Güncelleme Tarihi:
Ancak bu sert önlemlere karşın korsan taksi kullanımını son derece yaygın bir şekilde devam ediyor. Korsan işi yapanlar polis kontrollerine karşı kendi önlemlerini alarak yakalanma riskini en düşüğe indirmeye çalışıyor. Örneğin kimisi daha genç ve eğlenceye gider görünümü vermek için ona göre giyinirken, kimileri taksi durakları yakınında müşteri almıyor, kimileri de araçlarını devamlı değiştirerek polis takibinden kurtulmaya çalışıyor.
SON MODEL ARAÇLARI ÇEVİRMİYORLAR
Beylikdüzü civarında bireysel olarak Korsan taksicilik yapan C.K, son model bir otomobil kullanıyor. Bu arabayı aldığından bu yana polise hiç yakalanmadığını belirten C.K, "2013 model Alman bir otomobil markası ile çıkan korsan pek de mantıklı gelmiyor polise. Şimdilik kazancımın önemli bir kısmı arabanın taksidine gidiyor. Müşterilerimin telefonunu kaydediyorum ve güvenmediğim, bilmediğim kişileri almıyorum. Referansı sağlam olan yeni müşterilere kapım her zaman açık. Ben bu piyasada 7 yıldır bulunuyorum. İşimden memnunum" diyor.
GÜNDE 2-3 KEZ KIYAFET DEĞİŞTİRİYORUM
Bakırköy'de korsan bir taksi durağında çalışan C.G'nin aylık kazancı ise 5-6 bin TL'yi buluyor. Ancak bu parayı kazanabilmek günde 13-14 saat çalışması gerekiyor. Hiç izin yapmadan çalıştığını dile getiren C.G'nin polise yakalanmamak için geliştirdiği yöntemler de ilginç. Günde 2-3 kez kıyafet değiştirdiğini bazen de diğer araç sahipleri ile otomobilleri değiştirdiklerini kaydeden C.G şunları anlatıyor:
"Durağa haftalık 150 lira para veriyorum. Müşteriden aldığım tüm para bana kalıyor. Aracın bakımı, sigortası ve tüm masrafı bana ait. Yaşımdan genç görünüp dikkat çekmemek için tarz giyinmeye dikkat ediyorum. Havaalanı gibi riskli bölgelerde müşterilerden araçtan inince el sallamalarını istiyorum ki polis şüphe duymasın. Taksi duraklarının yakınlarından da müşteri almamaya özen gösteriyorum."
PASTANIN BÜYÜĞÜNÜ DURAK SAHİBİ YİYİYOR
B.E ise yine Bakırköy civarında başka bir korsan taksi durağında çalışıyor. Kendi ifadesine göre aylık kazancı 3-4 bin lira arasında değişiyor. Bir arkadaşının şirketinde çalışan olarak gözüktüğünü ve her ay 450 lira sigortasını ödediğini belirten B.E, "2 sene içerisinde emekli olacağım ama maalesef o maaşla geçim mümkün değil. Ölene kadar çalışmaya devam edeceğim. Sistem bizi buna yönlendirip bir de yasaklar koyuyor. Kim korsan olarak çalışmak ister. En azından ben çalışmak istemiyorum" diyor.
Durağa günlük 25 lira para verdiğini belirten B.E, "Pastanın büyüğünü patron yiyor. Durağın yaptığı tek şey müşterileri bizlere paslamak oluyor. Ama bireysel korsan olarak çalışmak daha büyük sıkıntı. Mesela Beylikdüzü'ndesiniz, trafik var ve Avcılar'dan müşteri arıyor. Yetişme şansınız çok az. Durağa bağlı olunca öyle olmuyor. Durak arıyor ve Avcılar'a kim yakınsa oradaki müşteriyi gitmek istediği yere taşıyor. Tüm olumsuzluklara rağmen durağa bağlı olup çalışmak daha mantıklı. Anlayış gösterilip yasal bir meslek olsa bu iş devamlı yapılabilir" ifadesini kullanıyor.
KEŞKE ELİMDE BİR MESLEĞİM BULUNSAYDI
Avrupa Yakası'nda başka bir durakta çalışan korsan taksici A.T'nin şikayeti ise durak sahibi. A.T, "Bu durakta adam kayırma oluyor. Benim zaten civarda yeterince müşterim var. Hemşehrilerini kayıran adamlarla ben yapamam ağabey. Bir de polisle birlikte çalıştıklarını iddia edenler var semtte. Polis kafa istiyor, bizim duraktaki de fişleyerek adamları veriyormuş. Bu söylentiler ve kayırmalar durağa olan bağlılığımı bitirdi. Keşke elimde bir mesleğim olsaydı da böyle insanlarla muhatap olmasaydım. Ama bu saatten sonra benim yapacağım bir tek şoförlük var ve korsan işinde de diğerlerinde olduğundan iyi paralar dönüyor" diyor. A.T'nin aylık kazancı 3 bin ile 5 lira arasında değişiyor.
TAŞERONLUĞU KALDIRIRSANIZ KİMSE KORSANA ÇIKMAZ
Cihan A ise özel bir şirkette şoför olarak çalışıyor ama boş vakitlerinde korsan taksiye çıkıyor. Korsan taksilerle ilgili çıkan ağırlaştırılmış yasanın çıkar amaçlı olduğunu iddia eden Cihan A, "bizler de korsanı isteyerek yapmıyoruz ama asıl korsanlar çıkar uğruna bir şeyler yapmaya kalkanlardır. Kocamustafapaşa taraflarında korsan bir durak adı altında arkadaşlarla çalışıyoruz. Patron da bizden birisi günlük 5 lira veriyoruz o da direksiyon sallıyor. Ben bir şirkette çalıştığım için çok çalışamıyorum. Bu sebeple bin 500 lira civarında kazanıyorum. Toplamda 3 bin lira maaşım oluyor. Bu yasadan sonra bazı arkadaşlarımın araçları bağlandı ve iki ay trafikten men cezası aldı. Hepimizin çoluğu çocuğu var. İş imkanı geliştirip taşeron sistemini kaldırırsanız, kimse korsan işlere kalkışmaz diye düşünüyorum" şeklinde konuştu.
2 BİNE YAKIN KORSAN ÇALIŞIYOR
İstanbul Taksiciler Esnaf Odası Başkan Yardımcısı Eyüp Aksu'nun verdiği bilgiye göre Korsan Yasası'nın çıkmasıyla birlikte İstanbul'da korsan taksi sayısı 2 binlere kadar düştü. Son iki yılda 18 bin korsan taksinin bağlandığını belirten Aksu, şunları anlatıyor: "Korsan taksilere bakan sivil polislerin sayılarının artmasıyla birlikte 2 bin korsan taksi de sıfırlanacaktır. Cezalarla birlikte korsan taksi sayısında yüzde 87'lik bir düşüş yaşanırken kalan yüzde 13'ü çalışmaya devam ediyor. Yasa yeterince makul. İstanbul'da ticari taksiler de yeterli miktarlarda. Mesai başlangıç ve bitiş saatleri haricinde taksi bulmada bir sıkıntı yaşanmıyor." Korsan taksilerle kendilerinin de yeterince mücadele ettiklerini kaydeden Aksu, "İstanbul'da 17 bin 395 taksici esnafı bulunuyor. Çalıştıkları yerlerde korsan olduğunu düşündükleri kişileri bizlere bildiriyorlar, biz de Emniyet'e bildiriyoruz. Mobese kameralardan belirlenen plakalar korsan havuzuna düşürülüyor. Böylece yasal işlem uygulanıyor. Bazı merkezi yerlerde gönüllü taksi şoförleri ve bizim odamızda çalışanlar polisle birlikte hareket ediyor. Korsan taksilerin de yakalanması kolaylaşıyor" şeklinde konuştu.