Güncelleme Tarihi:
BUGÜN Türkiye Cumhuriyeti’nin 89’uncu yılını kutluyoruz ve 100’üncü yıl için artık devlet politikası haline gelen hedeflerimiz var. 2023 yılına ilişkin hedeflerde, Küçük ve Orta Boy İşletmeler (KOBİ) açısından en kritik olanı 500 milyar dolarlık ihracat hedefidir. 2011 yılında toplam ihracatın yüzde 60’ını gerçekleştiren KOBİ’lerimizin daha fazla ihracat yapabilmesi ve aralarına yeni ‘ihracatçı KOBİ’lerin katılması ile aslında 545 milyar dolar olan 100’üncü yıl ihracat hedefine ulaşacağız. Geçen yıl Türkiye genelinde ihracatçı firma sayımız 54 bin 566’ydı. 500 milyar doları aşan ihracat için 100 bini aşması gerekiyor.
KOBİ’LER NASIL DESTEKLENMELİ
KOBİ’lerin ihracatçı olabilmesi, ihracat kapasitelerinin artırılması ve daha yüksek katma değerli ihracat yapabilmesi için öncelikle üretim altyapısının geliştirilmesi gerekiyor. Ardından tasarım ve markalaşma açısından desteğe ihtiyaçları var. Ürün geliştirme için Araştırma Geliştirme (Ar-Ge) ve inovasyon kültürünün geliştirilmesi de çok önemli. İhracatta katma değerin yükselmesi için de yerli hammadde kullanımının artırılması ve taramalı tedarik sisteminin geliştirilmesi lazım.
24 SEKTÖRLE 545 MİLYAR DOLAR
TİM Başkanı Büyükekşi sektörlerin hedeflerini şöyle açıklıyor: “Şu anda 25 milyar doların üzerinde ihracat yaptığımız ülke yok. 2018 itibariyle 4 ülkeye çıkarmak istiyoruz. 1-5 milyar dolar arasında ihracat yaptığımız ülke sayısı 21. Bunu da 50’ye çıkarmayı hedefliyoruz. Otomotiv sektörünün 2023 hedefi 75 milyar dolar. Makine sektöründe 100 milyar dolar. Hazır giyim sektöründe ise 2008’de 13.2 milyar dolan ihracatımızı 2023 yılında 52 milyar dolara çıkaracağız. Bitkisel ürünler 37.5 milyar, demir çelik 55 milyar, tekstil 20 milyar, kimyevi maddeler 50 milyar, elektrik-elektronik 45 milyar ve yeni sektörler 15 milyar dolar olmak üzere 24 sektör alt alta konulduğunda toplam 545 milyar dolar bir ihracat hedefi ortaya çıkıyor.”
TASARIM NE KADAR ÖNEMLİ
Türkiye’nin rekabet edebilmesi için orta ve düşük teknolojiden, orta ve yüksek teknolojiye geçmesi gerektiğini belirten Büyükekşi, katma değeri yüksek ürünleri üretebilmek için Ar-Ge, inovasyon ve tasarıma önem verilmesi gerektiğini söylüyor. Büyükekşi, bütün ihracatçı birliklerine Ar-Ge proje pazarı ve tasarım yarışmaları yapmaları için öneride bulunduklarını, bu kapsamda bugüne kadar 17 tasarım, 7 Ar-Ge Proje Pazarı’nın hayata geçirildiğini anlatıyor. Büyükekşi, 2023 yılı hedefi için stratejik planda 2009-2013 arasına atılım, 2013-2018 arasına yatırım, 2018-2023 arasında liderlik hedefi koyduklarını belirtiyor.
‘Metal fikirler’ için 410 başvuru
İSTANBUL Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği (İDDMİB) Başkanı Tahsin Öztiryaki, “Metalik Fikirler 1. Ar-Ge Proje Pazarı yarışmasına 410 proje müracaatı geldi. Böyle bir yarışmayı ilk kez düzenliyoruz ve finalini 31 Ekim günü yapacağız. Üretim ve ihracatta katma değeri yüksek ürünler hedefliyoruz. Türkiye artık yenilikçi fikirlere alıştı. Ar-Ge, Ür-Ge ve İnovasyon’un önemini tüm kesimlere anlatmaya çalışıyoruz. Projeler üretime dönerek Türkiye ekonomisine katkı sağlayacak” diye konuşuyor.
BMD: ‘Markalı ekonomi’ye geçiş yapmak zorundayız
TÜRK markaları bilinirlik açısından şu anda dünyada 30’uncu sırada. 2023 yılına kadar 15’inci sıraya çıkmak zorundayız. Markalaşma sürecini başarılı yönetirsek ihracatımızda katma değer (kârlılık) ve ciro artışı çok daha hızlı olacak. Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Yılmaz Yılmaz, Türkiye’yi 2023’e kadar bölge ve dünya modasına yön veren konuma taşımak, İstanbul’u “markalar merkezi” haline getirme vizyonunu üstlendiklerini söylüyor ve “Misyonumuz markalarımızın gücünü ve perakende yetkinliğini artırarak Türkiye’nin marka ekonomisine dönüşümünü sağlamak” diyor.
DİĞER E-KOBİ HABERLERİ
Küresel krize rağmen ihracatı ikiye katladı
ELKON Beton Santralları’nın 2012 yılı ihracatı 10 ayda 50 milyon doları aştı. Firma yılı 60 milyon dolarlık ihracatla tamamlayacak. Geçen yıl 32.8 milyon dolarlık ihracatı olan Elkon’un Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Alpagut, “Bu artışı küresel kriz sırasında pazarlara saldırmaya borçluyuz. Halen 80 ülkeye beton santralı satıyoruz. Yıllık 300 adet üretim kapasitesine sahibiz. 400 civarında çalışanımız var. En büyük 1.000 ihracatçı sıralamasında 300’üncü sıraya yükseldik” diyor. Alpagut, ihracat yapmak isteyen sanayicilere de şu önerilerde bulunuyor: “Mevlana’nın söylediği gibi müşteriye karşı ya göründükleri gibi olsunlar ya da oldukları gibi görünsünler. Müşteriyi asla yanıltmasınlar. Dünya standartlarında üretim çok önemli.”
Fason yaparken marka projesiyle öne çıktı
TEKSTİL ve hazır giyimin kalbi konumundaki Merter’de yetişen Erzincan doğumlu Ali Serül’un kurduğu Sergina Tekstil ‘fason üretim ve markalaşma’ için güzel bir örnek oldu. Kadın ve çocuk giyimde Avrupa’nın en büyüklerine fason üretim yapmaya devam eden ve cirosunun büyük bölümünü fason üretimden elde eden Sergina Grubu, kadında yılda 12 koleksiyon çıkarıyor. 2004 yılında kurduğu çocuk giyim markası Bluekey ile de yurtiçinde 30 mağaza ve 44 department store’da satış yapan, yurtdışında Ortadoğu ağırlıklı 44 noktaya yayılan Ali Serül’ün şirketleri geçen yıl 10 milyon Euro’su ihracattan, 12 milyon Euro ciro yakaladı. Serül, “Bu yıl Bluekey ile Avrupa’ya da yayılmaya başladık. Almanya merkezli yayılıyoruz” diyor.
ABD’ye ‘döşeme’ ihraç ediyor
12 yaşında İbrahimaağa’da çırak olarak mesleğe başlayan ve dönemin lüks Amerikan otolarını tepeden tırnağa giydirerek yetişen Mehmet Cemtaşçı’nın, kurduğu Elegans Oto Dizayn, geçen yıl Avrupa’ya yaptığı 1.2 milyon dolarlık ihracatla dikkat çekti. Firmanın dünya markaları için ürettiği deri döşemeleri inceleyen bir ABD’li firma da ABD pazarı için yılık 4 milyon dolarlık olmak üzere 10 yıllık deri döşeme anlaşması yaptı. Mehmet Cemtaşçı bu anlaşma ile Pendik’te 25 kişilik kadroyla yaptığı imalatı büyütecek.
45 ülkeye yatak satıyor
KAYSERİLİ Berna İlter farklı ülkelerin vatandaşlarına göre yataklar üreterek 45 ülkeye yılda 20 milyon dolarlık ihracat yapan bir sanayicisi olmayı başardı. İlter, “Kayseri’de 24 bin metrakerelik fabrikamızda 249 kişilik istihdamla yatak üretiyoruz. İç piyasaya yeni giriş yapıyoruz. Şu anda tüm üretim sürecimiz için gıda üretim tesislerine verilen Hazard Analyses on Critical Control Points (HACCP) Sertifikası da aldık. Yatakta hijyene çok önem veriyoruz” diyor.
Makarna ihracatı iç tüketimi geçti
DÜNYA makarna ihracatında İtalya’nın ardından ikinci sırada yer alan Türkiye, 2012 yılı bitmeden 500 bin ton ihracat hedefini tutturdu. Türkiye Makarna Sanayicileri Derneği Yönetim Kurulu Üyesi Mehmet Karakuş, Türk makarnasının Cibuti’den Japonya’ya, Tanzanya’dan Madagaskar’a, Moritanya’dan Çin’e kadar 5 kıtada 142 ülkeye ihraç edildiğini söyledi. Karakuş, 22 üreticinin faaliyet gösterdiği sektörün 1.7 milyon ton üretim kapasitesine sahip olduğunu, kapasite kullanımının ise 850 bin ton civarına ulaştığını belirtti. Karakuş, 2011’de 400 bin ton makarna ihracatı gerçekleştirdiklerini aktardı. 2012’ye 500 bin ton ihracat hedefiyle girdiklerini ve 10 aylık sürede bu hedefi tutturduklarını vurguladı.
Kirazda rekor kırdık
ULUDAĞ Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkanı Salih Çalı, bu yıl 160 milyon dolarlık kiraz ihracatının gerçekleştirildiğini bildirdi. Türkiye’nin kiraz üretiminde ABD ile dünya birinciliği için yarıştığını kaydeden Çalı, şöyle konuştu: “2010 yılında Türkiye 62 bin 824 ton ile birinci olduk Bu yıl 160 milyon dolarlık kiraz ihraç edildi. Geçen yıl ihracat 133 milyon dolardı.”