Güncelleme Tarihi:
İSTANBUL Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası’nın (İSMMMO) ‘Derbi Ekonomisi’ araştırmasına göre, Türkiye’deki dört büyük futbol kulübünün kasasına 12 derbide bilet satışından kombine gelirleri hariç 17 milyon lira girdiği belirlendi. İSMMMO’nun gerçekleştirdiği araştırmada,Fenerbahçe, Beşiktaş, Galatasaray ve Trabzonspor’un derbilerde, sahada yenilse de ekonomik olarak kazandıkları ortaya çıktı. Derbilerde taraftar mağazalarının toplam 6.5 milyon liralık satış yaptığı saptandı.
7 derbi daha var
2009-2010 sezonu sonuna kadar Türkiye’de 7 derbinin daha oynanacağının altı çizilerek, Türkiye’de yıllık 1 milyar lirayı bulan futbol ekonomisinin yüzde 2.5’inin yalnızca derbilerdeki bilet ve taraftar mağazası satışlarından oluştuğu vurgulandı. Bir sezonda 12 derbi olduğu ve bunların da 3’ünü her takımın kendi sahasında oynadığı dikkate alındığında, sırf statlara gitmek için bütün bir sezon boyunca 388 bin kişinin hareket halinde. Kişi başı ulaşım maliyetinin en az 5 lira olduğu düşünüldüğünde 2 milyon liralık bir ulaşım gideri ortaya çıkıyor.
Derbi gelirinde Fener lider
Fenerbahçe, kendi sahasında oynadığı derbilerde, 52 bin kişilik Şükrü Saraçoğlu Stadı’nın biletlerinin yarısını satışa sunuyor ve bu biletlerin satışından da 2.5 milyon liralık gelir elde ediyor.
Beşiktaş, kendi stadında oynadığı derbi maçlarında 32 bin kişilik İnönü Stadyumu’nu dolduruyor ve bu derbilerde Beşiktaş’ın kasasına maç bileti gelirlerinden 2 milyon lira giriyor.
Galatasaray da 22 bin 500 kişilik Ali Sami Yen Stadı’nın yaklaşık 12 bin 500 biletini sezon başında kombine olarak sattığı düşünülürse, derbi maçlarında, 10 bin bileti satışa sunuyor, kasaya yaklaşık 750 bin lira giriyor.
Trabzonspor’un maçlarını oynadığı 23 bin kişilik Avni Aker Stadyumu’nun 12 bin bileti sezon başında kombine olarak satılıyor. Kalan 11 bin bilet derbilerde ortalama 400 bin lira kazandırıyor.
Büyük stat lazım
Araştırmada, derbilerden gelen gelirlerin artması için dört büyük kulübün daha büyük statlara ihtiyacı olduğunun altı çiziliyor. Fenerbahçe’nin gelirlerine ilk etapta yetişmek için diğer büyük kulüplerin de stat yaptırmak istediğine dikkat çekiliyor. Galatasaray için 52 bin kişilik yeni Seyrantepe Stadı projesinin bu yüzden hayati önem taşıdığı vurgulanarak, Beşiktaş’ın da İnönü Stadı’nı yıkarak yerine yeni bir stat yaptırmak istediği vurgulanıyor.
Fener GS derbisinde 21 bin pizza rekoru kırıldı
DERBİLERDE, yalnızca statlara giden taraftar değil, gitmeyip evde oturanların da para harcıyor. 25 Ekim’de FB-GS derbisinde maçı evde izleyenler, yemeksepeti.com’dan 21 bin pizza siparişi vererek rekor kırdı.
Fenerbahçe taraftarı çok harcıyor
* Fenerbahçe’nin 64 Fenerium mağazası bulunuyor. Fenerium’ların günlük cirosu 100 bin lirayı bulurken, Fenerbahçe-Galatasaray derbisinin oynandığı 25 Ekim’de günlük ciro 600 bin liraya çıktı. Fenerbahçe’nin bir sezonda 6 derbi oynadığı düşünüldüğünde, derbi günlerinde 3 milyon liralık lisanslı ürün satılıyor.
* 39 mağaza, 2 TIR, 2 mobil araç, 2 internet sitesiyle toplam 45 noktada hizmet veren Galatasaray Store’un günlük cirosunun 50-70 bin lira arasında olduğu tahmin ediliyor. GS Store’larda maç günleri normal günlerin ortalama 3 katı, derbi günleri de 5-6 katı satış oluyor. Takımın kazanması halinde maç sonu satışlarla rakam 10 katına çıkıyor.
* Geçen yılın lig şampiyonu Beşiktaş’ın 34 Kartal Yuvası mağazası bulunuyor. Kartal Yuvası’nın günlük cirosu 20 ile 35 bin lira arasında, derbi günlerinde ise 150-200 bin liraya çıkıyor.
* Trabzonspor’un 12 TS Clup mağazası bulunuyor. TS Clup’ların normalde günlük toplam satış cirosu 25-30 bin lira olurken, derbilerde TS Clup’un cirosunun 2 kat artığı belirtiliyor. Ortalama 50 bin liralık cirosunun TS için 300 bin liralık derbi ekonomisine katkıda bulunduğu hesaplanıyor.
Asıl gelirler canlı yayından
* Futbol kulüplerinin en önemli gelir kalemlerinden birisi de naklen yayın. Büyük kulüplerinin bütçelerinde bu gelirlerin oranı yüzde 55-60’a kadar çıkıyor.
* 2009-2010 sezonunda Süper Lig’deki 16 takıma yaklaşık 220 milyon lira yayın geliri dağıtılacağı öngörülüyor. Bu gelirin de yaklaşık beşte birinin dört büyük kulübe verileceği hesaplanıyor.
* Türkiye’de futbol ekonomisinin büyüklüğü 500 milyon Euro’yu bulurken, dünyada futbol ekonomisinin toplam büyüklüğü 150 milyar Euro’ya ulaşıyor.
Görkemli derbiler, futbol ekonomisini büyütebilir
İSMMMO Başkanı Yahya Arıkan, futbol ekonomisinin sürükleyici gücünün derbiler olduğunu belirtti ve Türkiye’de futbol ekonomisini büyütmek isteyenlerin öncelikle derbileri daha görkemli maçlar haline getirmesi gerektiğini ifade etti. Arıkan, “Kulüplerin yeni stat projelerini hayata geçirmeleriyle birlikte derbiler, dolayısıyla da futbol ekonomisi büyüyecektir. Uzmanlar futbol ekonomisinin kendisi bir birim gelir yaratırken, diğer sektörlere dokuz birim para akıttığını vurguluyor. Futbolda devasa nakit para dönüşü söz konusu” dedi. Futbol kulüplerini vergi listelerinde üst sıralarda görmek istediklerini de ifade eden Arıkan şöyle devam etti: “Maçlarda köftecisinden su satıcısına, ulaşım araçlarına kadar herkes para kazanıyor. Ancak Beşiktaş hariç, kulüplerin halka açık şirketlerine ortak olan yatırımcı kulübün sadece gelirlerine ortak. ”