Doğan ERDOĞAN
Oluşturulma Tarihi: Kasım 19, 2006 00:00
Ömer Malaz, Çin malı çakmaklara yenilen kibrit sanayiinde neredeyse kapattığı sayfayı, seri yat imalatında açtı. Malaz’ın 10 milyon Euro yatırımla Gebze’de ürettiği yatlar Avrupa’da Ferretti, Sunseeker, Azimut gibi lüks yat markalarına rakip oldu. Yatların en pahalısı 5.8 milyon Euro.
39 yıllık kibritçi Malazlar’ın ortağı Ömer Malaz’ın, 2002’de ’kibritin geleceği parlak değil’ deyip sattığı iki fabrikadan cebine koyduğu 10 milyon
Euro ile kurduğu yat fabrikası Numarine, Avrupalı milyonerlere 2007’de 24 yat teslim edecek. 70 kuruşa kibrit satmaktan sıkılan Malaz’ın Gebze’de ürettiği 16 metrelik yatı 600 bin, 23 metre uzunluğundaki modeli 2.1 milyon, 31 metrelik en büyük yatı ise 5.8 milyon Euro’ya alıcı buluyor. Numarine’in seri üretim yatları Ferretti, Sunseeker, Fairline, Azimut gibi lüks yat markalarına rakip olmaya başladı. 345 kişinin çalıştığı Numarine, 5 milyon Euro’luk tesis genişletme yatırımı yapıyor. Malaz, "Doğru bir sektöre girdiğimizi düşünüyorum. 2002’den bu yana 24 tane yat imal ettik. Bu yıl 12 yat teslim etmiş olacağız. Yeni tesis yatırımızla birlikte 2007 hedefimiz ise 24 yat teslim etmek" dedi.
50 YATLIK YENİ KONTRAT: Ömer Malaz, kendi markalarıyla üretim dışında biri İngiliz, biri ABD’li iki şirketle fason üretim anlaşması imzaladıklarını söyledi. Malaz, "İngiltere’de Pearl Motor Yachts ile 15 yatlık anlaşma yaptık. Diğer anlaşmayı da Amerikalı bir şirketle yaptık. 50 teknelik, nereden baksanız 30-40 milyon Euro’luk bir kontrat. Üreteceğimiz ilk tekne Şubat’ta Miami fuarında sergilenecek. Yat mobilyası imalatı konusunda da bir Alman şirketiyle joint-venture ortaklık kurduk" dedi.
MEGA YATLARA MOBİLYA: Alman Deutche Werkstanden Hellerau’nun (DWH) şirketi, mega yat mobilyası konusunda önde gelen şirketlerden biri olduğunu belirten Malaz, şöyle konuştu: "DWH Almanya’nın en büyük iki tersanesine mobilya imalatı yapıyor. İlk aşamada Numarine’in yatları için ortaklaşa mobilya üretiyoruz. Alman ortaklarımız ne zaman ’bu firma kalite düzeyi olarak bizim düzeyimize gelmiştir’ derse bu sefer mega yatlar için buradan mobilya siparişi vermeye başlayacaklar. Sanırım 6-8 ay sonra teklif verme aşamasına geliriz."
AYNI ANDA 10 YAT ÜRETİYOR: Numarine’in tesisinde halen aynı anda 10 tekne üretiliyor. 2007’de bu sayı 20’ye çıkacak. Şirketin 2010 ciro hedefi 53 milyon Euro. Patron Ömer Malaz, yatırımları süren şirketi fiilen destekliyor ve "Seri imalat tekne çok ciddi yatırım istiyor. İleride kárlı hale gelecek ama bugün itibariyle değil" diyor. Malaz, "2010 yılındaki hedefim senede 50 tekne yapıyor olmamız. Ve o tarihte Avrupa’da herhangi bir marinaya gittiğimizde bir tane Numarine markalı yat görmek istiyorum" diyor. Kibrit ağaçtan yapılıyor ama Malazlar kibritin ortağı Ömer Malaz’ın yeni işi olan yat imalatının ağaçla çok az alakası var. Malaz, "Tamamen kompozit malzeme söz konusu. Cam elyafı ve reçine kullanıyoruz. Yatlar üstten bakınca harika ahşaptır. Ama hafif olsun diye bal peteği şeklinde teknolojik malzeme var. Bu teknolojide de çok iyiyiz" diye konuştu.
İyi mobilyacı, eli matkap tutan eleman bulamıyorumYATÇILIĞIN Türkiye için potansiyeli çok yüksek bir sektör olduğunu belirten Ömer Malaz, "İnsanların iştahını kabartmak istemem, çünkü hakikaten çok zahmetli bir sektör. Ancak çok doğru bir yatırım yaptığımı düşünüyorum" dedi. Ömer Malaz, ailesine ait kibrit fabrikasına artık sadece toplantılar için gidiyor. Malaz şöyle konuşuyor: "345 kişi çalıştırıyoruz. Haftada ortalama 10 kişi bizde yeni işe başlıyor. Çok sıkıntı çektiğimiz konulurdan bir tanesi iyi mobilyacı, marangoz, polyesterci, eli matkap tutan, silikon çekmeyi bilen doğru dürüst eleman bulamıyoruz."