Güncelleme Tarihi:
EKONOMİ Bakanlığı öncülüğünde başlayan “Buy from Turkey” internet alışveriş sitesi hizmete giriyor. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) 45 bin ihracatçının isim ve adres bilgilerini siteye ekleyerek “alibaba.com” ile işbirliğine gidiyor. 430 milyon üyesi bulunan alibaba.com’dan “buy from Turkey”e bir link verilecek. Projenin öncülüğünü yapan İstanbul Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği (İDDMİB) Başkanı Tahsin Öztiryaki, mutfak ve ev eşyaları fuarı için gittiği Hong Kong’da alibaba.com CEO Yardımcısı Brian Wong ile bir araya geldi.
İlk somut adım atıldı
Sitenin haziran ayı sonunda faaliyete geçeceğini anlatan Tahsin Öztiryaki, şöyle konuştu: “Türkiye’nin tanıtım bütçesinden ilk etapta ayrılan 200 bin lira ile 45 bin ihracatçının isim, adres ve ürün bilgileri siteye yüklendi. Ayrıca bu firmaların internet sitelerine
birer link verildi. Bu konuda son somut adım ise internet alışverişinde dünyaya kendini kabul ettirmiş olan “alibaba.com” ile işbirliğine gidilerek yapıldı.”
CEO’ları davet edeceğiz
Brian Wong’a projelerini anlattıklarını söyleyen Öztiryaki, şu bilgileri verdi: “Bu konuda olumlu yanıt aldık. İşbirliklerinin kısa sürede hayata geçeceğini düşünüyorum. alibaba.com’un 430 milyon abonesi olduğu göz önüne alınırsa, bu bizim kendimizi tanıtmamız için çok büyük bir fırsat olacak. Ayrıca Hong Kong’da çok büyük alım yapan çok uluslu şirketlerin alım büroları bulunuyor. alibaba.com’dan bu şirketlerin CEO’ları ile bizi görüştürmelerini istedik. Biz de o CEO’ları Türkiye’ye davet edip, onlara mal satacağız. Siteye üye olan firmaların bazı masraflarının da hükümet tarafından desteklenmesi için görüşmeler yapıyoruz. İşbirliğinin ilk yılsonunda ihracata en az yüzde 20 oranında katkı yapmasını bekliyoruz.”
Çin’den sonra Türkiye var
Aynı zamanda alibaba.com’un merkezi olan Hong Kong’un dünyadaki yerinin çok önemli olduğunu da belirten Öztiryaki, şunları söyledi: “Cari açık vermeyen ender sektörlerinden biri olan mutfak eşyalarında Türkiye’nin dünyadaki söz sahipliği arttı. Türkiye, bu sektörde Çin’in ardından ikinci sıraya yükselerek İtalya’yı geride bıraktı. Türkiye, doğru fiyat ve kalite anlamında da önemli bir noktada. İnsanların satın alma alışkanlıkları değiştiği için ekonomik krizin bize etkisi olumlu oldu. Örneğin Avrupa, artık eskisi gibi yüksek meblağlı alımlar yerine daha düşük tonajlı ve kısa vadede teslim edilebilen ürünlere yöneldi. Burada da Avrupa’ya yakınlığımız, bizim tercih edilmemizde önemli bir etken oldu.”
Mutfak eşyası ihracatı 3.5 milyar dolar
TÜRKİYE’nin mutfak eşyası ihracatının 3.5 milyar dolara ulaştığını ve bunun 1.3 milyar dolarlık kısmının endüstriyel mutfak olduğunu belirten Tahsin Öztiryaki, şöyle konuştu: “Türkiye mutfak eşyası ihracatının önemli bir kısmını Avrupa’ya yapıyor. Çin’deki fuarlarda da yer alıyoruz. Asıl hedef her yıl aynı tarihte düzenlenen dünyanın en büyük fuarı olan Kanton Fuarı. Bu fuar bir ay içinde birer hafta ara ile üç fazda yapılıyor. Birincisi inşaat fuarı. Bunda varız. İkincisi züccaciye, üçüncüsü ise ev tekstili fuarı. Biz ev tekstili fuarında da varız. Ancak züccaciye fuarına giremedik. Seneye girmeyi umuyoruz.”
Arı kovanına girecekler
TÜRKİYE’nin kendisini sürekli olarak Çin’de bulundurması gerektiğini belirten Tahsin Öztiryaki, “Çin’in ithalatı da yüksek. Kendimizi buralarda bulundurabilirsek, Çin’e de mal satacağız. Hem Çin’den pay almak, hem başka ülkelere mal satmak için fuarlara katılıyoruz. Bir taşla üç kuş vurmak istiyoruz” dedi. Çin’i arı kovanına, Hong Kong’u da arı kovanının bahçesine benzeten Öztiryaki, “Kanton Fuarı’na
kabul edilirsek, arı kovanın içine girmiş olacağız” dedi.
Teşvik için Maraş’a gidecekler
TEŞVİK öncesinde başlattıkları çalışmayı teşvik sonrası bitme aşamasına getirdiklerini dile getiren Tahsin Öztiryaki, “Mutfak eşyaları üretimi için Kahramanmaraş’ı seçtik. Önemli olan firmaların ortak hareket edip büyük projelerle bu üretim projesini hayata geçirmeleri. Biz de bunun için uğraşıyoruz. Teşvikle ilgili detaylar henüz netleşmedi”
diye konuştu.