Güncelleme Tarihi:
Alan adları, hukukun birkaç dalında çeşitli hak ihlallerinin ortaya çıkmasına sebep olabilir. Örneğin haksız rekabete yol açabilir, birinin ismine tecavüz teşkil edebilir, marka hukukunun ihlaline sebep olabilir. Alan adları bugüne dek en fazla “domain grabbing”ler ile gündeme gelmiştir.
Birçok ünlünün, firmanın ismi alan adı olarak alınmış ve sonra bunlara satılmaya çalışılmıştır. Buna karşı isimleri alan adı olarak olarak alınanlar merkezi Cenevre’de bulunan WIPO gibi örgütler nezdinde başvurularda bulunmuşlar ve bazıları alan adlarının kendilerine transferini sağlamışlardır.
Uluslararası alan adları (com.org.net.vs.) ile ilgili yaşanan herhangi bir ihtilafta başvurulması gereken kurum WIPO. WIPO 2011 yılına ait patent başvuruları
Bugüne kadar Türkiye kaynaklı toplam WIPO dava adedi 323, Türkiye bu rakamla WIPO'da en fazla dosyası olan 12. ülke. 2011 yılında WIPO davalarının yüzde 87.69'u davacıdan yana sonuçlandı. 2012 yılının ilk 20 günü 4 adet XXX davası açıldı. Dünya genelinde 2012 için yaklaşık 80 yeni XXX dosyasının WIPO'ya taşınması bekleniyor” diye konuştu.
Marka tescil başvuruları yüzde 31 arttı
WIPO'nun açıkladığı verilerde rakamsal istatistiklerin dikkat çektiğini belirten Yamankaradeniz, “2011 yılı TPE (Türk Patent Enstitüsü) verilerine göre, ülkemizde sınai mülkiyet ve marka bilincinde olumlu değişimler yaşanıyor. Yapılan marka tescil başvurularında geçen yıla göre yüzde 31'lik artış oranı hak sahiplerinin markalarına verdikleri değeri daha iyi açıklıyor.
Özellikle online pazarlama, e-ticaret kavramlarının ülkemizde de popüler olmaya başlaması ve ekonomik sürdürülebilirliğin gerekliliği haline gelen online dünyada yer almak domain tescil başvuruları ve dava sayılarını da artırdı. WIPO geçen yıl Türkiye'den 43 hak sahibinin haksız domain kullanımı için davacı olduğunu, 68 tane Türk domain adı sahibinin ise davalı durumda olduğunu açıkladı. En fazla dava başvurusunda perakende sektörü ön plandayken, Türkiye'den Turkcell, İş Bankası ve Akbank da dava açanlar arasında bulunuyor. Online pazarda daha fazla yer almak isteyen Türk markaların ihtilaf sorunları giderek artacak gibi görünüyor” dedi.
Günümüzün en etkin reklam, pazarlama ve tanıtım aracı olan internetin aynı zamanda firmaların prestij arenası olduğunu ifade eden Destek Patent A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Yamankaradeniz, “Bu kadar önem arz eden bir ortamda alan adımızın bize hizmet ediyor olması çok önemli. Yıllarca emek vererek markalaştırdığınız firmanızın veya ürünlerinize ait alan adlarının farklı kişilerin elinde olması en büyük tehlike” diye konuştu.