6,3 milyon euro yolcu garantisi

Güncelleme Tarihi:

6,3 milyon euro yolcu garantisi
Oluşturulma Tarihi: Ocak 29, 2013 17:42

150 milyon yolcu kapasitesi ile dünyanın en büyükleri arasında yerini alması beklenen üçüncü havalimanı ihlesinin şartname detayları belli oldu. Şartnamede 12 yıl yolcu garantisi verilirken, projenin en önemli maddelerinden birisi olan harfiyat için yeni detaylar ortaya çıktı. Şartnameye göre Havalimanı projesiyle Kanal İstanbul projesinin eş zamanlı yapılamaması durumunda harfiyatı bulma sorumluluğu işletmecinin olacak.

Haberin Devamı

İSTANBUL’a yapıyacak 3. havalimanın ihale şartnamesinin detayları belli oldu. Yap-İşlet-Devret modeliyle yapılacak olan ve işletme süresi 25 yıl olacak ihalede işletmeciye 6,3 milyar euroluk 12 yıllık yolcu garantisi verilecek.

Firmalar ihalede Devlet Havalimanı Meydanladı İşletmesi’ne verilecek kirada yarışacaklar. Şartnamede göre havayolu şirketleri ile bu şirketlerle yüzde 10’un üzerinde ortaklık ilişkisi bulunan şirketlerin ihaleye katılamayacağı belirtiliyor. Şartnamede ayrıca Kanal İstanbul’dan çıkacak harfiyatın malzeme uygun olması durumda verileceğini, projelerin eş zamanlı olmaması durumda ise tüm sorumluluğun işletmecide olacağı belirtildi.

FAZLASI DHMİ’YE GELİR OLACAK
3 Mayıs 2013’te yapılacak ihalenen ardından ilk etabının 2017-2018 yılında hizmete girmesiyle, havalimanı Avrupa yakasında tarifeli uçuşların gerçekleştirileceği tek havalimanı olacak. İstanbul Üçüncü Havalimanı’nda işletmeciye verilecek 12 yıllık yolcu garantisi gelirlerinin toplam değeri 6.3 milyar euro olarak belirlenirken, yıllık gelir garantinin altında kalırsa fark işletmeciye ödenecek, üzerinde olursa Devlet Hava Meydanları İşletmesi’ne (DHMİ) gelir kaydedilecek.

Haberin Devamı

YOLCU BAŞINA 20 EURO
İstanbul Avrupa yakasının Karadeniz’e yakın Yeniköy ve Akpınar yerleşimleri arasında, tahmini toplam maliyeti finansman hariç 7 milyar euronun üzerinde olması beklenen havalimanı projesine başlanacak. Şartnameye göre, yolcu başına dış hat giden yolcu için 20 euro, dış hattan gelip dış hata giden transit yolcu için 5 euro ve iç hattan gelip dış hata giden transit yolcu için 3 euro servis ücreti üzerinden hesaplanacak.

Toplam dört etaptan oluşacak havalimanının birinci etabının ilk fazı 42 ay yapım süresi ve 70 milyon yolcu kapasitesi, ikinci fazı ilave 20 milyon yolcu kapasitesi öngörüyor. Yolcu kapasitesi 90 milyona ulaşınca geçilecek ikinci etap, projeye yeni bir pist eklenmesini; üçüncü etap ise hem yeni bir pist hem 30 milyon ek yolcu kapasitesi hedefliyor. Son etapla projenin toplam yolcu kapasitesinin 150 milyona çıkması öngörülüyor.

Haberin Devamı

KANAL İSTANBUL HARFİYATI KRİTİK
Yetkililer, havalimanı arazisi olarak eski maden ocaklarının bulunduğu alanın tespit edilmiş olması ve bu sebeple zeminde yer yer 80-100 metrelik çukurlar bulunması sebebiyle, zeminin doldurulması işini yapımın en maliyetli ve zorlu safhası olarak değerlendiriyor. Dolgu malzemesinin temininde yaşanacak sıkıntıların yapım sürecini askıya alacak mücbir sebeplerin arasında sayıldığı şartnamede, malzeme temininin şirketin sorumluluğunda olduğu belirtilip, Kanal İstanbul projesinden çıkacak malzemenin uygunluğunun tespiti sonucu, bu hafriyatın DHMİ kanalıyla dolgu malzemesi olarak kullanılacağı, iki projenin eş zamanlı olmaması, yeterli malzeme çıkmaması, uygun malzeme bulunmaması veya elde edilememesi halinde işlemlerin yüklenici şirketin sorumluluğunda olduğu belirtiliyor.

Haberin Devamı

THY, Atlas Jet gibi firmalar ihaleye katılamayacak
 
ŞARTNAMENİN şirket veya ortaklık şartlarını düzenleyen maddelerinde ise, ihaleye katılacak firmaların son üç yıldır kesintisiz faaliyette bulunması ve ortak girişim grubu (OGG) olarak katılımlarda OGG’nin maksimum üç ortaklı olmasının yanı sıra şu katılım koşulları yer alıyor: “Havayolu şirketleri ile bu şirketlerle yüzde 10’un üzerinde ortaklık ilişkisi bulunan şirketlerin ihaleye katılamayacağı belirtiliyor.

OGG’de iş deneyim belgesine sahip bir ortak bulunacak; bu ortağın (pilot ortak) payı en az yüzde 51 olacak ve bu pay en az üç yıl korunacak; pay devri için bakan onayı aranacak. Şirket veya OGG’nin; son beş yılda, tek sözleşmede asgari 250 milyon euro tutarında, otoyol, devlet yolu, köprü, tünel, pist, apron, taksi yolu yapı gerçekleşmesi veya tek bir sözleşmede toplam 300,000 metrekarelik 5 yıldızlı otel veya AVM yapmış olması veya 300 milyon euro yatırım şartlı uluslararası havalimanı işletmeciliği için gerekli alt-üst yapı tesisi olan havalimanı veya terminal binası yapmış olması gerekecek.

Haberin Devamı

Şirketin veya OGG pilot ortağının son beş yılda toplam gelen-giden yolcu gerçekleşmesi asgari 30 milyon yolcu olan uluslararası havalimanı veya tek bir havalimanı bünyesinde toplam büyüklüğü asgari 300,000 metrekare olan 30 milyon yolcu ortalamalı terminal binası işletmiş olması şartı aranacak.

Şartnameye göre toplamı 6.3 milyar euroya ulaşan yolcu gelir garantisinin yıllara göre dağılımı şöyle:
 
 1.Yıl 316,351,370 € 7.Yıl 585,105,273 €
 2.Yıl 333,847,140 € 8.Yıl 606,750,008 €
 3.Yıl 350,793,880 € 9.Yıl 628,020,180 €
 4.Yıl 367,279,855 € 10.Yıl 648,935,580 €
 5.Yıl 540,582,936 € 11.Yıl 669,511,824 €
 6.Yıl 563,060,583 € 12.Yıl 689,761,373 €

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!