Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE’de trafik kazalarından en çok etkilenen 2’nci grup 5-14 yaş arasındaki çocuklar. 12 yıldır ‘Trafik Hayattır’ projesini yürüten Doğuş Otomotiv, bu veriden hareketle nüfusun yüzde 30’unu oluşturan çocuklar için “Trafikte Çocuk Güvenliği” inisiyatifi başlatıyor. Doğuş Otomotiv İcra Kurulu Başkanı Ali Bilaloğlu, bu proje kapsamında hamilelerin ve çocukların araç içi güvenliği üzerine uzmanlaşan ve araştırmalar yapan Loughborough Üniversitesi öğretim üyeleri Prof. Dr. Memiş Acar, Prof. Dr. Serpil Acar ve psikolojik danışma ve rehberlik alanlarında çalışan Prof. Dr. Üstün Dökmen’i bir araya getirerek yeni inisiyatiflerini anlattı. Ali Bilaloğlu, 2014 yılında 413 çocuğun trafik kazalarında yaşamını kaybettiğini, 50 bine yakın çocuğun da yaralandığı bilgisini verirken, “Doğuş Otomotiv olarak 12 yıldır Trafik Hayattır projesiyle bilinçlendirme çalışmaları yapıyoruz. Okullarda verilen trafik derslerine MEB ile birlikte içerik oluşturduk. Ancak yapılacak daha çok şey var” dedi.
KOLTUKLAR TERS OLMALI
Doğuş Otomotiv bu proje kapsamında ilk olarak İstanbul, Ankara ve İzmir’de Araçta Çocuk Güvenliği araştırması gerçekleştirdi. Çocuk koltuğu üreticisi Römer’in Türkiye Distribütörü İtameks’in katkılarıyla yapılan araştırmada çocuklu ailelerin yalnızca yüzde 23’ünün koltuk kullandığı belirlendi. Araştırmanın çarpıcı sonuçlarından biri ise 3 yaşını geçen çocukların yüzde 93’ünün çocuk koltuğunu yenilememesi ve çocukların normal koltukta oturtulması. Hamile kadınların yalnızca yanlış kemer bağlama nedeniyle çocuklarını kaybedebildiklerini anlatan uzmanlar, bebeklerin araçta en güvenilir şekilde oturması için çocuk koltuklarının araca ters takılması gerektiğini söylediler. 0-3 yaş arası çocukların ağırlıklarının yüzde 30’unun kafalarında olduğunu, hem çocuk koltuğunun araca doğru monte edilmesi gerektiğini, hem de kemer ile çocuk arasında aralık bırakılmaması gerektiğini söyledi. Projenin destekçilerinden İtameks CEO’su İsmail Delemen, AB uyum yasaları kapsamında 2010 yılından itibaren Türkiye’de çocuk koltuğu kullanımının zorunlu hale geldiğini hatırlattı. 1.35 cm’den kısa 36 kilogramdan zayıf çocukların araç koltuğu kullanmalarının zorunlu olduğunu söyleyen Delemen, koltukları yanlış bağlamayı İzofiks sistemiyle çözdüklerini aktardı.
Trafikte çocuk güvenliği verileri
Dünyada trafik kazaları sebebi ile olan çocuk ölümleri 2. Sıraya yükseldi.
Türkiye, Afrika’nın ardından trafik kazalarında ölüm oranının en yüksek olduğu ikinci ülke
3 büyük şehirde çocuk koltuğu kullanım oranı yüzde 23.
Her 3 kişiden 2’si çocuk koltuğu kullanımıyla ilgili yasal düzenlemeyi bilmiyor
Çocuk koltuğu kullananların yüzde 93’ü 0-3 yaştan sonra çocuk koltuğunu değiştirmiyor