Güncelleme Tarihi:
Yapay zekâ önümüzdeki dönemlerin en önemli konusu olarak dünyanın gündeminde. Teknoloji şirketleri, hükümetler ve iş dünyası bu alan yaptığı yatırımları her geçen gün arttıyor. Dünyada yapay zekâ ve robotbilim konusunda öncü isimlerden biri olan Rodney Brooks, yapay zekâ ve diğer teknolojiler konusunda toplumlara verilen sözlere çok dikkat edilmesi gerektiğini ifade ediyor. Bugün düzenlenen Turkcell Teknoloji Zirvesi’nin ana konuşmacısı olarak İstanbul’a gelen Brooks, dün teknoloji basınıyla buluştu. Yeni teknolojiler konusunda çoğu zaman vaat edilen kadar hızlı olunamadığını ifade eden Brooks, yapay zekâ konusundaki en önemli alanın derin öğrenme olduğunu vurguladı. Brooks, “Kişisel projem, ‘derin öğrenme’ kavramına nasıl sağduyu katabileceğimizle ilgili çalışmalar. Diyelim ki, evlere nakliye yapan robotunuz için bir derin öğrenme şebekesi kurdunuz. Robot kapıya geldi ve merdivenleri çıkması gerekiyor. Ama merdivende bir kedi yatıyor ve yolunu tıkıyor. Robot sağduyusunu kullanıp onun kedi olduğunu anlarsa hafif bir temasla onun oradan kalkacağını bilir. Ama bir paketse onun oradan kendi kendine gitmeyeceğinin de farkında olur. Tahmin ediyorum yaklaşık 50 yıllık bir proje” dedi.
12 HAFTALIK HEDEF
Yapay zekâ üzerine 50’lerin sonunda, 60’ların başında çalışılmaya başlandığını anlatan Brooks, sözlerine şu şekilde devam etti: “1965’te MIT Yapay Zekâ Laboratuvarında, yaz boyunca, 12 haftada, bilgisayar vizyonunu çözmeye karar verdiler. Bırakın 12 haftayı, bu konu daha yeni yeni gelişim göstermeye başlıyor. Sıradan insanların farkında olmadan yaptıkları şey aslında yapay zekânın dışında tutulmuş. Bunun kolay bir şey olduğu varsayılmış ancak çok zor olduğu ortaya çıktı.”
BROOKS’UN ÖNE ÇIKAN 5 AÇIKLAMASI
“Yapay zekânın eğitilmesi ve bu eğitimlerin nereden geldiği endişe uyandırıyor. Çünkü bu var olan önyargıları pekiştirebilir. Örneğin; Amazon’un özgeçmişlere bakmak için geliştirdiği uygulama kadınlara karşı önyargılı. Çünkü orijinal veri, kadınlara karşı önyargılı erkeklerden alınmış.”
“Yılda 35 bin kişi yol kazalarında hayatlarını kaybediyor. ‘İnsan ölümlerini yüzde 50 azaltabilirsek bu inanılmaz bir gelişme olur’ diyerek sürücüsüz arabaları destekleyenler var. Ancak benim tahminim, insanlar, sürücüsüz arabalardan kaynaklanacak ölüm oranı 10 falan olursa ancak kabul ederler.”
“Sürücüsüz arabalar geldiğinde tüm sigorta sektörünün değişmesi gerekir. Çünkü şu an sigorta sürücüyle bağlantılı şekilde işliyor. Sigorta yazılımcılara göre mi yapılacak, araba üreticilerine göre mi? ”
“Ben sürücüsüz arabaların yakın zamanda dışarıda kullanılmasına şüpheyle yaklaşıyorum. ‘Geo fencing’ (geo çit) sistemi kurulmasını bekliyorum. Yani bir şeridin yalnızca sürücüsüz arabalara ayrılması.”
“Çok fazla kişisel veri verdik etrafa. Ve bunun tüm sonuçlarıyla henüz yüzleşmedik. Siber güvenlik eksikliğinden ötürü de dert çekeceğiz.”