Oluşturulma Tarihi: Ağustos 16, 2010 00:00
Yüksek yapıları ve sürüş pozisyonu nedeniyle trafikte güven veren ancak büyük hacimli motorlarıyla hem alımda hem kullanımda el yakan SUV’ların (Spor Utility Vehicle-Spor Amaçlı Araç) gövdeleri ve motorları küçülünce Türkiye’de satışları patladı.
Son yıllarda Türkiye’de satışa sunulan 1.6 litre ve altında motor hacmine sahip kompakt 4 çekerlerle birlikte SUV satışlarında her yıl yüzde 20’yi aşan artışlar yaşanırken, yüksek yapıdaki bu araçlar için uzun kuyruklar oluştu. Bu taleple birlikte otomotiv devleri hem Avrupa hem de Türkiye pazarı için düşük motorlu, çevreci ve ucuz SUV’ler geliştirip, satışa sunmaya başladı. Şu anda Türkiye’de 1.6 litre ve altı motor hacmine sahip 6 kompakt SUV bulunurken, eylül ayından itibaren yeni Kia Sportage ve MINI Countr-yman’le rekabet iyice kızışacak.
Payı yüzde 10’a çıkacak
Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin (ODD) raporuna göre Türkiye’de 2010 yılı Ocak-Temmuz döneminde 16 bin 657 adet SUV satılırken, SUV satışı toplam pazarın yüzde 7’sini oluşturdu. Geçtiğimiz yılın 7 ayına göre toplam otomobil satışları yüzde 10 artarken SUV segmentindeki yükseliş yüzde 22’yi aştı. Bunda da kompakt SUV satışlarındaki artış etkili oldu. SUV sınıfında 7 ayda satılan 16 bin 657 adetlik satışın 11 bin 435’i kompakt SUV’lardan oluştu. Bu da satılan her 100 SUV’dan 68’inini kompakt SUV’lerden oluştuğunu ortaya koydu. Aynı dönemde kompakt SUV’ların 7 bin 177’si yani yüzde 62’si ise motor hacmi 1.6 litre ve altı modellerden oluştu. Düşük vergi dilimine giren bu araçların toplam SUV satışlarındaki oranı yüzde 43’ü buldu. Şu anda bu kategoriye giren 4-5 model olduğundan yola çıkarsak, model sayısının artmasıyla birlikte hem SUV satışlarının hem de bu oranın kısa sürede artması bekleniyor.
30 bin kompakt
SUV satılacak
2009 yılında Türkiye’de toplam 24 bin 748 adet SUV satılırken bunun yüzde 68’i kompakt SUV’lerden oluştu. 2010 yılında toplam SUV satışının 30 bin adede ulaşması bekleniyor. Bunun da 22-23 bin adedinin kompakt model-lerden oluş-ması bekle-niyor. 2011 yılında ise SUV satışlarının yeni modellerle birlikte pazar koşulları aynı devam etmesi halinde 40 bin adede çıkması bekleniyor. 40 bin adetlik satışın da 30 bininin kompakt SUV’lerden oluşması bekleniyor. Kompakt sınıfında ise satışların yüzde 70’inin ise 1.6 litre ve altı motor hacmine sahip araçlardan oluşacağı tahmin ediliyor. Bu da 21 bin adetlik bir satış anlamına geliyor.