Güncelleme Tarihi:
Global kriz nedeniyle uluslararası kredi kuruluşlarının yüksek faiz taleb etmesi 4.5 milyar dolarlık otoyol projelerini tehlikeye soktu. Geçen yıl ihale edilen çok sayıda otoyol projesi tamamlanmama riski ile karşı karşıya kaldı.
Uluslararası finans kuruluşlarının küresel kriz ortamı nedeniyle kredi sağlamakta isteksiz davranarak çok yüksek faizler talep etmesi, geçen yıl ihale edilen çok sayıdaki otoyol projesini çıkmaza soktu. Başta 2 milyar dolar tutarındaki Ankara-Pozantı otoyolu olmak üzere, toplam keşif bedeli 5 milyar dolara yaklaşan çok sayıdaki otoyol projesi ‘ölü yatırım’ olma tehlikesiyle karşı karşıya kaldı.
Keşif bedeli 2 milyar dolar olan Ankara-Pozantı otoyolu, KDV, mühendislik ve kamulaştırma gideriyle 2 milyar 112 milyon dolara ulaşıyor. 2001 yılında tamamlanması beklenen projenin 2002 yılına sarkmasının kaçınılmaz göründüğü belirtildi. Aynı şekilde, Karadeniz Sahil Yolu için geçen yıl sağlanan 140 milyon dolar kredi de bitti. Müteahhit firmalar, yeni bir kredi paketine acil ihtiyaç olduğunu belirterek, ‘‘Bu krediyi şu anda bulamıyoruz. İnşaat yarım kalacak’’ dedi.
SIKINTILI BEKLEYİŞ
Türkiye Müteahhitler Birliği (TMB), 1998 yılında ödenek gösterilmesine karşın kredi sağlanamadığı için başlamadan duran ve yarım kalan projelerin durumuyla ilgili olarak müteahhit firmalarla bir toplantı yaptı.
TMB Başkanvekili Nihat Özdemir Hürriyet'e, firmaların bütün çabalarına karşın kredi bulamadıklarını ve sıkıntılı bir bekleyiş içine girdiklerini belirterek, şu değerlendirmeyi yaptı:
‘‘Birdenbire çok büyük bir proje paketi çıktı ortaya. Bu dönemde kredi bulmak neredeyse imkansız hale geldi. Kredi vermek istemeyenler bir yana, verecek olanlar da çok yüksek faiz oranları talep ediyor. Hazine de mandate vermiyor. Onların da sıkıntıları var.’’
Hürriyet'in görüştüğü otoyol müteahhitleri, sadece yol yatırımları için yılda 1 milyar dolarlık krediye ihtiyaç olduğunu belirterek şunları söyledi:
‘‘Otoyol yatırımları için her yıl Resmi Gazete'de tahsis edilen ödenek miktarları veriliyor. Ama bu ödenekler çok kere, onaylanan iş programına göre düzenlenen nakit akış programına, kredi anlaşmasında tanımlananan miktar ve sürelere uymuyor.’’