Güncelleme Tarihi:
Geçen yıl dünyada 53 milyon araç üretildi
1997 yılında dünya otomotiv sanayiinin üretimi geçen yıla göre yüzde 5.6 arttı. OICA verilerine göre, geçen yıl 37.7 milyon otomobil, 15.3 milyonu ticari araç olmak üzere 53 milyon motorlu taşıt aracı üretildi. Üretim 1996 yılına göre yüzde 5.6 arttı.
Üretilen her 100 otomobilden 38'i ihraç edilirken, ihraç edilen araç sayısı 20.3 milyon adet olarak gerçekleşti. İhracattaki artış önceki yıla göre yüzde 11.7 oldu.
1997 yılı üretim sonuçlarına bakıldığında, firmaların üretimlerini ülke dışında gerçekleştirdikleri dikkati çekiyor. AB firmaları otomobil üretiminin yüzde 24'ünü AB dışı ülkelerde sürdürürken, bu ABD firmalarında yüzde 46 ve Japon firmalarında ise yüzde 32 gibi daha yüksek oranlarda yapılıyor. ABD firmalarının dış üretimleri yüzde 36 ile AB ülkelerinde yoğunlaşırken, Japon firmaları daha çok yüzde 19 ile ABD'de üretim gerçekleştiriyor.
Üretimlerini yurt dışında gerçekleştiren firmalar arasında Ford, Honda, GM, Fiat ve VW başı çekiyor. ABD'nin en büyük otomobil firmaları arasında bulunan Ford üretimini yüzde 54 oranında ABD dışında yapıyor. Bunu yüzde 46 ile Honda yüzde 45 ile GM izliyor. AB firmalarından Fiat ise üretiminin yüzde 40'ını İtalya dışında, VW ise yüzde 37'sini dış ülkelerde gerçekleştiriyor. Otomotiv sanayii üretiminde ilk 10 arasında bulunan firmaların payı yüzde 72'yi buluyor. İlk 20'nin payı ise yüzde 91'lere ulaşıyor. İlk 10 firma içinde 3 ABD'li, 3 Japon, 2 Fransız, birer Alman ve İtalyan firmalar bulunuyor.
Mercedes S serisini yeniledi
Mercedes'in yenilenen S serisi 1998 yılı sonbaharında piyasaya sunulacak. 30'un üzerinde teknolojik yeniliğin uygulandığı yeni S serisinin tasarımı bir limuzinin tüm özelliklerini bulunduruyor. Yan camlarda hava yastıkları ve tüm kapılarda hava yastıkları ile donatılan yeni S serisi, altı ve sekiz silindirli 3 motor seçeneğiyle sunuluyor. Bu motorların gücü, 224 ve 306 ps arasında değişiyor. 12 silindirli benzin ve ‘‘common rail direkt püskürtme’’ sistemli dizel motorları 1999 yılı sonlarında üretilecek. Yeni S serisi araçların motorları, uygulanan üç subap teknolojisi, çift ateşleme sistemi ve aracın 300 kilogram hafiflemesini sağlayan hafif malzeme kullanımı sayesinde bir önceki modele göre yüzde 13 ile 17 daha az yakıt tüketiyor.
Trafik sıkışlığının zararı trilyonları buluyor
Trafik sıkışıklığının yol açtığı zararlar trilyonlarla ölçülüyor. Özellikle büyük kentlerde yaşanan ve her geçen gün daha çözülemez boyutlara ulaşan araç kuyruklarının ekonomiye verdiği zarar büyüyor. Hollanda'da geçen yıl araç kuyrukları, ülke ekonomisine 1.7 milyar florin (850 milyon dolar) zarar verdi. 1997’de araç kuyruklarında kaybedilen süre, bir yıl öncesine göre, yüzde 4 artış gösterirken, 65 milyon saat işgücü kaybı oluştu. Araç kuyruklarının oluşumunda yüzde 6 oranında yol yapım çalışmaları da etkili oluyor. Hollanda'da sayıları 8 milyona yaklaşan araçların hergün yaklaşık dörtte üçü trafiğe çıkıyor.
TÜRKİYE'DE DURUM
Yaklaşık 5.5 milyon motorlu aracın bulunduğu Türkiye'de durum Hollanda'dan farklı değil. Özellikle İstanbul gibi büyük kentlerde özellikle işe başlama ve iç çıkışı saatlerinde anayollarda oluşan araç kuyrukları ekonomide trilyonluk zarara yol açıyor. Otoların kuyruklarda saatlerce beklemesinden oluşan yakıt tüketimi ve işgücü kaybı hesaplandığında ortaya çıkan zarar, Hollanda'daki ekonomik zararı gözönüne alındığında yaklaşık 600 milyon doları (160 trilyon lira) buluyor.
ABD lüks oto pazarında Almanlar öne geçti
Dünyanın en çok lüks otomobil satılan pazarı ABD'de, Alman firmaları Mercedes Benz ve BMW atağa geçti. Mercedes Benz ve BMW yeni modelleri, iskontolu fiyatlarıyla pazarda ki en büyük rakipleri olan Japonları yakaladılar. ABD lüks pazarında kıyasıya süren rekabet devam ederken, Almanya'nın iki büyük firması pazardaki paylarını ikiye katladılar. Gçen yıl BMW, Amerikan pazarına 122 bin 500 Mercedes Benz de 122 bin 417 oto sattı. Alman firmalarının ABD'deki pazar payları geçen 6 yıl içinde büyük ölçüde artttı. BMW, 1991-1997 arasında satışlarını yüzde 130 artırırken, Mercedes-Benz'in satışları yüzde 83 arttı. Almanlar bu satış rakamlarıyla ABD'deki en büyük rakipleri Japon Nissan ve Honda'yı geçtiler. Alman firmaları pazarda bulunan Amerikan firmalarını da zorluyor. ABD firmalarının en büyüklerinden olan Lincoln'un geçen yıl lüks oto pazarında satışları yüzde 1 düşerek 139 bin 540'da kalırken Cadillac'ın satışı da ancak 182 bin 624 olarak gerçekleşti. Uzmanlar Alman Firmalarının bu hızla gitmesi halinde önümüzdeki 5 yılda Amerikalı rakiplerini geçeceğini belirtiyor. Almanların ABD pazarında yaptığı atak bir çok yönden incelendiğinde ortaya ilginç sonuçlar çıkıyor. ABD lüks oto pazarında 80'li yılların sonlarında Japon otoları açık bir üstünlüğe sahipti. İyi dizayn edilmiş, motorları güçlendirilmiş ucuz Japon otomobilleri ithal sotomobil pazarında Alman rakiplerini geride bırakıyordu.
DÜŞÜK FİYAT
Almanlar pazara girebilmeleri için fiyat kırmaları gerektiğini kavradılar ve birbirleriyle rekabet etmeden fiyatları birlikte aşağı çektiler. Almanlar fiyatları düşürürken, Japonlar ise büyük hata yaparak, karlarını artırmak için fiyatlarını yükselttiler. Bunun sonucunda Amerikalı tüketici hızla Alman otomobillerine yönelmeye başladı. 1989 yılında BMW 7-serisi Sedan 55 bin dolar iken Toyota LS 400 35 bin dolardı. Bu gün ise BMW'nin 3 serisi modelinin satış fiyatları 22 bin ile 42 bin dolar arasında.
KISALAR
TEMSA ticari araçlarda Avrupa'yı solladı. Mitsubishi Motors Corporation 2'inci Başkanı N. Umino, Avrupa ticari araçlar birincisi Temsa Otomotiv'in ticari araçlardaki yükselişini incelemek üzere Türkiye'ye geldi.
VOLVO Bursa yetkili bayii Volberk Otomotiv'in show-room ve servisi hizmete girdi. Volvo’nun 7'inci bayisi olarak hizmete giren Volberk Otomotiv 320 metrekarelik alan üzerinde kuruldu.
HİLMİ Yamanoğlu tekrar BMW'de... İthal otomobil sektöründe çeşitli kuruluşlarda yöneticilik görevlerini üstlenen Yamanoğlu, Borusan Otomotiv yetkili bayii Mega Otomotiv'de İcra Komitesi Üyeliği ve Genel Müdürlük görevlerine getirildi.
TOYOTA Teknik Eğitim Programı 5'inci Dönem mezunlarını verdi. Toyotasa ve Milli Eğitim Bakanlığı'nın ortak girişimiyle başlanan bu program, satış sonrası hizmetler alanında duyulan yetişmiş teknik eleman ihtiyacının karşılanmasına katkıda bulunmayı amaçlıyor.
INDUSTRY'99 Fuarı, Hannover Messe International ve Deutsche Messe AG'nin katkılarıyla 10-13 Haziran 1999 tarihinde Tüyap Kongre ve Fuar Merkezi'nde Automotive'99 Fuarı ile birlikte açılacak.
HYUNDAİ'98 Yaz Karnavalı devam ediyor. Temmuz ayı sonuna kadar peşin alımlarda 231 milyondan 500 milyona varan alım desteği veren Hyundai, dileyen müşterilerine de tercihlerine göre 5 aydan 18 aya kadar faizsiz kredi imkanı sağlıyor.
SEAT Martorell Fabrikası Volkswagen Grup içerisindeki ‘‘En iyi üretim tesisi’’ ödülünü aldı. Volkswagen, Skoda ve Audi markaları ile birlikte VW Grup içerisinde yer alan Seat'ın İspanya'daki fabrikası üretim süreçlerindeki kalitesinden dolayı ödüle layık görüldü.