Güncelleme Tarihi:
AYAKKABIDA Türkiye’nin en köklü markalarından olan İnci’nin Yönetim Kurulu Başkanı Ali Murad Kızıltaş, daha önce kalite odaklıyken bunun yeterli olmadığını fark ettiklerini itiraf ederek, “Üretici marka olmaktan çıktık. Artık ‘Yeni Nesil İnci’ olarak yeniden bir marka konumlaması yapıyoruz” dedi. Duygusal pazarlama tekniği kullandıklarını söyleyen Kızıltaş şunları söyledi: “Son 6 ayda 10 mağaza yeniledik. Burada 5 duyuya da hitap ediyoruz. Görmenin ve ürüne dokunmanın yanında diğer koklama, duyma ve tatma duyularına da hitap ediyoruz.”
KAPSAMLI ARAŞTIRMA
Kızıltaş, İnci’ye özel tasarlanan koku ve müzik seçimlerinin yanı sıra, mağazaya giren tükekicilere hitap etmek üzere bir tat (çikolata veya lokum) da tasarlamak üzere olduklarını söyledi. Artan rekabet ortamında, ayakta kalmanın güçlüğüne değinen Kızıltaş, farklılaşmanın önemine işaret etti. Kızıltaş, örnek grup, mağaza içi gözlem, ev ziyaretlerini kapsayan ve sosyolog ile antropologların da dahil olduğu çok kapsamlı bir araştırmaya da imza attıklarını belirtti.
ERKEK PAZARLIK YAPIYOR
Araştırma sonuçları erkeklerin avcı, kadınların toplayıcı doğalarına uygun satın alma davranışları sergilediğini gösterdi. Erkekler, avlanma güdüsü sebebiyle ayaklarını yere rahat ve geniş basma, yani daha geniş bir hacim kaplama güdüsü duyuyor ve düz topuklu, rahat ve daha uzun burunlu ayakkabıları tercih ediyor. Kadınlar ise toplayıcı, yani daha feminen, yuva kuran ve narin duruşlarına uygun olarak, daha az yer kaplama ve daha minyon olma, ayağı küçük gösterme ihtiyacıyla daha zarif gösteren yüksek topuklu ayakkabılara yöneliyor. Erkekler için rahatlık, kadınlar için ise şıklık ön planda.
TARZ ERKEKLER ÖNDE
“Kadınlar her zaman bir başkasının fikrine (arkadaşı veya satış danışmanı) önem verirken, erkeklerin yine avlanma güdüsü ile hareket edip genellikle toplu alışverişlerden ekstra fayda sağlamak peşinde oluyor ve daha çok pazarlık yapıyor” diye konuşan Kızıltaş, “Dikkat çeken başka bir nokta ise erkeklerin bir yılda 4 çift ile kadınlardan daha çok ayakkabı alması” dedi.
Bayileri toplayıp verimli büyüyecek
PERAKENDENİN son yıllarda hızlı büyüdüğünü, bu nedenlede sektörde verimlilik problemi olduğunu belirten Ali Murad Kızıltaş, 2012’den beri yeniden yapılanma döneminde olduklarını söyledi. Kızıltaş şu bilgileri aktardı:
“Biz 47 ilde 87 mağazaya sahibiz. Bunların 46’sı bizim, kalanı bayii. Son 6 ayda 16 mağazayı bayilerden devraldık. Bugüne kadar verimsiz 10 mağazayı kapattık. 130 milyon TL ciroya ulaşacağız bu yıl. Gelecek beş yılda ciroyu yılda ortalama yüzde 20–25 oranında artırmayı ve 100’üncü yılımıza girerken 2017’de 287 milyon TL ciro ve 125 mağazaya ulaşmayı hedefliyoruz.”
Saraçoğlu ve Erdoğan tasarladı
İNCİ bu yıl, kadın koleksiyonu için Gamze Saraçoğlu ve erkek tasarımları için de Niyazi Erdoğan ile anlaştı. İnci’nin diğer ürünlerine göre bu iki özel koleksiyonun fiyatı yüzde 10-20 daha pahalı. Ali Murad Kızıltaş, İnci’nin içinde farklı fiyat segmentlerinde alt markalar yaratacaklarını belirterek, bunlardan birinin sadece internet ve online satış için konumlanacağını söyledi. Öte yandan internette geçen yıl yaptıkları toplam satışı, bu yıl bir ayda yakaladıklarını aktaran Kızıltaş, satışların en çok internette arttığını vurguladı.
5 milyar dolarlık ayakkabı giyiyoruz
ALİ Murad Kızıltaş, bir yılda 900 bin çift ayakkabı, 200 bin adet de çanta ve aksesuvar sattıklarını belirterek Türkiye pazarına ilişkin şu bilgileri verdi: “Türkiye’de ayakkabı pazarı büyüklüğünün 5 milyar dolar olduğu tahmin ediliyor. Türkiye’de yılda 150 milyon çift civarında ayakkabı satılıyor.”