Sadi ÖZDEMİR
Oluşturulma Tarihi: Şubat 15, 2006 00:00
Tokyo’da düzenlenen Türk Moda ve Hazırgiyim Fuarı’nı, aralarında 100 milyar dolar cirolu Japon firmaların da bulunduğu alıcıların üst düzey yöneticileri ziyaret etti ve Türk markalarını inceledi.
TÜRK tekstil ve hazırgiyim sektörü geçen hafta 20 marka ve 11 tasarımcıyla görücüye çıktığı Japonya’dan umutlu döndü. Tokyo’da düzenlenen Türk Moda ve Hazırgiyim Fuarı’na ciroları 100 milyar dolarları bulan Japon markaları ve departmant store zincirleri üst düzey yöneticilerini gönrerdiler ve Türk markalarını ayrıntılı olarak incelediler. İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Yönetim Kurulu Üyesi Yalçın Ayaydın, "Fuarın açık kaldığı üç gün boyunca bizi de çok şaşırtan olaylar yaşadık. Son derece sade ve sıradan ziyaretçilerin 100 milyar
dolar cirolu dev Japon şirketlerinin üst düzey yöneticileri olduğunu öğrendikçe şaşırdık" dedi. Ayaydın, Japonların ticaret üslubunun çok farklı olduğunu belirterek şöyye konuştu: "Ticarete kolay karar vermezler. İncelerler, araştırırlar ve denerler. Bu aşamaları atlatırsanız çok kalıcı bir ticaret başlar. Ancak biz yine de bu kadar üst düzey ilgi beklemiyorduk. Gelen firmaların 13 tanesinin yıllık cirosu 360 milyar doları aşıyor. Bunların arasında çok büyük departmant store zincirleri var ki ilk aşamada bizler için onlar çok önemli. Tabii ki mağaza açmak da istiyoruz. Ancak mağaza açmak biraz zaman alabilir."
GİNZA VE ROPONGİ:
Japonya’da Louis Vuitton, Prada, Versace gibi dünca ünlü markaların çok yüksek cirolar yaptığını belirten Yalçın Ayaydın, "Tokyo’da büyük markalar Ginza ve Ropongi bölgesinde konuşlanmış durumda. Bu bölgede cirolar çok yüksek. Doğal olarak gayrimenkul fiyatları ve kiralar da çok yüksek. Türk markaları olarak tarihi bir başlangıç yaptık. Birkaç yıl sonra dünya markalarının yanında bizlerin de mağazaları olacak" diye konuştu.
Tokyo’da görücüye çıkan Türk markalarını kimler incelediItochu: 100 milyar doların üzerinde cirosu var ve kumaş üretiyor.
Marubeni: 75 milyar dolar ciro yapıyor.
Mitsui&Co: Toyota Türkiye’nin yüzde 10 hissedarı, 101 milyar dolar ciro yapıyor.
Sumitomo: 2005 cirosu 19 milyar dolar.
Mitsubishi: 6 sektörde faaliyet gösteriyor, 38 milyar dolar ciro yapıyor.
Yagi Tsusho: Tekstil ithalatı ve satışı yapıyor.
Sumikin Bussan: 2005 cirosu 9.5 milyar dolar.
Takashimaya: Mağazalar zinciri ve katalog satışı da yapıyor. 2005 satışları 10.2 milyar dolar.
Mitsukoshi: Japonya’da mağaza başına düşen en yüksek satışa sahip, cirosu 8.3 milyar dolar.
Odakyu: Tokyo merkezli mağazaları zinciri.
Keio: Japonya’nın en büyük department store ve ulaşım şirketlerinden biri.
Sanei International: Hazır giyim imalatı ve satışı yapıyor 2005 cirosu 850 milyon dolar.
Renown: Japonya’nın 25 markalı moda grubu.
Japonlar Türk peynirini sevdi gıdada büyük potansiyel varJAPONYA’da 6 yıldır girişimci olarak faaliyet gösteren Baharu Corparation’un sahibi Soner Öner, Türkiye’den Japonya’ya her iki ayda 1 konteyner gıda maddesi ithal ettiğini belirtti ve "Bu ülkede Türk gıda ürünleri için çok büyük pazar var" dedi. Japonya’nın halen yılda 80 milyar dolar gıda maddesi ithalatı yaptığını belirten Soner Öner, "Biz Japonya’ya beyaz peynirle girdik. Bahçıvan Gıda’nın peynirini satıyoruz. Beyaz, hellim, örgü, kaşar hepsini getiriyoruz. Gıda işine önce Türkler için başlamıştık şimdi Japonlara da satıyoruz. Yıllık ciromuz yaklaşık 4 milyon dolara çıktı" dedi. Öner şöyle konuştu: "Diğer gıda maddelerini de ithal etmeye başladık. Şimdi hedefimiz kuru incir, kayısı, fındık, bal gibi ürünlerle son zamanlarda yükselmekte olan organik gıda pazarına girmek. Türkiye’den ilk defa Japon organik sertifikası JAS alındı."