Güncelleme Tarihi:
Otomotiv ihracatı 2.5 milyar doları zorluyor
Otomotiv Sanayii ihracatı, geçen yıl 1 milyar 495 milyar doları yakaladı. İhracat bir önceki yıla göre yüzde 15 oranında arttı. 1997 yılında otomotiv sanayiinin toplam ihracatı 1.3 milyar dolar olmuştu. Böylece otomotiv sanayii ihracatı tekrar yükselme eğilimine girdi. 1996 yılında 1 milyar 374 milyon dolar seviyesine yükselen otomotiv sanayii ihracatı, 1997 yılında 1 milyar 304 milyon dolara kadar gerilemişti.
OTOMOBİL İHRACATI
1998 yılında gerçekleşen 1.5 milyar dolarlık ihracat içinde toplam ana sanayiinin ihracatı 414 milyon 434 bin dolar, yan sanayii ihracatı ise 1 milyar 81 milyon dolar oldu.
Geçen yıl 137 bin 416 dolarlık otomobil ihraç edildi. İhracat bir önceki yıla göre yüzde 15 arttı. Otomobil ihracatının Tofaş'ın Palio Weekend, Oyak Renault'nun ise Megane Wagon modellerinin ihracatına başlamasının ardından yükselmesi bekleniyor. Sadece Oyak Renault, bu yıl 600 milyon dolarlık ihracat, Tofaş ise yaklaşık 400 milyon dolarlık ihracat hedefliyor. Bütün bunlar gerçekleştiğinde Türkiye'nin toplam otomotiv ihracatı 2.5 milyar dolara çıkacak. Bu arada Ford Otosan, 2000 yılında yeni fabrikasının devreye girmesiyle yılda 1 milyar dolarlık ihracat planlıyor.
Otobüs ihracatı yüzde 12 azalarak 167 milyon dolara geriledi. Türkiye'nin otobüs ihracatı bir önceki yıl 189 milyon dolar olarak gerçekleşmişti.
YAN SANAYİİ
Yan sanayi ihracatı yüzde 27 artışla, otomotiv sanayiinin yüzakı oldu. Geçen yıl 813 milyon 922 bin dolarlık yan sanayi ürünü ihraç edildi.
1998'de iç ve dış lastik ihracatı yüzde 3 geriledi ve 245 milyon 480 bin dolara düştü.
Akümülatör ihracatı ise yüzde 17 düşerek, 16 milyon 311 bin dolara geriledi.
Otomotiv sanayiinin emniyet camı ihracatı ise yüzde 9 artışla 5.5 milyon dolara yükseldi.
Audi'de bulunmayan aksesuarlar!
Türkiye Genel Distribütörlüğü Doğuşmotor tarafından yürütülen Audi, ‘‘Audi'de asla bulamayacağınız aksesuarlar’’ adı altında ilginç bir kampanya başlattı. Özellikle lüks sınıf otomobil kullanımının bir yaşam biçimi haline gelmesinden yola çıkan reklam kampanyası, son günlerde toplumun gündeminde yer alan kültürel ve sosyal yozlaşmayı temsil eden unsurlar üzerine kuruldu. Audi sahiplerinin silah, yüzük, altın kolye, altın künye gibi aksesuarları kullanmadıkları vurgulanırken, rakip markalara göndermede bulunuluyor.
Smart Türkiye'de
Mercedes ve İsviçreli saat firması Swatch ortaklığıyla kurulan Micro Compact Car (MCC) tarafından geliştirilen Smart, Avrupa'dan sonra Türkiye'de de satılmaya başlandı. Smart'ın İstanbul Bölge Distribütörlüğü'nü üstlenen F&B Otomotiv ilk etapta 32 adet Smart ithal etti. İstanbul Ortaköy'de bulunan F&B, 1999 yılında 150 adet Smart satışı hedefliyor. Servis hizmetleri F&B tarafından verilen Smart'ın 1 yıllık sınırsız kilometre garantisi var. Smart'ın Türkiye'ye ithal edilen Pulse versiyonunun anahtar teslim satış fiyatı 27 bin 700 mark (yaklaşık 5.4 milyar lira). Smart'ın Mercedes-Benz tarafından geliştirilen 3 silindirli 599 cc'lik motorunun beygir gücü 55 hp. Arkadan itişli olan otomobilin maksimum hızı 135 km. Smart'ın 100 km'deki yakıt tüketimi ise 4.8 litre.
HR-V Türkiye’den sonra Avrupa’da
Honda'nın ‘‘Joy Machine’’ adını verdiği yeni modeli HR-V, Türkiye'den sonra Avrupa'da da piyasaya çıkıyor. Geçen haftasonunda İspanya'nın Barselona’da yapılan basın tanıtımında, HR-V, adı gibi eğlenceli bir araç olduğunu kanıtladı. HR-V ile yeni bir tür geliştiren Honda, hem kentte, hem de kırsal alanda kullanılabilecek, sade, ekonomik ve konforlu bir araç yaratmayı amaçlamış. Sonuçta ortaya, otomobil-arazi aracı karışımı ilginç bir araç çıkmış. HR-V'nin en önemli özelliği ise akıllı bir şanzımana sahip olması. Hidrolik bir sistemle yönlendirilen şanjıman, gerektiğinde kendisi karar vererek 4x4'e dönüşüyor. Bu rahat geçiş, sürücü tarafından hissedilmiyor bile. ABS fren sistemi, EBD elektronik fren dağıtım sistemi, çift hava yastığı standart olarak sunuluyor. HR-V'lerin fiyatı 9 milyar liradan başlıyor.
Volkswagen’in ‘Akdeniz rüzgarı’
Geçen yılı, ithalatın lideri olarak kapatan Volkswagen çok satan Polo, Golf ve Passat modellerinin arasına orta sınıftaki yeni modeli Bora'yı da ekledi. Golf'ün sedan modeli olarak da adlandırılan Bora, Türkiye'de 6.5 milyar lirayla 12 milyar lira arasında fiyatlarla satılacak.
‘‘Akdeniz Rüzgarı’’ anlamına gelen Bora'nın Türkiye tanıtımı Bolu Kartalkaya'da düzenlenen ilginç bir organizasyonda gerçekleşti. Tanıtıma katılan gazetecilere kış koşullarında doğada hayatı sürdürme konusunda eğitim verildi. Daha sonra Doğa Sporları Merkezi'nin hazırladığı parkurda gazeteciler tek başlarına soğuk ve karla mücadele ederek yönlerini bulmaya çalıştılar.
Bora'lar 1.6 ve 2.3 litre hacimli iki farklı motor seçeneği ile piyasaya sunuldu. 100 beygir gücündeki 1.6 lt. hacimli motorun maksimum hızı 188 km. 11.7 saniyede 100 km. hıza çıkabilen Bora, 100 km.'de 7.7 litre benzin tüketiyor.
Bora'nın en üst opsiyonunda bulunan 2.3 litrelik V5 motorunun beygir gücü 150 bg. 0 km'den 100 km'ye 9.1 saniyede ulaşabilen Bora'nın maksimum hızı 216 km. Bora'nın bu motoru 100 km'de ortalama 9.3 litre benzin harcıyor.
Bora'ların standart donanımını şu aksesuarlar bulunuyor:
‘‘Sürücü ve yolcu hava yastıkları, ön koltuklara yan hava yastıkları, aktif gergili emniyet kemerleri, EBD, ABS, ön ve arkada diskli frenler, yükseklik ve derinlik ayarlı direksiyon, merkezi kilit sistemi, Isofix çocuk koltuğu montaj donanımı, elektro-mekanik uzaktan açılıp kapatılabilen yakıt doldurma kapağı, ön ve arkada bardak tutucular, sirkülasyonlu havalandırma, elektrikli bagaj kapaığı, elektrikli ve ısıtmalı yan aynalar, elektronik şifre kontak anahtarı, 8 hoparlörlü radyo/teyp, 12 yıllık paslanmazlık garantisi.’’
Seat 1998’de rekora doymadı
1998 Seat için üretim, satış, verimlilik ve kâr rakamlarının kırıldığı bir yıl oldu. Seat'ın geçen yılki cirosu, bir önceki yıla göre yüzde 7 artarak, 5.8 milyar dolar olarak gerçekleşti. Seat'ın satışları yüzde 7.2 artarak 432 bin adete yükselirken, ihracatı 277 bine ulaştı. Ayrıca, İspanya pazarındaki satışları yüzde 19 artışla 154 bin adete yükselerek, son 10 yılın en iyi satışlarına ulaşıldı. Üretimde de rekor kıran Seat'ın İspanya'daki Martorell Fabrikası'nda Volkswagen ve Seat markaları olmak üzere 500 bin araç üretimi gerçekleşti. Martorel Fabrikası 1998'de yeni bir üretim rekoru kırdı. Günlük 2 bin 229 adetle maksimum üretim yapan fabrikada bu yıl üretimin toplam 540 bine ulaşması hedefleniyor.
Citroen 1 milyon araç üretecek
Bu yıl Citroen, tarihinde ilk kez 1 milyon araç üretmeyi hedefliyor. Bu araçlar Citroen'in Aulnay (yılda 260 bin adet) ve Rennes (235 bin adet) fabrikalarıyla, PSA ortağı Peugeot ile paylaşılan Avrupa'daki diğer tesislerde üretilecek. 1997'de Batı Avrupa dışında satışlarını yüzde 50 artıran Citroen, Çin'deki ikinci büyük üreticisi olan Dong Feng Motor'la da ortaklığa girdi. Geçen yıl Wuhan'da 30 bin ZX modeli üretildi. Bu rakamın daha sonraki yıllarda 300 bin adete yükseltilmesi planlanıyor.
4 DAEWOO 22'inci Show Room'u Beşiktaş, Barbaros Bulvarı üzerinde hizmete girdi. Daewoo Türkiye Distribütörü Boronkay tarafından 400 metrekarelik alanda kurulan Show Room, araç satış hizmeti yanında servis ve yedekparça hizmetleri de verecek.
4 SUBARU otomobillerinin Türkiye temsilcisi Baytur Motorlu Vasıtalar A.Ş. sponsorluğunda üç yıldır yarışmalara katılan ‘‘Subaru Binicilik Ekibi’’ sonbahar-kış müsabakalarında çeşitli birincilikler kazandı.
4 ALFA Romeo'nun Türkiye'deki servis ve yedek parça ağı güçleniyor. Alfa Romeo Maslak'ta Alfa'cılar için 3 bin metrekare alanda kurulan Alfa Romeo Hizmet Merkezi'ni hizmete soktu. Merkez'deki servis ünitesinin yanı sıra, şehir içi 24 saat, şehir dışı 48 saatte yedek parça sevkiyatı sağlayan yedek parça acil deposu, acil servis ünitesi de devreye girdi.
4 CASTROL'ün geliştirdiği GTX Magnatec, motordaki aşınmayı önemli ölçüde azaltan sentetik bir yağ olma özelliğini taşıyor. Yapılan laboratuvar testlerine göre, GTX Magnatec motorun kritik kabul edilen ısınma süresi boyunca diğer yağlara oranla 4 kat daha fazla koruma sağlıyor.