Güncelleme Tarihi:
BOSCH Yönetim Kurulu Üyesi ve Türkiye’nin de içinde bulunduğu Orta/Doğu Avrupa, Ortadoğu, Rusya, Afrika ve Batı Avrupa bölgelerinden sorumlu yöneticisi Dr. Rudolf Colm, sadece iç pazara yönelik satışlar listesinde Türkiye’nin yüzlerce ülke arasında 13. sırada yer aldığını belirterek, “2013’e kadar Türkiye’ye 400 milyon Euro ek yatırım yapacağız ve iki yılda 1000 kişiyi işe alacağız” dedi. Almanya’nın dev sanayi kuruluşlarından Bosch, geçtiğimiz yıl küresel satışlarını yüzde 24 arttırarak, 47.3 milyar Euro’ya çıkardı. 2011’de ise ilk defa 50 milyar Euro’luk satış eşiğini aşmayı hedefleyen Bosch, Türkiye’deki pozisyonundan oldukça memnun. Şirket, geçtiğimiz yıl Türkiye’de 1.7 milyar Euro ciro elde etti. Bu rakamın büyük bir bölümü iç pazardan sağlanırken, Türkiye üzerinden yapılan ihracatın da önemli ölçüde katkısı oldu.
Güneş enerjisi ofisi
Bosch Yönetim Kurulu Üyesi Rudolf Colm, Türkiye’de güneş enerjisine de ağırlık vereceklerini anlattı. 2015’e kadar küresel fotovoltaik (güneş ışığından direkt olarak elektrik üretebilen güneş hücreleri) pazarı hacminin ikiye katlanacağı öngörüsüne sahip olan Bosch’un, bu yıl Türkiye’nin de içinde bulunduğu 10 yeni ülkede güneş enerjisi satış ofisleri açacağını bildiren Colm, “Güneş enerjisi sistemleri sattığımız ülkelerin sayısını arttıracağız. Türkiye, hedeflediğimiz büyük pazarlardan biri” dedi.
Büyük ciro bekliyoruz
Türkiye’nin çok güneş gören Akdeniz ülkeleri arasında yer aldığını vurgulayan Colm, şöyle konuştu: “İtalya, İspanya ve Kuzey Afrika ülkeleriyle beraber çok önemli pazarlar arasında yer alan Türkiye’de büyük bir büyüme ve ciro bekliyoruz. Çinli, Avrupalı ve ABD’li pek çok rakibimiz olacağını biliyoruz ama Bosch için Türkiye bu alanda kaçırılmaz bir potansiyel taşıyor.”
Portföydeki en iyi ülkelerden
Colm, “Türkiye, Bosch Grubu için ne ifade ediyor?” sorumuza şöyle yanıt verdi: “101 yıldır Türkiye’deyiz. En büyük üretim merkezlerimizden biri Türkiye’de. Şu anda dokuz bin çalışanımız var. Alman bir firma olmamızdan dolayı Türklerle kültürel bir bağımız da bulunuyor. Türkiye’de çok iyi tedarikçiler var ve tedarik zinciri oldukça iyi. Altyapı gelişiyor. Özellikle doğu ve güneyindeki gelişmelerden biz de faydalanabiliriz. Portföyümüzdeki en iyi ülkeler arasında.”
İki yılda bin yeni iş
2013 yılına kadar Türkiye’de 10 bin kişilik istihdam hedefleri olduğunu, şu anda 9 bin çalışanları olduğunu belirten Colm, şunları anlattı: “2013’e kadar ayrıca 400 milyon Euro’luk yatırım yapmayı planlıyoruz. Bu yatırımların bazıları dizel/benzin püskürtme, inşaat ile tarım teçhizatına yönelik mobil hidrolikler ve ev aletleri sektörlerinde olacak. Bursa fabrikamızda da bu çerçevede yenilikler olacak.”
Yerli rakipler güçlü
Türkiye’de en çok satışı ev aletleri sektöründe gerçekleştirdiklerini anlatan Colm, şunları dile getirdi: “2010’da yalnızca bu sektörden ihracatla birlikte 1.2 milyar Euro gelir elde ettik. İç pazarda ise 600 milyon Euro’luk satış yaptık” dedi. Ev aletleri pazarında çok güçlü yerli rakipleri olduğunu da belirten Colm, “Arçelik ve Vestel gibi çok güçlü yerli rakiplerin yanısıra sağlam küresel rakiplerimiz olan bir pazarda böyle iyi bir performansımız olduğu için gurur duyuyoruz. Zorlukları da var ancak ben birbirimizi tamamladığımızı düşünüyorum.”
2020’de her 100 milyon aracın 9 milyonu elektrikli olacak
FRANZ Fahrenbach, elektrikli araçlara yönelik yatırımlarının devam ettiğini anlatırken, “Elektrikli arabalar yolu bir gecede fethetmeyecek. 2020’de üretilen yaklaşık 100 milyon aracın içinde hibrid ve elektrikli araba sayısının 9 milyon olmasını bekliyoruz” dedi.
Japonya depremi tedarik zincirini tehlikeye soktu
BOSCH Yönetim Kurulu Başkanı Franz Fahrenbach, sadece haftalar önce 2011 için çok pozitif öngörülerde bulunduklarını, ancak Japonya’daki gelişmelerden sonra bakış açılarının değiştiğini belirterek, “Fukuşima nükleer reaktör felaketinin sonuçları öngörülemiyor. Özellikle otomotiv sektöründe üreticiler çok fazla birbirine bağlı. Bu Bosch için de geçerli. Lojistik takımlarımız tedarik zincirlerimizi güven altına almak için yoğun çalışma içerisinde” diye konuştu. Fahrenbach, Japonya’daki deprem felaketinin küresel ekonomik büyümeden yalnızca yüzde 0.25 etkileyeceğini savunarak, “Bu yıl küresel olarak yüzde 3.5 büyüme bekliyoruz” dedi.
Üniversite pazarlama sisteminin içinde Türkiye de olacak
BOSCH, Çin’de yürüttüğü “Üniversite Pazarlama Projesi” kapsamında beş üniversitede yaptığı tanıtımlarla firma için daha fazla kalifiye işgücü çekmeyi hedefliyor. Sadece geçtiğimiz yıl hedef üniversitelerden yapılan başvuru sayısının üçe katladığı belirtilirken, bu yıl dünya çapında yaklaşık 9 bin üniversite mezununu işe alma hedefi bulunuyor. Bosch Yönetim Kurulu Başkanı Franz Fehrenbach, bu konuyu anlatırken Türkiye’nin adı geçmedi, ancak buna ilişkin soru sorduğumuz Rudolf Colm, “Türkiye’den bahsedilmedi ancak Türkiye’de de üniversitelere yönelik projelerimiz olacak. Sadece İstanbul değil. Bursa, İzmir ve Ankara’daki üniversiteler yer alacak” dedi.