Güncelleme Tarihi:
EKONOMİ Bakanlığı, otomotiv sektöründe yerlileşmenin yol haritasını çıkardı. Uludağ Otomotiv İhracatçıları Birliği işbirliğiyle yapılan çalışmaya göre, cari açığı azaltmanın yolu, otomobilde ki yerlilik oranını artırmaktan geçiyor. Türkiye’de üretilen her 100 dolarlık otomobilde, 44 dolarlık ithal parça kullanılıyor. Otomobil üretimi için kullanılan ithal parçaların yıllık faturası ise oldukça yüksek. Her yıl 10 milyar doların üzerinde ithalat yapılıyor. Bugün itibariyle otomobildeki yerlilik oranının yüzde 56 olduğunu söyleyen Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, yerlilikte 1 puanlık artışın, Türkiye’nin cari açığını 250 milyon dolar azalttığını ifade etti.
İKİNCİ VİTES KUTULARI
Bakan Çağlayan, motor ve aktarma organlarının Türkiye’de üretilmesiyle otomobilde ki yerlilik oranının yüzde 77’e çıkacağını ve yıllık 4.5-5 milyar dolarlık ithalatın önüne geçileceğini söyledi. Otomobil üretiminde kullanılan ithal ara malının, dörtte birinin motordan kaynaklandığının altını çizen Çağlayan, motordan sonra en büyük payın yüzde 9.9’la vites kutuları, yüzde 6.9’la demir-çelik ürünleri, yüzde 7.5 ile karoseri bileşenleri ve yüzde 5.2 ile şasi aksamı olduğunu kaydetti. Çağlayan, şunları anlattı:
21 PUAN ARTIŞ OLACAK
“Yerli aktarma organlarının üretimiyle de otomobilin yerlilik payı 8 puan artacak ve yüzde 64’e çıkacak. Motor ve aksam parçalarının üretilmesi durumunda yerlilik yüzde 69’a yükselecek. Motor ve aktarma organlarında oldukça düşük seviyede olan yerli üretimin gerçekleşmesi, otomobil sanayinde 21 puanlık bir yerlilik payı artışını beraberinde getirecek.”
Yan sanayinde yerlilik oranları
YAN sanayinde yerlilik, yüzde 64 seviyesinde. Yan sanayinde öne çıkan ithal girdiler şöyle: “Kauçuk (% 5.2), işlenmemiş alüminyum alaşım (% 4.1), dizel motor aksam parçaları (% 3.1), karbon (% 2.7), rafine kurşun (% 2.5), oturmaya mahsus aksam ve parçaları (% 2.2), fren ve servo-frenler ve parçaları (% 2.0), propilen kopolimerleri (% 2.0), monte edilmiş piezo elektrik kristaller (% 2.0).”
Hedef yüzde 80 yerlilik
TÜRKİYE’nin otomobil sanayiinin motor ve aktarma organlarında verdiği dış ticaret açığı, tedarik zincirindeki yerlileşme oranının artırılması gerektiğini açıkça ortaya koyduğunu ifade eden Çağlayan, “İşte bu noktada yatırım teşvik sistemimizde motor ve aktarma organlarının Türkiye’de üretilmesini cazip kılacak değişiklik ile yıllık 4.5-5 milyar dolarlık bir ithalatının önüne geçeceğimiz gibi, aynı zamanda Türkiye’de üretilen her bir otomobilin yerlilik payının yüzde 80’in üzerine çekmeyi hedefliyoruz” dedi.
Hedef yüzde 80 yerlilik
TÜRKİYE’nin otomobil sanayiinin motor ve aktarma organlarında verdiği dış ticaret açığı, tedarik zincirindeki yerlileşme oranının artırılması gerektiğini açıkça ortaya koyduğunu ifade eden Çağlayan, “İşte bu noktada yatırım teşvik sistemimizde motor ve aktarma organlarının Türkiye’de üretilmesini cazip kılacak değişiklik ile yıllık 4.5-5 milyar dolarlık bir ithalatının önüne geçeceğimiz gibi, aynı zamanda Türkiye’de üretilen her bir otomobilin yerlilik payının yüzde 80’in üzerine çekmeyi hedefliyoruz” dedi.
Diğer Oto Yaşam haberleri
Avrupa’da marka olmak, Türkiye’den ucuz
SABANCI Grubu bünyesindeki Türkiye’nin yerli lastik markası ‘Lassa’nın başta Avrupa olmak farklı ülkelerde bilinirliğini artırmak için yoğun bir çalışma yaptıklarını söyleyen Brisa Genel Müdürü Hakan Bayman, “Yurtdışında pazarlama faaliyetlerine çok daha uygun bütçeler ayırarak etkin sonuç alabiliyorsunuz. Bu alanda Türkiye’de çok fazla para harcamak gerekiyor” dedi. Türk-Japon ortaklığıyla kurulan ve bu yıl 25’inci yılını kutlamaya hazırlanan Brisa, Lassa’yı lastik sektöründe bir dünya markası yapma amacıyla ürün gamını geliştirme çalışmalarının paralelinde, marka algısını yükseltmek için de gaza bastı.
FORMULA 1 TAKTİĞİ
Sabancı Holding ve Bridgestone ortaklığı ile Kocaeli’nde üretim yapan Brisa’nın, kış lastiklerinin tanıtımı İsveç’te yapıldı. Tanıtımda konuştuğumuz Hakan
Bayman, Lassa’nın giderek daha güçlü bir marka olma yolunda ilerlediğini belirterek, “Bu alanda Avrupa’da tüketicilere yönelik iletişim faaliyetleri yürütüyoruz.
Avrupa’da bir marka yaratmanın maliyeti, Türkiye’ye göre daha ucuz” dedi. Bridgestone’nun özellikle Formula 1 ile birlikte çok önemli bir marka imajı yakaladığını vurgulayan Hakan Bayman, hedeflerinin Lassa ile de benzer bir marka bilinci yaratmak olduğunu söyledi.
REAL MADRID ÇAĞIRDI
Hakan Bayman, futbol alanında Türkiye Ligi’ne yaptıkları yatırımın ardından, Real Madrid yetkililerinin kendilerine gelerek, “Bize de sponsor olun” teklifini getirdiklerini söyledi. Bayman, şöyle devam etti: “THY’nin Messi ve Kobe atağından sonra Türk şirketleri, büyük kulüplerin radarına girdi. Bizim futbola yatırım yaptığımızı görünce Real Madrid’in pazarlama ekibi kapımızı çaldı ve çok kapsamlı bir sponsorluk teklifi getirdiler. Fiyatları da Türkiye’ye kıyasla gayet uygundu.”
Lassa Snoways itici güç olacak
BRIDGESTONE Blizzak ve Lassa Snoways 3 tanıtıldı. Her iki lastiğin de bir önceki versiyonlara oranla kış performanslarının artırıldığını belirten Hakan Bayman, “BriSA olarak kış lastiklerinde lideriz ama özellikle Lassa Snoways ile bu liderliği pekiştireceğimizi düşünüyorum” dedi. Kış lastiklerinin zorunlu kılınması ile birlikte pazardaki kış lastikleri penetrasyonun yüzde 15-17 aralığından yüzde 30’lara çıkacağı tahminini yürüten Hakan Bayman, “Biz kış lastiklerini yerli üretebildiğimiz için önemli bir avantaja sahibiz” diye konuştu.
Kız gibi Ferrari
FERRARI başkanı Luca Cordero di Montezemolo, markanın Formula 1 de yarışacak yeni aracı F138’in tanıtımında otomobili tanıtırken ‘Kız gibi’ benzetmesini yaptı. Ferrari’nin fabrikası Maranello’da iki sürücü Fernando Alonso ve Felibe Massa’nın birlikte tanıtımını yaptığı F138 için konuşan Montezemolo “Tanrı korusun kız gibi” dedi. Başkan Montezemolo yeni F138’i 10 yıl önce ölen FIAT Otomobil Fabrikaları patronu Gianni Agnelli’ye ithaf ederek “O’nun yolundan gidiyoruz ve başarılı olacağız. Kendisine huzurunuzda şampiyonluk sözü veriyorum” dileğinde bulundu. Reha ERUS / ROMA
En fazla Aveo Türkiye’de satıldı
CHEVROLET’nin Batı ve Orta Avrupa’da 54.850 adet ile en fazla satılan modeli Chevrolet Aveo, Türkiye’yi de dünyada 9’unculuğa taşıdı. Avrupa’da en fazla Aveo satışı gerçekleştiren Türkiye, dünyada 140 ülke içinde 9. sırada yer aldı. Geçtiğimiz yıl Batı ve Orta Avrupa’da 23 bin 620 adet Captiva satışı gerçekleştirilirken Türkiye bu satışlardan yüzde 15.35 orandına pay kaptı. kişiye ulaştığını ifade etti.
500 milyon liralık yatırım planı
2012 yılını 3 milyar lira ciro ve 450 milyon liralık yatırımla kapatan Otokoç bu yıl 500 milyon liralık yatırım yapmaya hazırlanıyor. Koç Grubu çatısı altında olan otomotiv perakendecisi ve araç kiralama şirketi Otokoç, Genel Müdür Görgün Özdemir, yaptıkları yatırım için, “Neredeyse bir otomobil fabrikası kadar yatırım yapıyoruz” değerlendirmesini yaparak, “2012 yılı sonunda satışlarımızla otomotiv pazarından yüzde 8.1 pay aldık.
Bu rakam, bir perakendeci olarak, sadece 4’ü hariç, diğer üretici ve distribütör markalardan daha fazla satış anlamına geliyor” diye konuştu. Özdemir ayrıca, araç kiralama tarafında da biri Kuzey Irak’ta toplam 11 yeni ofisi hizmete aldıklarını kaydetti.
DÜZELTME
2 Şubat 2013 tarihli gazetemizdeki ‘Dünya devleriyle yarışıyor’ başlıklı haberimizde, BD Otomo-tiv’in elektrikli hafif ticari araçlarını 15 milyon kilometre yerine,
15 bin kilometrelik aktif yol deneyimi ile ürettiği yazılmış. Düzeltir, özür dileriz.