5. vites

Güncelleme Tarihi:

5. vites
Oluşturulma Tarihi: Eylül 01, 1997 00:00

Haberin Devamı

Otoyolda kaza riski 4'te 1 azalıyor

Türkiye'de karayolları adeta bir savaş alanını andırıyor. Trafik kazalarında hergün onlarca kişi hayatını kaybediyor, bir o kadar kişi de yaralanıyor. Trafik kazalarının ekonomiye verdiği zarar ise trilyonları buluyor.

Karayolları Genel müdürlüğü'nün araştırmasına göre otoyollarda diğer yollara göre kaza oranları azalıyor. Daha kısa zamanda, konforlu ve güvenli uluşım olanağı sunan otoyollardaki kaza oranları, diğer karayollarına oranla milyar kilometrede 4'te 1 oranında daha az olması dikkat çekiyor.

Ayrıca, otoyollar, yükün üreticiden tüketiciye en az masraflı, kısa sürede ulaştırılmasını, maliyeti düşürüp rekabet şansının artırılmasını, hızlı ve güvenli trafik akışını sağlayan önemli yatırımlar arasında bulunuyor,

Ancak, trafik kazalarının azalmasında önemli bir rol oynayan otoyollar servet istiyor. Ulaşımda teknolojinin ve uygarlığın sembolü haline gelen otoyolun 1 kilometresinin maliyeti, geçtiği arazinin düz, dalgalı ve dağlık olmasına, üzerindeki köprü, viyadük ve tünel gibi sanat yapıları bulunmasına bağlı olarak, 4-8 milyon dolar arasında değişiyor. A.A.'nın araştırmasına göre, otoyolun 1 kilometresi (Dolar 166 bin 80 lira) 664-1 trilyon 328 milyar, 1 metresi 664-1 milyar 328 milyon liraya mal oluyor. Türkiye'nin ilk otoyolu olarak kabul edilen ve 29 Ekim 1973'te trafiğe açılan 24 kilometrelik İstanbul 1. Çevre Yolu'ndan beri, projelendirilen ve ihalesi yapılan bin 770 kilometre otoyol bulunuyor. Karayolları Genel Müdürlüğü, bağlantı yolları ile birlikte toplam bin 770 kilometre otoyolun tamamlanıp trafiğe açılmasıyla, yılda 500 milyon dolar düzeyinde gelir elde etmeyi ve bu gelirle ‘‘oto-finans'' yöntemiyle her yıl 100-150 kilometre otoyol yapımını öngörüyor.

Hummer dağdan indi şehire

ABD ordusunun Körfez Savaşı sırasında kullandığı stratejik savaş aracı Hummer, şimdi Türkiye'de satışa sunuldu. Rute Group tarafından Türkiye'de satışa sunulan Hummer'in fiyatı 27 milyar civarında. Körfez Savaşı'nın hemen ardından şehiriçinde de kullanım amacıyla geliştirilen Hummer araçları, özellikle ABD'de Hollywood yıldızları ve sosyetinin tutkusu oldu. Zorlu arazilerde kullanım için geliştirilen Hummer, otoyolda da otomobil konforuyla dikkati çekiyor. Hummer aynı zamanda lüks otomobil konforunu aratmıyor. 4X4 olan Hummer'ın 6.5 litrelik V8 motoru 170 beygir gücünde. Hummer'ın 195 beygir gücünde bir başka motor seçeneği de bulunuyor.

Daewoo'dan üç yeni model

Güney Koreli otomobil üreticisi Daewoo'nun üç yeni modeli Türkiye'de satışa sunuldu. Türkiye Distribütörlüğünü OMCO OMC Otomotiv Sanayi ve Ticaret'in yaptığı Daewoo'nun Lanos, Nubira ve Leganza modelleri geçen hafta tanıtıldı.

Lanos'un 4 kapılı sedan, 5 kapılı ve 3 kapılı hatcback modelleri bulunuyor. Lanos'un anahtar teslim satış fiyatları 2.5 milyar lirayla 3.3 milyar lira arasında değişiyor.

Daewoo'nun tanıtımını yaptığı bir başka model ise Nubira... Nubira'nın 1.6 ve 2.0 litre olmak üzere iki motor çeşidi bulunuyor. Nubira'nın anahtar teslim fiyatı 3 milyar liradan başlıyor 4.6 milyar liraya kadar çıkıyor.

Daewoo'nun lüks otomobili Leganza'nın 136 beygir güç üreten 2.0 litrelik tek bir motor seçeneği var. Leganza'nın anahtar teslim satış fiyatı 5.2 milyar lira.

MAZDA 323 PRACTICA YOL TESTİ

Mazda'nın Türkiye distribütörlüğünü Mazda Motor, Itochi ve Mermerler Grubu'nun bir ortaklığı olan Mazda Türkiye yapıyor. Testini yaptığımız Mazda Practica'nın satış ve satış sonrası servis hizmetleri Mazda Türkiye bünyesindeki servisler tarafından veriliyor.

ARTISI: Küçük görünümüne rağmen iç mekan oldukça geniş tutulmuş. Elektrik kumandalı ayar düğmeleri sürücünün rahatlıkla ulaşabileceği şekilde yerleştirilmiş. Gösterge ve ön panelin ayrıntıları şık tasarlanmış.

EKSİSİ: Yol sesi iç kabine ulaşıyor. Özellikle ıslak zeminlerde bu ses sürücüyü sanki arka camlar açıkmış gibi rahatsız ediyor.

GÜVENLİK: Aktif gergi sistemli emniyet kemerleri, darbe emici direksiyon sistemi, kapı içi çelik barlar Practica'nın güvenlik sistemleri olarak dikkati çekiyor. Ayrıca (FIMS) adı verilen Mazda'ya özgü önden çarpmalardan korunma sistemi, güvenliği artırıyor.

YEDEKPARÇA: Far 19 milyon 600 bin lira, ön panjur 17 milyon lira, sağ ön kapı camı ise 12 milyon liradan satılıyor. Yedekparça fiyatlarına yüzde 15 oranındaki KDV dahil değildir.

UYARI: Practica'nın ilk bakımı 1000 kilometrede yapılıyor. Bu bakım ücretsizdir. Daha sonraki periyodik bakımların her 5 bin kilometrede yaptırmak gerekiyor.

FİYAT: Testini yaptığımız Mazda Practica'nın tüm vergiler dahil anahtar teslim satış fiyatı 2 milyar 477 milyon liradır.

TEKNİK KARNE: Mazda Practica'nın 1489 cc'lik motor 90 beygir güç üretiyor. 16 subaplı DOHC motor yakıt tasarrufu ve düşük egzoz emisyonu ile dikkati çekiyor.

EDİTÖR GÖZÜYLE: Gençler ve kadın sürücüler tarafından tercih ediliyor. Genç ve sportif havası dikkati çekiyor. Editör, Practica'nın yumuşak hatların hakim olduğu dış tasarımını beğendi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!