Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE’de Avon, Amway, Herbalife, Nikken, Oriflame ve Tupperware gibi kuruluşların tercih ettiği doğrudan satış yöntemi, sermaye, yaş ve eğitim kriterleri getirmediğinden krizde işsiz kalanların tercihi oluyor. Kozmetik sektörünün kriz döneminde de büyüyen sektörlerden biri olması, doğrudan satışa olan ilgiyi artırırken, bu dönemde sisteme katılan bağımsız girişimcilerin sayısında yüzde 15 artış gözlendi. Türkiye Doğrudan Satış Derneği Başkanı ve Avon Türkiye Genel Müdürü Ron Griffiths, “Doğrudan satış sektörü her geçen gün daha fazla erkek bağımsız girişimci adaylarının ilgisini çekiyor. Kriz dönemlerinde bu ilginin daha da arttığını gözlemliyoruz” dedi.
600 milyon lira
Ron Griffiths, sektördeki büyümenin önemli nedenlerinden birinin doğrudan satışın kriz dönemlerinde kazanç fırsatı sunması olduğunu belirterek satış pazarıyla ilgili şunları söyledi: “Son dört yılda perakende sektörüne kıyasla iki kat daha hızlı büyüme gösteren doğrudan satış sektörü dünyada 110 milyar dolarlık hacme ulaşırken, Türkiye’deki büyüklüğü de 600 milyon TL oldu. Sistem ekonomik kriz nedeniyle işsiz kalanlara fırsat yaratıyor. Sermaye gerektirmeden ve 18 yaşını aşmış her eğitim seviyesindeki kişilerin satış yapmalarına olanak verdiğinden, doğrudan satış sektörü kriz ortamlarında çıkış yolu yaratıyor.” İşsizliğe doğrudan satış sisteminin önemli bir rol üstlendiğini kaydeden Ron Griffiths, 5 yılda sağlanan iki haneli büyümeler yardımı ile Türkiye’deki doğrudan satış sektörünün hacminin yaklaşık 600 milyon TL’ye ulaştığını aktardı. Ron Griffiths, 600 bin kişiye iş imkanı sağlayan doğrudan satış sisteminin, bu kişilerin aileleriyle birlikte tahminen 2.4 milyon kişinin yararlandığı bir sisteme dönüştüğünü ifade ederek, Türkiye’de 2.5 milyon kişinin sisteme girip ayrıldığını, böylece toplam 12.4 milyon kişiye ulaşıldığını dile getirdi.
Türkiye rekabetçi pazar
RON Griffiths, kozmetik sektörünün bu yıl 2 milyar 53 milyon dolara ulaşacağını belirterek sektör hakkında şu bilgileri verdi: “Türkiye güzellik piyasası uluslararası alanda en çok büyüyen sektörlerden biri. Türkiye kozmetik pazarında çok sayıda uluslararası ve yerel şirket yer alıyor. Türkiye nüfusu, uluslararası markaları kullanarak yeni deneyimler edinmek isteyen oldukça genç bir profil sergiliyor. Pazara yeni oyuncuların girmesi ve büyük perakende zincirlerinin genişlemesi ile birlikte büyük alışveriş merkezlerinin sayısının da katlanarak artacağı bekleniyor. Genel olarak oldukça rekabetçi bir pazar olduğu söylenebilir.”
Dünyada kadının payı yüzde 83 Türkiye’de yüzde 90
Doğrudan satış sektörünün büyüklüğü dünyada 110 milyar dolara ulaşıyor.
Avrupa’da da 20 milyar Euro’luk hacmi bulunan sektör Türkiye’de 600 milyon liraya çıkıyor.
Avrupa’da 9 milyondan fazla doğrudan satıcı bulunuyor.
Doğrudan satıcıların yüzde 83’ünü kadınlar oluşturuyor.
Doğrudan satıcıların yüzde 65’inin evlerinde 3 veya daha fazla insan yaşıyor.
Satış gücünün yüzde 43’ünü oluşturan kişiler 35-49 yaş grubu arasında, yüzde 20’si ise 50 yaş üstünde.
Türkiye’de doğrudan satış yapanların yüzde 90’ını kadınlar, yüzde 10’unu ise erkekler oluşturuyor.
Doğrudan satış yapanların yüzde 21’i 46 ve üstünde yaş grubunda, yüzde 39’u 31-45 yaş ve yüzde 29,7’si ise 17-30 yaş grubunda.
Doğrudan satışçıların yüzde 31.7’si üniversite mezunu.