Oluşturulma Tarihi: Ekim 15, 2004 00:00
YILBAŞINDAN itibaren MAN AG'nin Başkanlık koltuğuna oturacak olan MAN Ticari Araçlar Grubu Başkanı Hakan Samuelsson tüm ekibiyle Ankara'da...Artık MAN AG için otobüs üretim merkezi haline dönüşen Ankara'daki MAN Türkiye tesislerinde 5'inci kez açılış yapılıyor. MAN Türkiye, otobüs üretiminde önemli bir değişime imza atıyor. Bunun adına, "Evolution 2004" diyor. Projeyle yıllık otobüs üretim kapasitesi 1600'den 2 bine yükseliyor. Bu, Ankara'daki fabrikanın bantlarından her 100 dakikada bir otobüsün çıkması anlamına geliyor. Proje kapsamında mevcut fabrika binaları genişletiliyor, bir de yeni bina yapılıyor. MAN Türkiye, ek yatırıma 13 milyon
Euro harcıyor. Projenin ana hedefi, her otobüsü girdiği bantta 400 dakikadan fazla tutmamak şeklinde özetleniyor. Üretim aşamasında zaman ve yer kaybının önüne geçiliyor. Yeni sistemle otobüste 2 bin saat olan üretim süresi 1600 saate düşüyor. Ankara'daki fabrikanın yıllık üretiminin 1600'den 2 bin otobüse çıkışı da bu adımlarla sağlanıyor. Fabrikadaki törende MAN'ın Türkiye'deki öyküsüne uzanıyorum:1966: MAN Nutzfahrzeuge AG'nin üçte birine ortak olduğu MAN Kamyon ve Otobüs Sanayi (MANAŞ) kuruldu ve İstanbul'daki fabrika faaliyete geçti.1985: Büyük hissesi Ercan Holding'in elinde bulunan MANAŞ, Ankara'da kamyon ve motor fabrikası kurdu. Özellikle motor yatırımı öncesi askeri ihaleler konusunda dönemin hükümetinden sözler alan Ercan Holding, hesapları tutmayınca krize girdi. Ercan Holding'in yaşadığı krizle birlikte MANAŞ da uzun süre kapalı kaldı. 1995: Alacaklı bankalar arasında yer alan İş Bankası'nın girişimiyle çarklarını ağır ağır yeniden döndüren MANAŞ'ın yönetimi MAN Nutzfahrzeuge AG tarafından devralındı. Kamyon ve otobüs tesisleri birleştirildi.1997: MANAŞ'ta günlük üretim 4 otobüse çıkarıldı ve MAN Nutzfahrzeuge AG'nin şirketteki hissesi yüzde 81'e yükseldi.2001: Günlük üretim 8.5 otobüsle iki katına çıktı. Adı 2002'de MAN Türkiye oldu, MAN Nutzfahrzeuge AG'nin
hisse oranı yüzde 99.9'a ulaştı.2004: Her 100 dakikada bir, günde 10, yılda 2 bin otobüs banttan çıkıyor.İş Bankası'nın yaşatma çabası, Alman MAN'ın Türkiye'de pes etmemesi, bugün Ankara'da dünya çapında bir otobüs üretim üssü yaratmış bulunuyor.Almanya'daki Neoman Otobüs Grubu çatısı altında görünen MAN Türkiye, Türkiye'de doğrudan piyasaya sunulmayan Neoplan'ın iki ayrı modelini üretip, Almanya'ya gönderiyor.Cirosu 350 milyon Euro'ya ulaşan MAN Türkiye'nin büyük katkısı, Neoman Grubu'nu dünyada üçüncülüğe yükseltiyor...Bu olumlu gidiş hem Almanlar'a, hem de Türkiye'ye kazandırıyor...Ertürk ile Bilgin'in yüzünü kara çıkardılarBANKACILIK Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK) Başkanı Tevfik Bilgin ile Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu (TMSF) Başkanı Ahmet Ertürk çok inanmıştı:"Çukurova Grubu bizi ikna etti. 4 milyar 150 milyon doları 20 ayda ödeyecek. Ayrıca yaklaşık 1 milyar
dolar verip Yapı Kredi'de bulunan Turkcell, Turkcell Holding, Digiturk ve Superonline hisselerini alacaklar."Kendilerine "Çukurova Grubu patronu Mehmet Emin Karamehmet zaman kazanmaya çalışıyor. Bu parayı ödemeyecek" itirazları yapılınca, yanıtları şöyle oldu:"Telaşlanacak bir şey yok. Eğer ödemezlerse eski 6.2 milyar dolarlık anlaşmaya dönülür. Bizim bir kaybımız olmaz."Sonuç Karamehmet'in oyununu önceden görebilenlerin düşündüğü gibi oldu. İyiniyete karşın Karamehmet'ten değil 130 milyon dolar, kuruş gelmedi.Yapı Kredi Bankası, "Bizim için iş bitti, eski sözleşmeye döndük" dedi. TMSF de, "30 Ekim'e kadar bekler, eski sözleşmeye dönerim" mesajı verdi.Ertürk'le Bilgin'in yüzü Karamehmet'in soyadı gibi kara çıktı.İki bağımsız kurul başkanı da Karamehmet'e fena bozuldu.Şimdi ister istemez yılbaşı beklenecek... Sonra?..Belki de artık 5020 sayılı yasanın ucu görünecek...Yani, Karamehmet'in sonu da Uzanlar ile Erol Aksoy'a benzeyecek...Umalım bu süreçte Turkcell, Yapı Kredi, BMC gibi şirketler zarar görmesin...
button