Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE’de 100’üncü yılını geride bırakan Alman Bosch Grubu, 2013 yılı sonuna kadar 500 milyon Euro’nun üzerinde yatırım yapacağını açıkladı. 100’üncü yıl kutlamaları çerçevesinde Türkiye’ye gelen Bosch Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Franz Fehrenbach, Türkiye pazarına 1910 yılında girdiklerini üretime başladıkları 1973 tarihinden beri ise 1.4 milyar Euro’luk yatırım yaptıklarını söyledi. Fehrenbach, “Sadece geçen 10 yıl içinde yaptığımız yatırımın tutarı 1 milyar Euro. 2010-2013 yılları arasında buna 500 milyon Euro’luk yatırım ilave gelecek. Yeni yatırımlar özellikle dizel ve benzinli enjektör teknolojilerinin geliştirilmesi ve üretimi için yapılacak” dedi.
En büyük yatırımcılardan
Türkiye’nin başından beri kendilerine bir pazardan daha fazla anlam ifade ettiğini dile getiren Fehrenbach, “Biz halen ülkedeki en büyük yabancı yatırımcı ve işverenlerden biriyiz. Böyle kalmakla yetinmeyeceğiz, bunu daha da geliştireceğiz” diye konuştu. Franz Fehrenbach, Türkiye’nin faaliyet gösterdikleri diğer ülkeler arasında 16’ıncı sırada bulunduğunu da kaydederek, finansal sonuçları hakkında şu bilgileri verdi: “Geçen yıl 630 milyon Euro’luk ciro yaptık. Türkiye’de tüm işaretler açıkça büyümeyi gösteriyor. 2010 yılı sonunda satışlarımız yüzde 20 artarak 750 milyon Euro’ya ulaşacak. İhracat rakamları da dahil edildiğinde satış rakamı 2010’da toplam 1.6 milyar Euro’ya ulaşacak. Bir yılda yüzde 20 artış sağlanmış olacak. Bosch Türkiye’nin ana ihracat pazarları AB ülkeleri ve Asya.”
2013’te 10 bin istihdam hedefi
Türkiye’de yaptıkları istihdama da değinen Fehrenbach, krizlerde azalan çalışan sayılarının yeniden büyümeye geçtiğini belirtti. Fehrenbach, sözlerini şöyle sürdürdü: “Kriz sadece Türkiye’de değil dünyada Bosch’u vurdu. Krizin sonuçlarını özellikle esnek çalışma zamanı düzenlemeleri sayesinde ustalıkla giderdik. Sendika ile oluşturduğumuz önlemlerle Türkiye’deki binden fazla istihdamı güvence altına aldık. Bu sayede 2009 yılı ciromuz yüzde 16 düşerken, çalışan sayımızdaki azalmayı yüzde 2 ile sınırladık. Bu yıl Türkiye’deki işgücü 450 yeni istihdamla 8 bin 700 kişiye ulaşacak. 2013 sonunda ise 10 bin kişilik istihdam hedefliyoruz.”
Türkiye’nin önemi artıyor
Geleceğe güvenle baktıklarını da söyleyen Franz Fehrenbach, “Küresel operasyonlarımızda Türkiye artık önemli bir üretim ve ihracat bölgesi. Ekonomik ve teknolojik gelişim, ülkenin giderek daha cazip bir araştırma ve geliştirme bölgesi olması anlamına geliyor” dedi. Fehrenbach, Türkiye’de araştırma geliştirme faaliyetlerini de artırdıklarını aktararak, şöyle konuştu: “Bosch mühendisleri, Manisa ve Çerkezköy’de de kombi, şofben ve ev aletleri gibi yeni ürünler üzerinde çalışıyor. 200’den fazla mühendisi bu alanda istihdam ediyoruz. 2013’e kadar şirkete 70 mühendis daha katılacak. Bu, grubun dünya çapındaki ağında Türkiye’nin artan öneminin kanıtı niteliğinde.”
39 milyon araca yetecek üretim yaptı
1910’da Türkiye’de ilk Bosch satış temsilciliği açıldı.
1948’de Bosch satış faaliyetlerini genişletmeye başladı. Ahmet Veli Menger, Bosch Türkiye temsilcisi oldu. Menger’in holdingi 1970’de Türkiye’de Bosch’un kurulmasında rol oynadı.
1973’te Bursa’daki fabrikasında dizel sistemler için enjeksiyon memesi üretimine başladı.
1992’de Manisa’da kombi, şofben ve komponentleri imalatına başladı. Bu tesis üç milyondan fazla cihaz üretmiş durumda.
1995 yılında her iki grubun eşit paya sahip olduğu BSH Bosch ve Siemens Ev Aletleri firması, Türkiye’nin ikinci büyük beyaz eşya üreticisi olan PEG Profilo’nun çoğunluk hisselerini aldı.
1996’da Bursa’da ikinci bir fabrika olarak Bosch Fren Sistemleri fabrikasını açarak fren pazarına girdi.
2000 yılında yüksek basınçlı ‘common rail’ dizel enjektörleri üretimine başladı. Bu tarihten beri 39 milyon araca yetecek kadar, toplam 156 milyon adet üretim yapıldı.
2007’de İstanbul yakınlarındaki Çerkezköy’de yeni bir bulaşık makinesi fabrikası kurdu.
Bosch’un Türkçesi ‘boş’ değil ‘hoş’
BOSCH Türkiye Genel Müdürü Herman Butz ise, Bosch’un Türkiye’de bulunmaktan memnun olduğunu belirterek, bir soru üzerine “Bosch’un Türkçe anlamı ‘boş’ gibi görünüyor ama bu boş değil ‘hoş’ anlamına geliyor. Türk Lirası’nın güçlü olması ihracatı etkiliyor ancak bu bütün ihracatçıların sorunu. Bosch Türkiye olarak ülkeye devamlı inanıyoruz. İşlerimizi devamlı geliştiriyoruz. Sadece yatırım yapmıyoruz, istihdamı da geliştiriyoruz” dedi.