70’lik rakıyı 20’lik bandrolle satmak, vergi kaçırmak sayılır mı

Güncelleme Tarihi:

70’lik rakıyı 20’lik bandrolle satmak, vergi kaçırmak sayılır mı
Oluşturulma Tarihi: Nisan 17, 2009 00:00

70 cl’lik şişelere 20 cl’lik bandrol yapıştırarak vergi kaçırdığı iddia edilen Burgaz Rakı’nın Genel Müdürü Habib Kurt, "Vergi bandrole göre ödenmez. Vergi beyan esasına göre fatura üzerinden ödenir" dedi. Kurt, GİSDER’in gazetelerde yer alan ’Vergisi ödenmeyen rakı kirlidir’ reklamlarıyla ilgili olarak Reklam Kurulu’na müracaat ettiklerini söyledi.

GÜNEY’de yapılan baskınlarda bazı 70 cl’lik şişelere 20 cl’lik bandrol yapıştırdığı tespit edilen Burgaz Rakı’nın bu yolla vergi kaçırdığı iddia edilirken, Burgaz Alkollü İçecekler Genel Müdürü Habib Kurt, "Vergi bandrole göre ödenmez. Vergi beyan esasına göre fatura üzerinden ödenir" dedi. Bugüne kadar kendilerine ait 3 bin 500-4 bin kadar rakıda hatalı bandrol gerçekleştiğini belirten Habib Kurt, "Bandrollerin vergiyle bir ilgisi yok. Alkollü içkilerde bandrol uygulaması 2007 yılında başladı. 10 Temmuz 2008’den 15 Ocak 2009’a kadar üretim esnasında bandroller üzerine gözle görülemeyecek bir kodlamayla ürün hacim ve nitelik bilgileri kodlanmaya başlandı. Son derece komplike olan bu sistemde bizde ve diğer üretici firmalarda zaman zaman insan faktörüne dayalı kodlamalarda yanlışlıklar oldu. Üretici firmalarda bandrolün kontrol edilmesi için gerekli okuma cihazı yok. Bu olumsuzluklar bandrol üreticisi Sicpa-Assan’a iletildi. Sicpa-Assan’a bugüne kadar bildirilen hata sayısı 100 binin üzerindedir. Sicpa-Assan 15 Ocak 2009’dan itibaren bondrollerde gözle görülebilir şekilde hacim bilgilerine yer veriyor" diye konuştu.

33 milyonda hata olur

Burgaz Alkollü İçecekler Yönetim Kurulu Başkanı Sinan Katnaş, rakip diğer firmalarda da hatalı bandrol yapıştırma vakaları olduğunu dile getirerek, "Geçen yıl 33 milyon şişeleme yaptık. Günde 100 bin şişelemeyi bulduk. Burgaz’ın 149 çeşit ürünü var. Bandrolü dolum operatörü dokunmatik ekrandan seçiyor. Operatörün dikkatsizliğinden kaynaklanan hatalar olabiliyor" diye konuştu.

Kasıt operatör değiştirtti

10 bin 35 cl’lik şişede 150 cl’lik bandrol tanımlaması yapıldığını belirten Sinan Katnaş, ’kasıt’ ihtimali üzerine 3 kere bandrol operatörünün değiştirildiğini anlattı. Habib Kurt şunları söyledi: "Burgaz toplamda 340 milyon TL (sadece 2008 yılında 155 milyon TL) ÖTV ödedi. Herhangi bir vergi borcu bulunmuyor. GİSDER’in gazetelere verdiği ’Vergisi ödenmeyen rakı kirlidir’ reklamlarıyla ilgili olarak Reklam Kurulu’na müracat ettik. Ama GİSDER’de duyduğumuz kadarıyla 8 aydır bir kuruş dahi vergi ödemeyen, ayrıca kurulduğundan beri ÖTV veya KDV ödemediği bilinen firmalar yer alıyor."

Yok etmeye hakları yok

Denetim ve kontrollere her zaman kapılarının açık olduğunu belirten Kurt, "Ancak rakiplere yönelikte kontrol ve denetimler de yapılsın. Önyargılı yaklaşım olmasın. Yüzde 100 yerli sermaye ile sürekli büyüyen Burgaz’ı sektörde yok etmeye kimsenin hakkı yok" dedi.

Kurt, hálá ’TMSF bizi satmaz’ diyor

TASARRUF Mevduatı Sigorta Fonu’nun (TMSF), Hayyam Garipoğlu’nun Sümerbank’tan kalan borçlarını karşılayabilmek için, Burgaz Rakı’yı satmayı planları olduğunu açıklamasına rağmen Burgaz Alkollü İçecekler Genel Müdürü Habib Kurt şunları söyledi: "Burgaz’ın TMSF ile yapmış olduğu sözleşme şartlarına bir uyumsuzluğu söz konusu değil. Ancak, son zamanlarda oluşan kamuoyu baskısı ile TMSF’nin Burgaz’ı satmasına yönelik karalama kampanyası olduğu görülüyor. Yönetim kurulunda TMSF’nin 2 üyesi, 2 de denetçisi bulunuyor. TMSF’nin Burgaz’la ilgili satış kararı aldığı yönünde asılsız haberler çıkarılıyor. Ancak, geçmişte olduğu gibi bugün de bir sorunumuz yok işimize devam ediyoruz."

Bandrol imha işleminde TAPDK görevlileri hiç bulunmadı

TÜTÜN ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu (TAPDK) Başkanı Mehmet Küçük, kurum görevlilerinin bugüne kadar, alkollü içki bandrolü imha işleminde hiç yer almadığını, böyle bir alkollü içki imha işlemini kapsayan ve TAPDK görevlisinin imzasını taşıyan bir tutanak bulunmadığını kaydetti. Küçük şu açıklamayı yaptı: "Bandrol uygulaması, Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı ve tebliğ kapsamında yetkili firma olarak yetki verilmiş olan Sicpa-Assan firmasıyla birlikte sürdürülüyor ve firmalar TAPDK’ya başvurarak bandrol alımı yapıyor. Bandrol talebi ve verilişi Gelir İdaresi Başkanlığı’nın belirlediği usul ve esaslarla oluyor. Bandrol fire tespit ve imhası Maliye Bakanlığı tarafından yayınlanan 5 numaralı tebliğ ile düzenlenmiştir."

Bandrolle fatura tutarlı hale getirilince kaçak görünmüyor

GELENEKSEL Alkollü İçki Üreticileri Derneği (GİSDER), "Hatalı bandrolle vergi kaçırılabilir mi" sorumuz üzerine şu açıklamayı yaptı: "Alkollü içkilerden KDV ve ÖTV olmak üzere iki türlü vergi alınıyor. ÖTV beyan usulüyle alınıyor, KDV fatura üzerinden standart oranında tahsil ediliyor. ÖTV beyanı şöyle veriliyor: Fabrikada şişelere bant üzerinde otomatik olarak hacimlerine uygun bandrol yapıştırılıyor. Bandroller üzerinde hacim yazar. Elle bandrol yapıştırılması yasak. Sadece bandrol yeterli değil, her şişenin internette Gelir İdaresi’ne bağlı bir aygıtla manuel aktive edilmesi gerekiyor. Görevliler 70 cl’lik bandroll bir şişeye 20 cl’lik bir aktivasyon yaptıkları zaman Maliye Bakanlığı görevlileri bunun 20 cl’lik bir ürün olduğunu düşünüyorlar. Burada bir sorun çıkmıyor, çünkü aktivasyon sonuçları iki tarafta da birbiri ile tutarlı."
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!