Güncelleme Tarihi:
DÜNYANIN en büyük fuarları hâlâ Avrupa’da oluyor ancak, son yıllarda fuarcılık sektöründe cidi bir dönüşüm de yaşanıyor. Başta Çin olmak üzere gelişen ülkeler fuarcılıkta daha iddialı hale geliyor. Türkiye de Avrupa’ya yakınlığı ve bölgesindeki cazibesi ile uluslararası fuarlar düzenlemeye başladı. Üstelik Avrupa’daki birçok büyük fuar firması da Türkiye’de fuarlar düzenlemeye yöneldi. Bu firmalar, Türkiye’ye yatırımlarını artırıyor.
TOBB, İŞİN PATRONU
Türkiye’de fuarcılığın ‘disiplin’ kuruluşu, Türk iş dünyasının da çatı örgütü olan Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), 2014 Yılı Fuar Takvimi’ni geçtiğimiz günlerde yayımladı. TOBB önümüzdeki yıl 118’i uluslararası olmak üzere 411 fuarın yapılmasına izin verdi. Bu fuarların, 53’ü Mart ayında düzenlenecek. Mart ayını 52 fuar ile Nisan ve Eylül ayları takip edecek. 411 fuarın 241’i İstanbul’da, 28’i İzmir’de, 22’si Bursa’da gerçekleştirilirken, 17 fuar ile Ankara da dikkat çekiyor. 2014’de Tarım, Seracılık, Hayvancılık ve Teknolojileri konusunda 40 fuar düzenlenecek. Isıtma, soğutma, havalandırma, doğalgaz ve sistemleri, inşaat malzemeleri, banyo, mutfak, seramik, nalburiye, hırdavat, tesisat konusunda 34, Eğitim, Eğitim ekipmanları ve Teknolojileri konusunda ise 30 fuar yapılacak.
TÜRKİYE’YE İLGİ ARTIYOR
Türkiye Fuar Yapımcıları Derneği ve TÜYAP Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Ünal, Türkiye’nin bölgenin en istikrarlı ülkesi olmasının fuarcılık sektörünü olumlu etkilediğini belirterek, “Türkiye’deki çok uluslu fuarlara 70’e yakın ülkeden katılımcı firma, 100’e yakın ülkeden ziyaretçi geliyor. AB coğrafyasının ilk üçüne giren fuarlar hazırlayabilir durumdayız. Ancak, son dönemde komşu ülkeler ile bozulan ilişkiler fuarcılığı da çok olumsuz ekiledi. Suriye, Mısır, Lübnan ve Ürdün’den fuarlara gelen çok etkili alıcılar büyük ölçüde azaldı. Fuar gelirleri maalesef halen ihracat gelirleri içinde sayılmıyor. Bu konuda mevzuatta düzenlemeler yapılmalı” dedi.
Türkiye yatırım yapmaya değer
HANNOVER Fairs Turkey Fuarcılık A.Ş., (HFT) Deutsche Messe AG’nin Türkiye’deki fuarlarının organizasyonu ve uygulamasından sorumlu. Genel Müdür Alexander Kühnel, “Türkiye Asya, Avrupa ve Ortadoğu ortasındaki stratejik konumu ile satıcı ve müşterilerin kolay buluşma noktası. Türkiye‘ye yatırım yapmaya değer” dedi.
Messe Stuttgart Ares’le büyüyor
ARES Fuarcılık Ltd., 2010 yılında Alman Messe Stuttgart ile ortak oldu. Evlilik ve Ev Tekstili Fuarı’nı bu yıl 22-26 Ocak 2014 tarihlerinde ikinci kez Ankara’da düzenleyecek. Messe Stuttgart Ares Fuarcılık Genel Müdürü Hakan Gençoğlu, “Fırıncılık teknolojileri fuarı IBATECH’i 10-13 Nisan 2014 tarihleri arasında 7. kez düzenleyeceğiz. Motoshow da, yeniden başlıyor” dedi.
CNR, 2014’te 45 fuar yapacak
CNR Holding Fuarcılık Grubu CEO’su Cem Şenel, “Grup olarak 40 sektörde fuarlar düzenliyoruz. CNR Holding, 28 yıldır ülkemiz fuarcılığının büyümesi, dünya normlarına sahip olması, teknik ve altyapı hizmetlerinin gelişmesi, sektörde standartların oluşması ve ekonomiye daha fazla katma değer yaratılması için çalışıyor. 2014’te 45 fuar düzenleyeceğiz” dedi ve şöyle konuştu: “Sektöre yönelik stratejilerimiz doğrultusunda otomotiv, tekne ve yatçılık, boya, doğal taş, ev tekstili, tekstil, gıda, dekorasyon, mobilya ve yan sanayi gibi sektörlrde fuarlar düzenliyoruz. CNR Holding’in fuar organizatör kuruluşları tarafından gerçekleştirilen ihtisas fuarları, ilgili sektörlerin ihracatına büyük katkı sağlıyor. İstanbul’un ekonomisi de olumlu etkileniyor. Evteks, Home&Tex, CNR Avrasya Boat Show, Natural Stone, Texbridge, AYMOD, AYSAF, CNR Emlak, CNR Gıda ve İSMOB önemli fuarlarımız arasında yer alıyor.”
Yılda 15 bin firma, 5 milyon ziyaretçi
CNR Holding Fuarcılık Grubu CEO’su Cem Şenel, CNR EXPO Yeşilköy’ün, Avrasya’nın en büyük fuar merkezi olduğunu belirtiyor ve “Fuarlarımıza yılda 15 bine yakın firma katılıyor, 5 milyon ziyaretçi geziyor. Fuarlar, ürün ve hizmetlerin tanıtımı, rekabet şartlarının görülmesi, rakiplerin tanınması ve yeni iş bağlantılarının kurulması için hayati öneme sahip. Sektörü desteleyecek diplomatik hamlelerde bulunulması, 500 milyar doları aşan dünya fuarcılk pazarından aldığımız payı artıracak. CNR Holding, 2023 yılı için 500 milyar dolar ihracat hedefine maksimum katkı yapmayı hedefliyor” diyor.
Şimdi içerde büyüyor
TÜRKİYE’nin en eski ve en güçlü ‘yurt dışı fuarcısı’ Türkel Fuarcılık, 3 yıldır yurt içinde de iddialı fuarlar düzenliyor. Önümüzdeki yıl 3 yeni fuar başlatacak olan Türkel Fuarcılık Yönetim Kurulu Başkanı Korhan Yazgan, “Bu sene fuarcılıkta 20’nci yılımızı doldurduk. Hep yurt dışında fuar yapardık, şimdi yurt içinde de marka fuarlar geliştiriyoruz” diyor. Yazgan, üç yıl önce başladıkları Eurasia Rail ile İstanbul’da çok hızlı büyüme yakaladıklarını belirterek şunları anlattı: “3 bin metrekarede 80 firmayla başlamıştık, şimdi 10 bin metrekarede 250 firmaya çıktık. Katılımcılarımızın yarısı da yabancı firma. 2014’te 3 yeni fuara daha başlayacağız. Bir tanesi ‘elektrikli ve mekanik el aletleri’ konusunda, bir tanesi ‘sağlık turizmi’ alanında. Diğer yeni fuarımızı ise daha sonra açıklarız. yurtdışında 14 fuar düzenliyoruz. Dışarıda fuar sayımızı azalttık, alanları ve katılımı büyütük.”
TEŞVİKLER
Yurt dışı fuarcılıkta ‘kendilerine ait marka fuarlar’ geliştirmeyi başardıklarını hatırlatan Korhan Yazgan, yurt dışında fuarlara katılan firmalara verilen teşvikler konusunda da bir öneride bulundu. Yazgan “Yılda
ortalama 200-250 arası milli katılım ve 2 bin 500 civarında bireysel katılım teşvik ediliyor. Teşvikler çok yerinde ve çok faydalı. Ancak, rakip ülkelerde firmalara fuar teşvikleri, katılım olduğu anda veriliyor. Biz de ise fuar bittikten sonra 6-12 ay arasında alınabiliyor. KOBİ’lerimizin finansman imkan-ları dikkate alınırsa, ‘teşvikler zaten veriliyor, peki neden gecikmeli ödeniyor’ diyoruz.”
Turkeybuild marka oldu
YEM Fuarcılık Genel Müdürü Burcu Başer, “İlkini 1978’te düzenlediğimiz Yapı Fuarları – Turkeybuild; yerli ve yabancı, yapı sektörüne yön veren tüm firmaların uluslararası buluşma noktası olma özelliği taşıyor. Üretici ve satıcı firmalar ile sektör profesyonelleri ve yatırımcıları bir araya getirerek ülkemizin en büyük ve en önemli platformlarını oluşturduk” diyor.
BÖLGELERE YAYILDIK
Burcu Başer, Yapı Fuarları – Turkeybuild olarak Türkiye ekonomisinin odağında yer alan üç büyük kent; İstanbul, Ankara ve İzmir’de, Türkiye’nin ve bölgenin lider fuarlarını düzenledik-lerini, sektöre yeni ihracat kapıları açtıklarını vurguluyor ve devam ediyor: “Fuarlarımızda yıl boyunca yerli yabancı ortalama 180 bin ziyaretçi ağırlıyoruz. Bu kapsamda ülkedeki en büyük yapı buluşması olan Yapı Fuarı - Turkeybuild İstanbul ile, Balkanlar, BDT ülkeleri, Orta Doğu ve Kuzey Afrika’yı kapsayan bölgenin en büyük yapı malzemeleri fuarı olma özelliğini taşıyoruz. Ortağımız ITE Group’un güçlü küresel ağı ile etkin uluslararası tanıtım çalışmalarını devam ettiriyoruz. Yapı Fuarı - Turkeybuild İstanbul, 6 -10 Mayıs 2014 tarihleri arasında Tüyap Fuar Alanı’nda 81 bin metrekarelik
12 salon ve açık alanda, bin 150 katılımcı firma ve 110 bini aşkın ziyaretçiyi bir araya getirecek.”