Güncelleme Tarihi:
Otomobillerdeki güvenlik sistemleri
Otomobil üreticileri dünyanın en güvenli otomobilini üretmeye çalışıyorlar. İlk otomobilin yola çıkmasından sonra ortaya çıkan trafik kazası sorununu ortadan kaldırmaya çalışan üreticiler, bugüne kadar güvenliği tam olarak sağlayamadılar. Ancak, güvenlikle ilgili birçok başarılı çalışmaya imza attılar. Bugün otomobillerde kullanılan pasif ve aktif güvenlik sistemlerini tanıtmak istiyoruz.
ABS (Anti-Lock Brake System): Kilitlenmeyen güvenli fren sistemi. ASS (Anti-Skid Braking System) olarak da bilinir. Sistem, ani fren esnasında kaymayı ve savrulmayı önler.
Airbag: Emniyet balonu, bir çarpışma esnasında şişerek sürücünün yaralanmasını önler. Sürücüyü geri iterek darbenin şiddetini azaltır. Çarpmanın şiddeti 1/8 saniye sürerken, yastık 1/20 saniyede şişer ve bir saniyede de söner.
ASC (Automatic Spin Counter/ Automatic Stability Control): Hızlanırken tekerleklerin patinaj yapmasını önler.
ASCD (Automatic Speed Control Device): Hızı otomatik olarak kontrol eden lazerli radar sistemi. Önde giden araçla güvenli mesafe bırakır. Bu mesafe daralırsa sürücüyü sesle ikaz eder. İkaz zamanı yoksa doğrudan aracı durdurur.
ATS (Automatic Tire Stabilizer): Lastik patlasa bile yola dengeli bir şekilde devam edilmesini sağlayan sistem.
CMS (Computerized Monitoring System): Otomobil ve motosikletlerde, motorun çalışma işlemiyle ilgili ikazlarda bulunan bilgisayarlaştırılmış gösterge sistemi.
DDAS (Drowsy Driver Avoidance System): Uykulu sürücüyü uyarma sistemi. Sürücünün bileğine takılan bir algılayıcı kalp atışlarını izler. Atışların yavaşlaması ya da düzensizleşmesi halinde bilgisayar sürücüyü uyarır.
DPVC (Dual Power Valve Control): Çift fren devreli otomobillerde orantılı kontrol valfı. Devrelerden birinin bozulması halinde frenleme gücünü yüzde 50 oranında muhafaza eder.
EBD (Elektronic Braking Distribution): Frende istikrarı artırır. ABS devreye girmeden önce normal sürüş koşullarında fren mesafesini kısaltır.
ECAS (Electronically Controlled Air Suspension): Elektronik kontrollü havalı süspansiyon. Aracın yerden açıklığını azaltır veya çoğaltır.
ECS (Electronically Controlled Suspension): Elektronik kontrollü süspansiyon.
EDC (Electronical Damping Control): Elektronik amortisör kontrolü. Direksiyon konumu, yol ve hız durumuna göre amortisörler elektronik olarak ayarlanır.
EDS: Çekiş kontrol sistemi. Karlı, buzlu, kumlu zeminlerde tekerleklerin çekişten düşmesini önler.
ELC: (Electronik Level Control): Yük dağılımını kontrol ederek otomatik olarak denge ayarı yapar.
ETC (Electronic Traction Control): Elektronik çekiş kontrolü. Kalkış sırasında
tekerleklerin patinaj yapmaya başladığı anda otomatik olarak motorun gücünü azaltan ve güvenliği sağlayan sistem.
ETS (Enhanced Transmission System): Geliştirilmiş transmisyon sistemi.
FPS: Yangın Önleme Sistemi. Tehlike durumunda benzin akışını keser.
GCC (Graphic Control Center): Grafik kontrol merkezi. Otomobilin farlarının aydınlattığı alanın dışında kalan görütüyü kızılötesi olarak direksiyon tablosundaki ekranda gösteren sistemdir. Sis, kar, yağmur, karanlık gibi etkenlerin görüşü azalttığı sıralarda yol güvenliğini sağlar.
IC (Internal Curtain): İç yastık. Hava yastığının geliştirilmiş şeklidir.
IDS (Information Display System): Gösterge panelindeki tüm bilgileri cama yansıtır. Böylece sürücü gözünü yoldan ayırmak zorunda kalmaz.
ITL (Isolated Trailing Link): Sarsıntıyı minimuma indiren sistem.
ITS (Inflatable Tubuler Structure): Yan darbelere karşı koruyuculuk yapmak üzere kapılara konan hava yastıkları.
PDC (Park Distance Control): Park mesafe kontrolü. Park sırasında önde ve arakada belli bir mesafeden sonra sinyal veren, böylece çarpmayı önleyen elektronik bir sistemdir. Engele olan mesafe azaldıkça sinyal yoğunlaşır.
SAS (Sleep Alert System): Uyku alarm sistemi. Direksiyon panelindeki kamera sürücünün gözlerini kontrol altında tutar.
SIPS (Side Impact Protection System): Yandan gelen çarpmalara karşı kapı içine konan enerji emici koruyucu kirişler.
SIRS (Supplemental Inflatable Restraint System): Airbag
SOS (Vehicle Stop Sistem): Sürücünün aniden hastalandığı durumu çevreye bildirmeye yarayan sistem.
TCL: Çift konumlu çıkış kontrolü. Yol durumuna göre çekiş, gerekli konuma otomatik olarak geçer.
TCS (Traction Control System): Hareketi sağlayan tekerleklere giden gücü dengeleyen sistem. Böylece kayma, savrulma ve patinaj önlenir.
TRAC (Traction Control System): Çekiş kontrolü sistemi. Kayma olduğu zaman sürücüye yardım etmek için kelebek açıklığını ve fren basıncını ayarlar.
TRC (Traction Control System): Çekiş kontrol sistemi.
Otomotivin vergisi 51.6 trilyon lira
Otomotiv firmaları 1996 yılında 51.6 trilyon lira vergi ödediler. Otomotiv Sanayii Derneği'nin (OSD) araştırmasına göre, derneğe üye 17 üreticinin geçen yıl ödedikleri gelir vergisi ve diğer vergilerin toplamı 51 trilyon 654 milyar lira oldu.
Firmalar geçen yıl çalışanları için ödedikleri vergi, net ücret ve ikramiyelerle birlikte 67 trilyon 192 milyar liraya ulaştı. Firmalar geçen yıl 6.3 trilyonluk gelir vergisi, 2.9 trilyon lira sosyal sigorta primi, 111 milyar lira damga vergisi, 25.2 trilyon lira istihdam edilenlere ödenen vergi, 3.5 trilyon lira ithalat için ödenen vergi ve resim, 18 trilyon lira vergi dairelerine ödenen KDV, 19.9 trilyon lira Kurumlar Vergisi ödediler.
17 firma arasında en yüksek vergiyi 10.5 trilyon lirayla Oyak Renault ödedi. Renault'yu 9.6 trilyon lirayla Tofaş, 9.1 trilyon lirayla Otosan, 5.9 trilyon lirayla Mercedes Benz, 5.7 trilyon lirayla Uzel, 5.2 trilyon lirayla Temsa izledi.
SAXO 1.6i VTS COUPE YOL TESTİ
İlk olarak geçen yıl Cenevre'de düzenlenen Uluslararası Otomobil Fuarı'nda sergilenen Citroen Saxo, aynı yıl Türkiye'de de satışa sunuldu. Türkiye genel distribütörlüğünü Baylas Otomotiv'in yaptığı Citroen Saxo'nun 1.4i SX, 1.6i VSX, 1.6i 16 valf VTS, 1.6i VTR versiyonları bulunuyor.
ARTISI: Dış görünümü etkileyici. Şehir içinde yoğun trafikteki kullanımı rahat. Küçük hacimli olmasının avantajı özellikle park ederken kendini gösteriyor. Yol tutuşu ve viraj hakimiyeti mükemmel.
EKSİSİ: Hacmine göre, yüksek performanslı motor sürücüyü hıza teşvik ediyor. Gaz pedalına dokunulduğunda fırlayan Saxo'nun en büyük dezavantajı sürücüyü baştan çıkarması.
GÜVENLİK: 3. stop lambası, sürücü ve yolcu hava yastıkları, immobilizer standart olarak sunuluyor. Sürücü özel şifreyi girmeden motoru çalıştıramıyor. Bu güvenlik sistemi otomobili hırsızlara karşı korunmasını sağlıyor.
YEDEK PARÇA: Komple far 15 milyon, sis lambası 2.9 milyon, ön panjur 18 milyon, sağ ön kapı camı 8.4 milyon, ön tampon 33.5 milyon, sağ ön çamurluk 16.3 milyon lira. Fiyatlarda işçilik ve KDV hariç.
UYARI: Saxo'nun ilk bakımı 1500-2500 km'de yapılması gerekiyor. Periyodik bakımı her 5 bin kilometrede yaptırmayı unutmayın.
FİYAT: Saxo'nun anahtar teslim fiyatı 1 milyar 740 milyon liradan başlıyor. Test sürüşünü yaptığımız VTS Coupe Saxo'nun en pahalı modeli. Satış fiyatı 2 milyar 670 milyon lira.
TEKNİK KARNE: 1587 santimetreküplük motoru 120 beygir güç üretiyor. 90 kilometre sabit hızda 100 kilometre mesafede 5.3 litre yakıt tüketiyor. 100 kilometreye 7.7 saniyede ulaşıyor. Maksimum hızı 205 kilometre.
EDİTÖR GÖZÜYLE: Güçlü motoruyla kendi sınıfındaki diğer otomobiller arasından sıyrılıyor. Editör, Saxo'nun küçük görünümüne rağmen sahip olduğu performansı beğendi.