Sadi ÖZDEMİR
Oluşturulma Tarihi: Nisan 24, 2010 00:00
Hong Kong’daki Houseware Fair de İzlanda’daki yanardağ patlamasından olumsuz etkilendi. Türkiye ise ‘Partner Ülke’ olduğu fuarda fırsatları değerlendirdi. İMMİB yönetimi ve firmalar, Hindistan ve Çin’deki fuarlara daha çok katılma kararı aldı. İDDMİB Başkanı Tahsin Öztiryaki, “Bu yıl 5.5 milyar dolarlık ihracat hedefimiz var. Taklit edilmekten korkmadan Çin ve Hindistan’a yükleneceğiz” dedi.
KÜRESEL kriz döneminde daha önce ilgilenmediği pazarlara odaklanmaya başlayan Türkiye, rekabette zorlandığı Asya pazarlarına dönük ataklarını sürdürüyor. 20-23 Nisan tarihleri arasında Hong Kong’da düzenlenen ve Asya’nın bu sektördeki en büyük fuarı olan 25’inci Houseware Fair (mutfak gereçleri fuarı), İzlanda’daki yanardağın Avrupa uçuşlarını etkilemesi nedeniyle sönük geçti. İstanbul Maden ve Metaller İhracatçı Birlikleri (İMMİB) organizasyonu ile 22, bağımsız katılan 4 Türk firması da Asyalı alıcılara odaklanarak yeni fırsatlar yakalamaya çalıştı. Türkiye ‘trend alanı’ ve Türk gecesiyle fuarın gözdesi oldu. 32 ülkeden 2 bin 100 firmanın katıldığı fuardan çok memnun kaldıklarını söyleyen İstanbul Demir ve Demir Dışı Metaller İhracatçılar Birliği (İDDMİB) Başkanı Tahsin Öztiryaki, Hong Kong, Çin ve Hindistan’da daha çok fuara katılma kararı aldıklarını açıkladı.
Taklit edildiği yer2000’li yılların başından itibaren Türk sanayicilerinin Çin ve Hindistan fobisi yaşadıklarını ve bu ülkelere karşı ‘kapanma’ psikolojisiyle hareket edildiğini belirten Öztiryaki şöyle devam etti: “Burada ve Çin’de gördük ki bu pazarlar çok hızlı gelişiyor ve bizim için de yeni fırsatlar var. Bütün dünyadaki alıcılar da buralara geliyor ve biz de onların karşısına burada çıkacağız. Korkunun ecele faydası yok. Taklit edilmekten de korkmayalım; hatta taklit edildiğimiz pazarlara daha çabuk girelim. 2008’de sektörümüz toplam 6 milyar dolarlık ihracat yapmıştı. 2009’da krizle 4.5 milyar dolara düştük. 2010’da 2008 rakamını yakalamak için çalışıyoruz. 5.5 milyar
dolar göründü. Burada yıllarca randevulaşamadığımız bazı Asyalı küresel alıcılarla tanıştık. En kısa zamanda Hindistan’da büyük bir fuara katılacağız. Katar ve Cezayir’de de katılmayı düşünüyoruz.”
Türklerin tasarım gücüFuar Organizasyon Komitesi Başkanı Jeffrey Lam, Türkiye’nin fuarda partner ülke olmasının tasarım gücü ve inovasyon açısından kendilerine zenginlik kattığını söyledi. Lam, “Fuarımıza 2 bin 100 firma katıldı. Türklerin güçlü tasarımları olduğunu yakından gördük. Ürünleri de son derece kaliteli ve yenilikçi. Kültürel etkinlikleriyle de fuarımıza renk kattılar” dedi. Sektörü tamamlayıcı olduğunu düşündükleri için aynı anda ev tekstili fuarı da açtıklarını söyleyen Lam, bu fuara 12 ülkeden 240 firmanın katıldığını belirtti. Hong Kong Özel Bölge Yönetimi Hazine ve Finansal Hizmetler Müsteşarı Prof. Dr. K. C. Chan ise Hong Kong’un, küresel krizde boş durmadığını ve yeniden dünyanın en özgür ticaret merkezi olmayı başardığını anlattı. Chan, Hong Kong’da bulunmanın bütün Asya ile ve dünyanın en uzak noktalarıyla da en güçlü ticaret iletişimi sağladığını belirtti.
Çinliler, hat ve ebruya şaşırdı ustaların önünde sıraya girdiGELENEKSEL Türk sanatları Ebru ve Hat, Hong Kong’daki fuarda başta Çinliler olmak üzere tüm Asyalı katılımcıların büyük ilgisini çekti. Hattat Aydın Çayır, fuarın ilk gününden itibaren Türk tasarımcıların ürünleriyle kurulmuş ‘trend alanı’nda ziyaretçilerin isimlerini hat sanatının tüm inceliklerini sergileyerek yazmaya başladı. Fuarın ikinci günü düzenlenen Türk gecesinde ve sonraki günlerde de isim yazmaya devam eden Çayır’ın önünde uzun kuyruklar oluştu. Ebru ustası Mehmet Murat Elhan da fuarın ikinci gününden itibaren trend alanında ebru uygulamaya başladı. Bu geleneksel Türk el sanatının da büyük bir ‘tasarım’ ilhamı verdiğini gören ziyaretçiler şaşkınlık içinde Elhan’ı seyrettiler.
200 mağazalı Japon zücaciyeciyle anlaştı, yükleme hemen başladıHONG KONG Houseware Fair’de Japon sermayeli Hong Kong firması JHC Group’un satın alma müdürü ile tanışan Gondol Plastik Sanayi ve Dış Ticaret Ltd.’in sahibi Mehmet Akçebe, aldığı ilk siparişleri daha fuar bitmeden istanbul’dan yükletmeye başladı. Akçebe, “Bizden yaz sezonu için mutfak gereçleri istediler. Deneme siparişi olarak 1.5 konteynerlik 13 kalem ürün seçtiler. Biz de hemen İstanbul’dan yüklemeyi başlattık” dedi. JHC Group’un yetkililerini diğer Türk firmalarıyla da tanıştırdığını söyleyen Mehmet Akçebe, kendisinde olmayan ürünleri de arkadaşlarından tedarik için gayret ettiğini anlattı. Akçebe, “Biz 2003 yılına kadar tek kuruşluk ihracat yapmamış bir firmayız. Sonra fuarlara katılmaya başladık. Tabii ki hemen sipariş alamadık ama üçüncü katılımımızdan itibaren ihracata başladık. Şu anda 50 ülkeye ihracat yapabiliyoruz” diye konuştu.
Hong Kong şarap vergisini kaldırdı bizimkiler uyudu
TÜRKİYE’nin Hong Kong Ticaret Ataşesi Gülçin Aytekin, “Asya pazarlarına girmek, Çin ile daha sağlıklı ticaret yapmak için Hong Kong en iyi ticaret merkezi” dedi. Aytekin, Houseware Fair ile aynı zamanda Hometextile (ev tekstili) fuarının da açıldığını ancak bu fuara bir tek Türk firmasının katılmadığını söyledi. Aytekin, “Kendi gayretlerimizle küçük bir stant açıp Türk ev tekstilini tanıtmaya çalıştık” dedi. Hong Kong’da şarap sektöründe yaşanan bir gelişme için de Türk firmalarını harekete geçirmeye çalıştığını anlatan Aytekin şöyle konuştu: “Hong Kong Asya’nın ‘şarap merkezi’ olmak istiyor tüm vergileri kaldırdı. Şarap ithalatı bir anda patladı. Dünyanın her yerinden şaraplar buradan bölgeye satılıyor. Biz Türkiye’de şarap üreticilerine durumu anlatmaya çalıştık ama ciddiye alıp ilgilenen tek firma olmadı.”