Güncelleme Tarihi:
Trafiğe çıkan her 100 otomobilden 34'ü ithal
Otomotiv sektöründe ithalatın yükselişi sürüyor. 1998'in Ocak-Temmuz ayında ithal araçların payı geçen yılın aynı dönemine göre arttı.
Ocak-Temmuz aylarında ithal otomobilin pazar payı yüzde 34'e yükseldi. Yani satılan her 100 otomobilden 34'ü ithal oldu. Bu oran geçen yılın aynı döneminde yüzde 33 olmuştu.
İthal otomobil her yıl bir önceki yıla göre pazardan daha çok pay alıyor. 1992 yılında ithalatın otomobil pazarından aldığı pay yüzde 12 iken, 93'te bu oran yüzde 20'ye çıkmış, 94 yılında yüzde 13, 1995 yılında ise yüzde 7'e inmişti. 1996 yılı ithalatın pazar payını artırdığı yıllar oldu. 1996 yılı Ocak-Temmuz döneminde ithalatın payı yüzde 20'ye 97'de ise yüzde 33'e çıktı. Toplam 179 bin 61 adet yerli-ithal otomobilin satıldığı Ocak-Temmuz aylarında, ithal otomobil satışı 60 bin 858 adet olarak gerçekleşti. Yerli otomobillerin satışı ise 118 bin 203 adete yükseldi.
7 ayda toplam otomobil satışları üretim ve satışların en yüksek olduğu 1993 yılına göre yüzde 27 düştü. Toplam pazar içinde yerli otomobil satışları geçen yıla oranla yüzde 6 artarken, ithal otomobil satışları yüzde 9 oranında arttı. Toplam pazar ise yüzde 6 büyüdü.
Ocak-Temmuz aylarında otomobil ithalatı geçen yıla göre yüzde 9 artarak 55 bin 772'den 60 bin 858 adete yükseldi. İthalat Doğu Bloku ülkelerinden yüzde 2, AB ülkelerinden yüzde 27 artarken, Uzak Doğu ülkelerinden yapılan ithalat yüzde 26 geriledi.
İthalattaki en hızlı artış hafif ticari araçlarda yaşandı. İthal ticari araçların payı 1992 yılından bu yana hızla artarken 1992 yılında yüzde 35 olan bu oran 1998 yılında yüzde 55'e çıktı. Yani bu yılın Ocak-Temmuz aylarında satılan her 100 ticari araçtan 55'i ithal oldu. Bu oran geçen yılın aynı döneminde yüzde 63 olmuştu. Aynı dönemde toplam 64 bin 559 adet hafif ticari vasıta satıldı. 7 ayda 35 bin 571 adet ithal ticari vasıta satılırken, yerli ticari araç satışı 28 bin 988 adet oldu.
1998 Ocak-Temmuz aylarında toplam hafif ticari araç satışları 1997 yılına göre yüzde 18 arttı. Ocak-Temmuz aylarında hafif ticari araç ithalatı geçen yıla göre yüzde 3 artarak 34 bin 443'den 35 bin 571 adete yükseldi. İthalat Doğu Bloku ülkelerinden yüzde 15, AB ülkelerinden yüzde 56 oranında arttı. Uzak Doğu ülkelerinden yapılan ithalat ise yüzde 16 geriledi.
Avrupa'daki en pahalı otolar İngiltere'de
Avrupa'da en pahalı otomobil İngiltere'de satılıyor. Avrupa Komisyonu'nun araştırmasına göre, Avrupa'da en çok satılan 74 otomobilden 60'ında en yüksek fiyat İngiltere'deyken, 14 otomobilde de İspanya ve Portekiz en ucuz ülke oldu.
OSD Bülteni'nde yayınlanan araştırma, piyasa koşullarının benzer olması gereken komşu ülkelerdeki önemli farklılıklara dikkat çekiyor. Bu farklılıklar, AB otomobil piyasalarındaki entegrasyonun beklenenden daha düşük olduğunu gösteriyor. Uzmanlar bununla birlikte, Avrupa'daki Ekonomik ve Parasal Birliğin ülkeler arasında fiyatların yakınlaşmasına yardımcı olacağı görüşündeler ve bütün fiyatlar tek bir kur, yani Euro üzerinden ilan edildiğinde, karşılaştırmaların daha da kolaylaşacağına işaret ediyorlar. Döviz kuru değişiminde bankalar ve döviz bürolarınca uygulanan yüksek harçlar da, en düşük fiyattan alışveriş yapmaya çalışan alıcılar için bir engel oluşturuyor.
Otomobil sanayiindeki uzmanlar, İngiltere pazarında kullanılan sağdan sürüşlü otomobillerin talebinin sınırlı olması nedeniyle az sayıda üretilmesi ve böylelikle maliyetlerinin yüksek olması dolayısıyla, ülke fiyatlarının yüksek olduğunu ileri sürüyorlar. Ancak araştırma, İngiltere'deki bazı modellerin yine sağdan sürüşlü olan İrlanda'da satılan benzer modellerden yüzde 40 daha pahalı olduğunu ortaya koyuyor.
Avrupa'da satılan otomobil modelleri arasında yapılan araştırmaya göre, en yüksek fiyat farkı Ford Mondeo'da tespit edildi. Bu model en ucuz olarak İspanya'da satılırken, İngiltere'de yüzde 58.5 daha pahalı. Rover'ın bütün modelleri ise İngiltere'de diğer AB ülkelerine göre yüzde 31 ve yüzde 52.7 oranında daha pahalı.
Benelüks ülkeleri ile Almanya ve Fransa'da ise otomobiller arasında çok yüksek fiyat farkları bulunmuyor. Bu bölgede birçok otomobil fiyatları arasındaki fark yüzde 20'yi geçmiyor. İspanya ve Portekiz arasındaki ortalama fiyat farklılığı ise yüzde 10'dan daha az.
Hyundai'nin yeni ralli otomobili
Hyundai'nin tüm tasarım ve üretimi Motor Sporları Geliştirme departmanı tarafından yapılan yeni otomobili Coupe Evo II, Yeni Zelanda'da tanıtıldı. Yaklaşık 100 tasarımcı ve mühendisin Kore ve İngiltere'de bir yıl boyunca sürdürdüğü çalışma sonucu üretilen Evo Iı, eski Hyundai Coupe yarış otomobiline oranla daha gelişmiş teknolojik özelliklere sahip. İlk test sürüşleri İsveçli pilot Kenneth Eriksson tarafından yapılan Hyundai Coupe Evo II, 4 silindir, 2.0 lt, 16 V ve 265 beygir gücünde bir motora sahip. Tüm hava ve yol koşullarına karşı uyum sağlayan aracın geliştirilmiş aerodinamik yapısı da hızda süreklilik sağlıyor.
Opel'den 10 milyon dolarlık yatırım
Opel Türkiye, yedek parça depolama ve dağıtım sistemini yeniledi. Opel'in yeni yedek parça deposu, 10 milyon dolarlık işletme ve stok yatırımı ile İstanbul Hadımköy'de kuruldu. Bir çatı altında 7 bin metrekare kapalı alana sahip bulunan yeni depo, önceki deponun iki katı büyüklüğünde olup, Opel'in Frankfurt-Almanya'nın doğusunda kurulu bulunan en büyük yedek parça deposu olma özelliğini taşıyor. Yeni depoda, yedek parçaların alınması, depolanması ve teslimatına ilişkin en verimli zincirin oluşturulması amacıyla en ileri işletim sistemleri ve yöntemleri kullanılıyor.
191 beygirlik Subaru Forester Turbo tutulamıyor
Subaru'nun otomobil konforuyla arazi aracının gücünü birleştiren modeli Forester'in turbo motorlu versiyonu satışa sunuldu. Yeni Forester S-Turbo, 191 beygir gücündeki motoruyla dikkati çekiyor. Forester'ın standart versiyonunda bulunan motorun beygir gücü ise 140 hp. Daha fazla güç, daha fazla performans Forester'a şehir içi yollarda mükemmel bir sürüş zevki, arazi yollarında ise daha hızlı bir tırmanış olanağı veriyor. Gaz pedalına dokunulduğunda hızla tırmanan Subaru Forester, sürücüye sürüş zevki veren zengin aksesuarlarıyla da dikkat çekiyor. Güçlü bir motora sahip olmasına rağmen Forester'ın yakıt tüketimi ise ekonomik. Forester'ın 140 beygirlik motora sahip versiyonunun yakıt tüketimi 7.4 litre iken, 191 beygir gücündeki versiyonu 8.2 litre yakıt tüketiyor.
Tablo gibi otobüsler
Hannover'de 2 Ağustos'ta başlayan 57. Ticari Araçlar Fuarı IAA'da, aralarında BMC ve Tırsan'ın da bulunduğu 15 firma Türkiye'yi temsil etti. TIR çekicileri, kamyonlar, otobüs, minibüs ve kamyonetlerin boy gösterdiği fuarda, tablo gibi boyanmış otobüsler dikkat çekti. Deniz, plaj, güneş, bisiklet, kızılderililer gibi turistik motiflerin ağırlıklı olarak kullanıldığı otobüslerin dış süslemelerinde AET'nin ortak para birimi Ecu de yerini almıştı. Önümüzdeki günlerde, tablo gibi otobüsler, karayollarında tekerlekli sergiler gibi dolaşacak.
Honda 50'nci yılını kutluyor
1948'de Soichiro Honda ve ortağı Takeo Fujisawa'nın birlikte kurdukları Honda Motor Co., 50'inci kuruluş yıldönümünü kutluyor. Geçen 50 yıl içinde global bir şirket olma yolunda büyük adımlar atan Honda'da çalışanların sadece 3'te 1'i Japon. Motosiklet üretimiyle işe başlayan Honda, 10'uncu kuruluş yıldönümü olan 1958'te Super Cub'ı piyasaya sundu. Satış rekorları kıran bu model, Honda'yı Japonya motosiklet sanayinin lideri yaptı. Japonya'nın ilk yarış pisti Suzuka'yı inşaa eden Honda,1972'de ilk Civic’i üretti. 1982'de ABS fren sistemini geliştiren ilk Japon üreticisi oldu. 1986'da dört tekerlekten yönlendirme sistemini, 1987'de SRS hava yastığı sistemini, 1988'de VTEC motor teknolojisini piyasaya sundu. 1990'da ise NSX'i lanse etti.
KISALAR
BORUSAN Otomotiv distribütörlüğünü yaptığı BMW ve Land Rover markalarını Bilişim'98 fuarına taşıdı. BMW ve Land Rover Türkiye distribütörü Borusan Otomotiv, Bilişim 98 fuarında pek çok teknolojik yenilik ve üstünlük taşıyan iki otomobil sergiliyor.
IVECO, iki yeni aracını İzmir Fuarı'nda tanıttı. Iveco'nun ilk kez minibüs pazarına sunduğu M serisi, hat ve turizm taşımacılığına uygun 4 farklı seçeneğe sahip. Modern dizaynı, Euro2 standartlarında 103 beygir turbo motora sahip Iveco M14'ün yolcu kapasitesi 14. Iveco'nun diğer bir yeniliği de Adapazarı'nda üretilen orta sınıf kamyon 250 E 21TN.
VOLVO ile Ulusoy Otomotiv Sanayi arasındaki mevcut kamyon, çekici ve otobüs genel distribütörlüğü anlaşması süresiz olarak uzatıldı. Bu anlaşmayla birlikte kamyon, çekici ve otobüs servislerinin sayısının artırılması kararı alındı. Bu konuda yatırımlara 1998 Aralık ayından itibaren başlanacak.