5. Vites

Güncelleme Tarihi:

5. Vites
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 27, 1998 00:00

Ufuk SANDIK
Haberin Devamı

Türkiye otomobil devi

Türkiye, 2000'li yıllara otomobil devi olarak girmeye hazırlanıyor. Türk otomobil sektörünün kapasitesi yeni yatırımlar ve kapasite artırımlarıyla birlikte 1 milyon sınırını zorlayacak. Bugün 755 bin adetlik üretim kapasitesine sahip olan Türk otomobil sektörü, Ford Otosan'ın yeni yatırımıyla birlikte yaklaşık 900 bin adetlik üretim kapasitesiyle bölgedeki iddialı üreticiler arasına yer alacak. Türkiye bu kapasiteyle yılda yaklaşık 1.5 milyon adet üretim yapan Kore, İspanya, İngiltere, İtalya ve Brezilya gibi ülkeleri yakalayacak. Yılda 200 ile 400 bin arasında üretim yapan Belçika, Meksika, Polonya, Avustralya, İsveç, Çekoslavakya gibi ülkeleri ise geride bıraktı. Türk otomobil sektörü bugün sahip olduğu üretim kapasitesiyle zaten birçok ülkeyi sollamış durumda. Ancak Türkiye'nin sahip olduğu üretim kapasitesi dünyanın en büyük üreticileri Japonya, ABD ve Almanya'nın çok altında bulunuyor. Dünyanın en büyük üreticisi konumunda bulunan Japonya'da yılda 8.4 milyon adet, ABD'de 6 milyon, Almanya'da 4 milyon adet otomobil üretiliyor.

7 ÜRETİCİ VAR?

1963 yılında sadece bir modelin üretildiği ve tek bir üretici bulunurken, 1997 yılında üretici sayısı 5'e üretilen model sayısı ise 55 adete ulaştı. 1997 sonunda ise üretici sayısı 7'e ulaştı. Sektörün 1963 yılında 7 bin adet olan kapasitesi 1971 yılında 87 bin adete, 1987 yılında ise 102 bin adete çıktı. Üretim kapasitesi 1990'lı yıllarda hızlı bir şekilde yükseldi. 1990 yılında 220 bin adet olan üretim kapasitesi, 1993'te 295 bin adete, 1994 yılında 395 bin adete, 1995 yılında ise 495 bin, 1998 yılında ise 755 bin adete çıktı. Daha önce Türkiye'de üretim yapmayı planlayan Güney Koreli üreticiler Kia ve Hyundai, Uzakdoğu krizi nedeniyle bu yatırımlarını askıya aldılar. Her iki firmanın da kurmayı planladıkları 100 bin kapasiteli fabrikalar, faaliyete geçseydi, Türkiye'nin üretim kapasitesi 1 milyonu geçecekti.

Türk otomobiline ihracat kapısı açıldı

30 yıllık bir geçmişi olan Türk otomobil sanayii kabuk değiştiriyor. 1960'lı yıllarda lisansla üretim yapan Türk otomobil sanayii, artık bugün sadece Türkiye'de üretilecek otomobillere imza atıyor. Diğer taraftan düne kadar sadece iç pazara üretim yaparken, şimdi ihracat ağırlıklı çalışmaya dönüyor. Daha önce ufak çaplı olarak ihracat yapan Tofaş ve Renault'un yeni stratejilerinde ihracat önemli bir rol oynuyor. Tofaş ve Renault'u Toyotasa ve yeni yatırım için dün temel atan Ford Otosan izleyecek. Böylece, düne kadar ufak tefek ihracatlar yapılan Türk otomobil sanayiinde, önümüzdeki yıldan itibaren komple araç ihracatında önemli patlamalar yaşanması bekleniyor. Geçen yıl, Türk otomotiv sanayiinin gerçekleştirdiği ihracat (yedekparça hariç) 2 milyar dolar oldu. Otomobilciler 22 bin 558 adet otomobil ihraç ettiler. İhracat çalışmalarının başlamasıyla birlikte Türk otomotiv sanayiinin ihracatı da önemli oranda yükselecek. Sadece Ford Otosan firması yılda 1 milyar dolarlık ihracat garantisi veriyor. Türkiye otomobil sanayiinin kabuk değiştirmesinde Türk otomobilcilerin üretim kalitesinde kendilerini kanıtlamalarının yanı sıra, Türk otomobilcilerin yabancı ortaklarının Türkiye'deki üretim maliyetlerinin düşük olması ve yıllardan bu yana Türkiye'de mevcut olan ihracat potansiyelini de görmeleri etkili oldu. Türk otomobil sanayiinde kabuk değişimi 1997 yılında başladı. 1997 yılında Renault, Tofaş ve Otosan'daki yeniden yapılanma sonrasında, yeni modellerin üretimi ve ihracat atağı başladı.

Oto üreticilerinin ihracat hedefleri

RENAULT

Renault Avrupa'da piyasaya çıktıktan bir yıl sonra Megane sedan modelini Türkiye'de üretmeye başlarken, diğer taraftan sadece Türkiye'de üretilecek Megane stationwagon üretiminin çalışmalarına hız verdi. Renault, sadece Türkiye'de üretilecek Megane Staionwagon modelini Avrupa ülkelerine ihrac edecek. Türkiye'de üretilecek Megane Staionwagon'ların 3'te 1'i ihraç edilecek.

TOFAŞ-FİAT

Tofaş'ta Fiat'ın Palio modelini Türkiye'de üretmeye başladı. Geçen ay satışa sunulan Palio'nun kşu anda 5 kapılı hatcback modeli üretiliyor. Eylül ayında da sedan Sienna ve staionwagon Palio Weekend modelleri üretilecek. Türkiye, Brezilya ve Arjantin'den sonra Palio'nun üretildiği üçüncü büyük kapasiteye sahip ülke olacak. Tofaş bir taraftan iç piyasa için Palio'yu üretirken, Palio'nun parçalarını Fiat'ın Palio modelini ürettiği fabrikalarına ihraç edecek. Böylece Tofaş, Fiat'ın Palio parçalarını üreten ve ihraç eden üssü haline gelecek.

TOYOTASA

Türk otomobil sektöründeki son bomba Toyotasa'dan geldi. 1994 yılında üretime başlayan Toyotosa fabrikası da ihracat kervanına katılanlar arasında yer alacak. İç pazara yönelik üretim yapan Toyotasa, yeni Corolla'yı Avrupa'ya ihraç etmeye hazırlanıyor. Adapazarı'nda üretilecek olan Corolla Sedan modelinin Türkiye üzerinden Avrupa'ya satılması planlanıyor.

FORD OTOSAN

Amerikan Ford ve Koç ortaklığı olan Ford Otosan, 550 milyon dolarlık bir yatırımla atağa kalkıyor. Ford-Otosan İzmit/Gölcük'te 550 milyon dolarlık bir yatırımla yeni bir fabrika kuracak. Ford-Otosan, bu fabrikada 2001 yılında yola çıkmaya hazır hale gelecek ve yepyeni bir otomobili Türkiye üzerinden ihraç edecek. Ford-Otosan yılda 1 milyar dolarlık bir ihracatı garanti ediyor.

Avrupa'da Fransızlar önde

AVRUPA Üretici Birliği tarafından yapılan açıklamada, Fransız otomobil üreticileri Renault ve Peugeot/Citroen ile Alman Mercedes-Benz'in Avrupa'daki otomobil piyasasında bu yılın ilk yarısından kazançlı çıktı. Amerikan General Motors (GM) ve Ford ise altı aylık dönemde umduğunu bulamadılar.

Batı Avrupa'da bu yılın ilk yarısında trafiğe yeni çıkan otomobillerin sayısı geçen yıla nazaran yüzde 7.6 oranında artarak 7.5 milyona ulaştı.

Amerikan General Motors ile Ford, ilk altı aydaki pazar payı yüzde 12.3 olarak gerçekleşti. Fakat bu oran geçen yıla göre yüzde 11.2 oranında düştü.

Opel'in pazar payı yüzde 1.2 oranında pay kaybederek yüzde 10.6'ya, Ford ise yüzde 0.6 pay kaybederek yüzde 10.8'e geriledi. Ayrıca, İtalyan Fiat'ın da otomobil pazarında yüzde 12.4 olan pazar payı oranının bu yıl 11.8'e indi. Alman BMW de kaybedenler listesinde yer alırken, pazardaki payları yüzde 6.1'den yüzde 5.7'e düştü.

Mercedes-Benz'de ise yüzler gülüyor. Bu yılın ilk yarısında Batı Avrupa'daki otomobil piyasasında pazar payını yüzde 3.6'dan yüzde 4.1'e yükseltti.

Fransız otomobil üreticileri Renault ve Peugeot/Citroen'in yeni modelleriyle pazardaki paylarını artırdılar. Fransızların pazar payı yüzde 9.4'den yüzde 10.3'e yükseldi.

Avrupa Üretici Birliği'ne göre Batı Avrupa ülkelerinde trafiğe bu yılın ilk altı ayında yeni açılan otomobil sayıları şöyle:

Almanya 1 939 766 (artı yüzde 4.5), İtalya 1 380 100 (artı yüzde 6.4), İngiltere 1 136 892 (artı yüzde 7.8), Fransa 865 119 (artı yüzde 10.3), İspanya 590 708 (artı yüzde 15.6).

OTO KISALAR

FORD Otosan, Ka sahiplerine yönelik yepyeni bir kampanya başlattı. Her gün İstanbul sokaklarını dolaşacak ‘‘Ka Wash’’ ekibi, üzerinde en ufak bir leke bile olsa, gördükleri Ford Ka'ların dış yüzeylerini yıkayacak.

CATERİNG şirketi Eurest, Toyotasa'nın her yıl Temmuz ayında geleneksel olarak düzenlediği pikniğin tüm yiyecek ve içecek ikramını gerçekleştirdi.

HYUNDAİ'den özel yedek parça kampanyası... Hyundai, 28 Şubat 1999’a kadar sürecek bu kampanyada, perakende satışlarda yedek parçalara yüzde 30 indirim uygulayacak.

TEMSA Otomotiv Kıbrıs'ta faaliyete başladı. M. Hacı Ali Ltd. şirketi Temsa Otomotiv'in Mitsubishi araçlarının Kıbrıs'ta satışına başladı.






Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!