Vahap MUNYAR
Oluşturulma Tarihi: Eylül 01, 2007 00:00
Mey İçki’nin CEO’su Galip Yorgancıoğlu, alkollü içkiler üzerindeki ağır vergi yüküne yeni hükümetin dikkatini çekerek, "Üzüm aldığımız çiftçiler ve ailelerini de katınca Türkiye’de 4 milyon kişi bizden ekmek yiyor" dedi. Yorgancıoğlu, fabrika fiyatı 90-100 YTL olacak "Türkiye’nin en pahalı şarabı"nı çıkaracaklarını söyledi.
MEY İçki’nin CEO’su Galip Yorgancıoğlu, Türk alkollü içkiler sektörünün ağır vergi yükü taşıdığını belirterek, "Biz yılda 100 bin ton üzüm alıyoruz. Üzüm aldığımız çiftçiler ve aileleri, bayilerimiz, bizde doğrudan çalışanlar derken 4 milyon kişi bizden ekmek yiyor. Hükümetin sektörümüze bu yönüyle de bakmasını bekliyoruz" dedi. Yorgancıoğlu, Kayra şemsiyesi altında topladıkları şarap üretiminde yeni atılımlara hazırlandıklarını ifade ederek, "En pahalı Türk şarabı"nı önümüzdeki kasım ayında piyasaya çıkaracaklarını bildirdi.
4 DOLARDAN 18 DOLARA: Özelleştirme öncesi bir şişe Yeni Rakı’nın 4
dolar olduğunu hatırlatan Galip Yorgancıoğlu, alkollü içkiler üzerindeki vergi yükünü şu örnekle anlattı: "Özelleştirme sonrasında alkollü içkiler üzerindeki özel tüketim vergisi (ÖTV) 4 kez arttı. Bir şişe Yeni Rakı’nın fiyatı da 2003 yılında 4 dolarken bugün 18 dolara çıktı. Bir şişe rakıdaki vergi oranı yüzde 70 düzeyinde. Şarapta durum daha sıkıntılı. Bir şişe şarabın üzerinde 2.5 YTL vergi var. Oysa Avrupa Birliği (AB) ülkelerinde şarabın ÖTV’si sıfırdır."
TERRA ŞİLİ DE GELİYOR: Galip Yorgancıoğlu, bir yandan Yeni Rakı’nın önderliğinde rakı pazarını yeni lezzetlerle canlandırmaya çalışırken diğer taraftan Türk şarap sektörünü de hareketlendirmek için yeni atılımlar yaptıklarını vurguladı. Yorgancıoğlu, şöyle konuştu: "Tekel döneminden devraldığımız ’yerinde şarap üretimi’ni güçlendirerek sürdürüyoruz. Bir yandan yerli şaraplarımızı geliştirirken, diğer taraftan ithal şarap pazarına farklı bir tarzda girdik. Gittik Fransa’da ’Terre de France’ diye kendi şarabımızı ürettirdik. Şimdi bunlar piyasada. Bunu Terra İtalya, Terra Şili, Terra Güney Afrika ve Terra Avustralya da izleyecek. Madem pazarımızda ithal şaraba da yer var, o zaman kendi adımızı taşısın istiyoruz."
NAPA’DAN DANIŞMAN GELDİ: Daha önce Fransız şarap danışmanlarıyla çalıştıklarını hatırlatan Yorgancıoğlu, şunları söyledi: "Şimdi ABD’den, ünlü Napa Vadisi’nde bu işi yapmış şarap uzmanıyla çalışıyoruz. ABD’li danışman seçmemizde Mey İçki’nin şimdiki patronu Texsas Pasific Group’un (TPG) de payı var. Yurt dışında kendi adımıza ürettirdiğimiz ve ürettireceğimiz şarapların seçiminde bu danışmanımız önemli rol oynuyor."
EN PAHALI TÜRK ŞARABI: Türk şarap sektörünün temsilcileri vergi yükü nedeniyle ithal şaraplar karşısında rekabet şanslarının azaldığından yakınırken, Mey İçki şimdi de en pahalı Türk şarabını vitrine çıkarmaya hazırlanıyor. Galip Yorgancıoğlu, "En iyi üzümlerden elde edilmiş, en iyi sonuç aldığımız fıçılardan şarap uzmanımız seçecek, önümüzdeki kasım ayında Türkiye’nin en pahalı şarabını piyasaya süreceğiz. Bu şarabın üretim miktarı 3 bin şişe dolayında olacak. İstanbul, Londra ve New York’ta ikişer önde gelen restorana vereceğiz. Bizden çıkış fiyatı da 90-100 YTL dolayında olacak" dedi. Yorgancıoğlu, "Türkiye’nin de Petrus gibi bir şarabı olabilir mi?" sorusuna, "Ona daha zaman var" yanıtı verdi.
Viski vergisi rakıyı 70 YTL yapar hükümet AB’ye karşı sağlam durmalıMEY İçki’nin CEO’su Galip Yorgancıoğlu, özellikle viski üreticilerinin Avrupa Birliği (AB) nezdinde yoğun lobi yaptıklarını ifade ederek, şunları dile getirdi: "Viski üreticileri, Türk rakısının vergisinin de iç pazarda viski vergisiyle aynı düzeye çıkarılmasını istiyor. Oysa Yunanistan’ın Uzo’sunun vergisi, viskinin yarısı düzeyinde. Bizde rakının vergisi viskinin yarısının biraz üzerinde. Eğer rakının vergisi viski düzeyine gelirse, Yeni Rakı’nın fiyatı 25 YTL’den 70 YTL’ye çıkar. 59’uncu hükümet, bu konuda AB’ye karşı sağlam durdu. Yeni hükümetin de AB karşısında Türk rakısını savunmada sağlam durmasını bekliyoruz. AB, nasılki Uzo’yu Yunanistan’ın milli içkisi saymışsa, rakıyı da bizim milli içkimiz saymalı."
Texas Pasific, 2008’den itibaren her an satışı gündeme getirebilirGALİP Yorgancıoğlu, bir soru üzerine Mey İçki’nin yüzde 90’ını 810 milyon dolara satın alan Texas Pasific Group’un (TPG) 2008 yılından itibaren hisselerini satmayı gündemine alabileceğini belirtti. Yorgancıoğlu, "Zaten önlerine 2010 yılına kadar süre koymuşlardı. Ancak, 2008 yılından itibaren önlerine iyi bir fırsat geldiğinde, Mey İçki hisselerini satıp, çıkabilirler" dedi.
Tekel Birası’nın üretimini durdurdukGALİP Yorgancıoğlu, Tekel Birası’nın üretimini 4-5 ay önce durdurduklarını ifade ederek, şunları anlattı: "Tekel Birası markası Mey İçki olarak bize ait. Yozgat’taki fabrikada üretim yapılıyordu. 12 milyon litrelik kapasite var. 1 milyar litrelik bira pazarında 12 milyon litre çok düşük. Şimdilik üretimi kesmiş durumdayız. Stoktan piyasaya vermeye çalışıyoruz. Önümüzdeki dönemde karar vereceğiz. Ya daha büyük yatırımla biraya yüklenmemiz lazım ya da tümüyle bırakmamız lazım. Şimdilik verilmiş bir kararımız yok."