Güncelleme Tarihi:
Bilgi Teknolojileri ve İletişimKurumu’nun (BTK) açıkladığı telekomünikasyon pazarının 2012 birinci çeyrek sonuçlarına göre, Türk Telekom ve mobil işletmecilerinin (Turkcell, Vodafone, Avea) net satış gelirleri yaklaşık 5.68 milyar TL olarak gerçekleşirken, toplam telekomünikasyon hizmet gelirleri ise 7.1 milyar TL düzeyinde gerçekleşti. Türkiye ilk çeyrekte Avrupa’da geçen yıl ikinci olduğu en çok konuşan ülke sıralamasında Fransa’yı geride bırakarak bu yıl ilk kez birinciliğe yükseldi. 2010 yılında Fransa ve İrlanda’nın ardından üçüncü olan Türkiye böylece 2 yılda konuşma sürelerini en fazla artıran ülke oldu.
Konuşmalar yüzde 82 mobilden
Türkiye’de mobil trafiğin giderek arttığına dikkat çekilen BTK raporunda şunlar yer aldı: “2012 yılı birinci çeyrekte toplam mobil trafik miktarı 39.1 milyar dakika olurken, sabit trafik miktarı ise 5.4 milyar dakika olarak gerçekleşti. Bir önceki üç aylık döneme göre mobil arama trafik miktarı yaklaşık yüzde 1.5 oranında, sabit arama trafik miktarı ise yaklaşık yüzde 0.7 oranında arttı. 2011 yılı birinci çeyrekte yaklaşık 38.9 milyar dakika olan toplam trafik miktarı ise 2012 yılı birinci çeyrekte yaklaşık 44.4 milyar dakika olarak gerçekleşti. Trafiğin büyük bir kısmını (yüzde 82.7) mobilden mobile giden trafik oluşturdu.”
Data gelirlerinin payı arttı
Raporda, 2012 yılı birinci çeyrekte Türk Telekom’un abone başına aylık gelirinin 22.30 TL olduğu belirtilirken, Turkcell’in 19.19, Vodafone’nun 19.20 ve Avea’nın 19.86 TL olarak belirtildi. Raporda şu rakamlar verildi: “Mart 2012 itibariyle, Turkcell’in aylık ortalama konuşma süresi 234 dakika, Vodafone’un 337 dakika ve Avea’nın ise 331 dakika olarak gerçekleşti. Türkiye, 266 dakika olan ortalama aylık mobil kullanım süresi ile sıralamada İspanya, Belçika, İsveç, Almanya ve İtalya gibi ülkelerin üstünde yer almaktadır. Konuşma gelirlerinin operatörlerde payısı ise Turkcell yüzde 75.6, Avea yüzde 71.7 ve Vodafone yüzde 73.4 oldu. SMS+MMS gelirleri Turkcell’in gelirlerinin yüzde 6.9’unu, Avea’nın gelirlerinin yüzde 10.4’ünü ve Vodafone’un gelirlerinin yüzde 13.2’sini oluşturmaktadır. Data gelirleri ise Vodafone’da yüzde 9.7, Avea’da yüzde 13.9 ve Turkcell’de yüzde 9.3 paya sahip oldu.
‘Cep’te 9 yaşı sınırı
Mart 2012 itibariyle Türkiye’de yaklaşık 65.8 milyon mobil abonenin olduğu belirtilen raporda, 3G abone sayısısının ise 34.9 milyona ulaştığı açıklandı. BTK cep telefonu abonelik penatrasyonunu hesaplarken 0-9 arası nüfusu hariç tutarak hesaplama yapması dikkat çekti. BTK’nın bu hesaplamasıyla 0-9 yaş nüfus hariç olmak üzere mobil penetrasyon oranı yüzde 100’ün üzerine çıktığı belirtildi.
Sabitten en çok hastane arandı
RAPORDA mobil telefonlardan en çok aranan kısa numaranın 112 (Sıhhi İmdat) olduğu belirtilirken sabitten yapılan aramalar şöyle: “2012 yılı birinci üç aylık dönemde en çok aranan kısa numara 182 (Hastane Randevu) oldu. Aynı dönemde 121 (Telefon Arıza), 163 (Türk Telekom Borç Sorma ve Ödeme Servisi), 186 (Elektrik Arıza) ve 112 (Sıhhi İmdat) en çok aranan diğer kısa numaralar arasında yer almaktadır.”
Pazar payları 3 ayda değişti
GSM sektöründe pazar payları ise ilk çeyrek verilerine göre şöyle gerçekleşti, “Geçtiğimiz yılın aynı dönemine kıyasla trafiğe göre Avea’nın pazar payı yüzde 23.55’e, Vodafone’nun payı yüzde 32.14’e yükseldi. Turkcell’in payı ise yüzde yüzde 44.31’e düştü.”
Mobil internetteki büyüme yüzde 40
RAPORDA, 2012 yılı ilk çeyreğinde mobil genişbant internet abonesindeki artış büyük bir sıçrama göstererek yüzde 40’lara yaklaştığı belirtilerek, “Ayrıca fiber abone sayısındaki artış oranı da bu dönemde yüzde 40’ı geçmiştir. Genel anlamda sabitteki büyüme öncelikle fiberde devam etmekte olup, mobildeki büyümede hızlanarak sürmektedir. 2008 yılında 6 milyon genişbant internet abonesi bulunmaktayken, dört yılda yaklaşık üç kat artışla 2012 yılı birinci çeyrek sonu itibariyle 16,6 milyonu geçmiştir. Raporda, faturalı aboneliğe olan talebin arttığı belirtilerek, “2012 yılı birinci üç aylık döneme bakıldığında mobil abonelerin yaklaşık yüzde 64’ünün ön ödemeli abonelerin oluşturduğu, son bir yıl içerisinde faturalı abonelerin oranının yüzde 32.7’den yüzde 36.4’e çıktığı görülmektedir” denildi.