırım, TPG’nin genel olarak Türk ekonomisi ve özellikle de Mey’e duyduğu güveni tescil etmekte."
Yakın gelecekte halka açılmayı düşünmüyoruzSTEPHEN Peel, yakın gelecekte halka açılmayı düşünmediklerini belirterek "Mey’in borsaya açılması çok uzun zaman almayacak ama görülebilir gelecek için bir tarih veremem. Biz genellikle bir şirkette 10 yıl kadar kalırız. Şirketten çıkmaya karar verdiğimizde de genellikle halka arzın ardından çıkarız. Ama Mey için daha yapılacak çok şey var" dedi.
Yatırım için diğer sektörleri inceliyoruzTÜRKİYE’deki sektörleri incelediklerini ve tüketici malları konusuna odaklandıklarını ve gelecekte bunların dışına çıkabileceklerini belirten Stephen Peel, tüketici malları ile perakende sektörüne ilgilerinin süreceğini vurguladı. Türkiye’nin son zamanlarda çektiği yatırımları hatırlaten Peel, TPG’nin 12’den fazla sektörde yatırım yaptığına da değindi.
8 yılda Yeni Rakı küresel marka olacakMEY İçki CEO’su Galip Yorgancıoğlu ise şöyle konuştu: "Almanya’da anasonlu içecek pazarı 11 milyon litre civarında. Biz sadece 2 milyon litrelik bir ihracat yapıyoruz). Bu rakam Fransa’da daha yüksek. Aslında pazarlarda anasonlu içkiye karşı büyük bir talep var. Avrupa’da bu ürün Akdeniz içkisi olarak tanınıyor. Rakının küresel bir içki haline gelmesi için, önce kalite yaratmanız sonra dağıtım ve lojistik programlarının yapılması ve pazarlamaya odaklanılması gerekiyor. Rakı 5-8 yıl içinde küresel marka olur." Yorgancıoğlu Mey İçki’nin 2005’te 1,2 milyar YTL ciro elde ettiğini 2006 hedefinin ise 1,4 milyar YTL olduğunu da söyledi.
Yüksek oranlı vergi sahteciliği körüklerTÜRKİYE’de alkollü içkilere getirilen vergi oranlarının son 2,5 yılda çok arttığına işaret eden Stephen Peel şöyle konuştu: "Alkollü içkilere getirilen yüksek vergi oranları sahtecilik, kaçakçılık gibi yasadışı faaliyetleri teşvik eder. Türkiye şu anda Avrupa’da alkollü içkilere en fazla vergi getiren ülke. Türkiye’de alkollü içki pazarında ilk olarak görmek istediğimiz vergilerin düşürülmesinden ziyade bandrol sistemi gibi güvenlik alanlarında ilerleme olması."
Dışarı ’Türkiye güvenilir ülke’ mesajı verdikMEY İçki Yönetim Kurulu Başkanı Hüsnü Doğan, Türkiye’ye daha fazla yabancı sermaye yatırımları çekebilmek için yoğun çaba harcanan bir dönemde, ülke açısından çok önemli bir anlaşmayı gerçekleştirdiklerini belirterek şunları söyledi: "Yaptığımız anlaşmayla uluslararası yatırımcılara ’Türkiye güvenilir, yatırım yapılabilir bir ülkedir’ mesajını güçlü bir şekilde verdik."
Demet CENGİZ BİLGİN