6 saatte 1.4 YTL’ye ’ev yapımı’ biyodizel

Güncelleme Tarihi:

6 saatte 1.4 YTL’ye ’ev yapımı’ biyodizel
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 24, 2006 00:00

Buzdolabı büyüklüğünde ve ev elektriği ile çalışabilen biyodizel makineleriyle ’Kendi yakıtını kendin üret’ dönemi başladı. 1 litre biyodizeli 1.4 YTL’ye mál eden makineler, bitkisel yağlar ile 6 saatte araçlara biyodizel yakıtı üretiyor. Kişisel üretimler için yasal, ticari amaçlı üretimler için yasak olan bu makineler daha çok çiftçiler tarafından tercih ediliyor.

TÜRKİYE’de altı aydır üretimi yapılan ’Biyodizel makineleri’ otobüs, nakliyat, TIR firmaları ile çiftçinin yeni umudu oluyor. Akaryakıt fiyatlarına son bir yıl içerisinde yapılan zamlar ve biyodizel üretiminin ÖTV yüzünden durma noktasına gelmesiyle yüzlerce firma kendi yakıtını kendi üretmeye başladı. Buzdolabı büyüklüğündeki makineler ev elektriği ile çalışabiliyor ve her ortamda üretim sağlıyor. Pamuk, soya, kanola ve ayçiçek gibi bitkisel yağlardan biyodizel üreten makinelerin fiyatları 8 bin YTL ile 15 bin YTL arasında değişiyor. Bir litre biyodizel yakıt elektrik giderleri ile birlikte 1.4 YTL’ye mál oluyor.

6 SAATTE BİYODİZEL:

Son 6 ay içerisinde 2 bin 500 adet biyodizel makinesi sattıklarını söyleyen Kop Alternatif Enerji Sistemleri şirketinin sahiplerinden Can Yıldırım, ürettikleri biyodizel makinesine büyük bir talep olduğunu ve artık bu işin ihracatına başladıklarını söyledi. Yıldırım, "Evde biyodizel üretmek çok kolay. Makinenin içerisine pamuk, soya, kanola ve ayçiçek gibi bitkisel yağlar ve katalizör ile alkolü karıştırıyorsunuz. Düğmeye basıp beklemeye başlıyorsunuz. 6 saat sonra 420 litre biyodizel üretebiliyorsunuz. Bu işlemi günde 4 sefer yapabilirsiniz. Şuanda litresi 1.4 YTL’ye mal oluyor. Bu makinenin pazar alanı ise sınırsız. Üç arabası olan bir şirketten tutunda tır filosuna, çiftçiden tutunda, kaloriferi mazotlu çalıştıranlara kadar herkes evde biyodizel üretmeye başladı" dedi.

CEZASI ÇOK YÜKSEK:

Bugün biyodizel makineleri ile ilgili olarak kesin ve net bir düzenlemenin olmadığını söyleyen Yıldırım, "EPDK (Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu) bu konuyla ilgili olarak bize durmadan yazı gönderiyor. Ancak bir gönderdiği diğerini tutmuyor. Bu makineyi alan kendi tüketimi için kullanıyorsa herhangi bir yaptırım yok. Eğer ticari amaçla kullanıyorlarsa 72 bin YTL cezası bulunuyor. Burada da kullanıcıların çok dikkat etmeleri gerekiyor" dedi.

ÇİFTÇİ PEŞİNDEN KOŞUYOR:

Küçük biyodizel üreticileri için bu makinelerin çok kullanışlı olduğunu söyleyen Ege Biyoteknoloji Genel Müdürü Sedat Ertunç, "Bu makineyi kullanan kesim belli. Ancak son zamanlarda Marmara ve Ege bölgesindeki çiftçiler yoğun ilgi gösteriyor" dedi. Ertunç, "Bu makine daha çok Amerika ve Avrupa Birliği ülkelerinde yaygın olarak kullanılıyor. Çiftçiler hasat zamanı biçerdöver, traktör ve pompa motoru makineleri ile kamyonlara gereken mazotu bu şekilde sağlıyor. Makineler çok karmaşık bir yapıya sahip olmadıkları için Türkiye’de çok rahat üretilebiliyor. Kullanılan yağlı tohumun yüzde 96’sından yağ elde edilebiliyor" dedi.

Yabancı hükümetler bizi destekliyor

BİYODİZELİN yurt dışında tüm dünya ülkelerinde çok tutulan bir yakıt türü olduğunu söyleyen Can Yıldırım, "Bugün Türkiye’de biyodizelin önünün kesilmesi için her şey yapılıyor. Ancak bu makineler yurtdışında çok tutuyor ve hükümetler bize destek veriyor. Bizim makinelerimiz şuan Yunanistan, Avusturya ve Romanya’da satılıyor. Şimdi İtalya pazarına girmeye hazırlanıyoruz. Bu makinelere iki yıl boyunca bir de garanti sağlıyoruz" dedi.

Artan biyodizel talebi tahıl fiyatını yükseltti

FİNANS kuruluşu Goldman Sachs’ın raporuna göre artan biyodizel talebi hammadesi olan buğday, mısır ve şeker fiyatlarını yukarı çekti. Bu yükselişin Unilever, Nestle ve Cadbury’in aralarında bulunduğu gıda firmalarının maliyetini artırması beklendiği vurgulanan raporda, biyodizel endüstrisinin gıda sektörüyle hammadde alanında rekabete girmesinin beklendiği belirtildi. Goldman Sachs, aynı zamanda Avrupa Birliği ülkelerinin ulaşımda kullanılan fosil enerjisinin yüzde 20’sini biyodizelle değiştirmesi halinde bölgede ekilebilir alanın yüzde 60’ının bu yakıtın üretiminde kullanılması gerekeceğinin altını çizdi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!