Güncelleme Tarihi:
Meral, organizasyonun turizme ise 10 milyon dolarlık katkısının hesaplandığını belirtti.
Bu yıl 11’ncisi düzenlenen TUSKON Türkiye Dünya Ticaret Köprüsü (TDTK) organizasyonuyla ilgili TUSKON Başkanı Rızanur Meral ve Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mehmet Büyükekşi, ortak basın toplantısı düzenledi.
Toplantıda konuşan TUSKON Başkanı Meral, 85 ülkeden 732 iş adamının katıldığı organizasyon çerçevesinde 25 bin ikili iş görüşmeyi yapıldığını ve 300 milyon dolarlık ticaret anlaşmalarının gerçekleştiğinin hesaplandığını açıklayarak, “300 milyon dolarlık ihracat bekliyoruz” dedi. Meral, bazı Türk firmalarının franchise verirken, bazı yabancı firmaların satın alımlarda bulunduğunu dile getirdi.
ÇİN’Lİ BİR FİRMA FINDIK ALMAK İSTİYOR, KARADENİZ’DE FABRİKALARI GEZECEK
Katılımcı firmaların yüzde 100’ünün mal almak üzere Türkiye’ye geldiğine dikkat çeken Meral, “Hem ülkemize gelen katılımcılar hem de Türk yatırımcılar ne alıp ne satacaklarını çok iyi biliyorlar. İnsanlar çok uzak mesafelerden yol ve otel masraflarını kendilerin karşılayarak ülkemize geldiler. Yaptıkları masraflar 3 bin doları aşıyor. Bu paraları veren insanlar buraya ticaret yapmak için geliyor” dedi. Bu yıl Latin Amerika ülkelerine ağırlık verdiklerini ifade eden Meral, “Türk iş dünyası bilinmeyen bölgeleri keşfetmek istiyor. Bu çerçevede Panama, Küba, Brezilya, Kolombiya, Haiti, Paraguay’dan iş adamları ülkemize geldi. Bu ülkelerin isimlerini duymuştuk, ancak bilmiyorduk. Sadece Haiti’den 4 firma, Brezilya’dan ise 21 firma ticaret köprüsü için ülkemizde” diye konuştu. Organizasyona İsveç, Norveç ve Danimarka gibi gelişmiş ülkelerden de satın alma heyetlerinin geldiğinin altını çizen Meral, “Çin’den iki firmanın çok büyük gıda alımı yapmak için görüşmeler yapıyor. Firma yetkilileri Karadeniz’de fındık fabrikalarını gezecek” dedi.
BEBEK BEZİ ÇOK TALEP GÖRÜYOR
Balkanlardan bazı firmaların Güllüoğlu, Saray Bisküvi, Bolulu Hasan Usta ve Malatya Pazarı gibi firmalardan franchise aldıklarını açıklayan Meral, “Avrasya’dan bir firma 80 adet kamyon siparişi verdi. Bu rakam önümüzdeki günlerde 2 bin adede çıkacak. Kamyonların tanesi 80 bin dolar. Aynı firma kamyon yedek parçalarını da Türkiye’den temin edecek” dedi. Avrasyalı başka bir firmanın 20 tonluk zeytinyağı siparişi verdiğine de dikkat çeken Rızanur Meral, “Bir holding ayda bir konteynır reçel, makarna ve bisküvi, aynı zamanda bir konteynır da temizlik ürünleri siparişi verdi. Orta Asya’dan bir firma gıda makineleri alımı yaptı. Bir iş adamı Avrasya’da tam teşekküllü bir bal fabrikası kurmak için anlaşma imzaladı. Rusya’dan, Afrika’dan, Kazakistan’dan siparişler var. Firmalarımız franchise ve distribütörlük vermeye başladılar. Çok miktarda bebek bezi talep görüyor. Uzakdoğu’dan 20 bin ineği olan bir süt firması görüşmeler yapıyor” dedi. Hatta Türk yatırımcılarımız entegre et üretim tesisi siparişi bile aldı. Afganistan’dan tarım makineleri alımı konusunda anlaşmaya varıldı” diye konuştu.
TURİZME KATKISI 10 MİLYAR DOLAR
Organizasyonun ticaret anlaşmalarının yanı sıra, turizme de katkı sağladığına dikkati çeken Meral, şunları söyledi:
“Çok büyük firmaları getirmiş bulunuyoruz ve bu firmaların yetkilileri ikili görüşmelere katılırken, eşleri de İstanbul’daki alışveriş merkezlerinde (AVM) alışveriş yapıyor. Turistik mekanları geziyorlar. Yaptığımız hesaplamalara göre, 10 milyon doların üzerinde alışveriş harcamaları yapıyorlar. Özellikle mücevhere çok meraklılar. Türk turizmine de bu şekilde katkı sağlıyorlar. Biz TUSKON olarak Turizm Bakanlığı’ndan üstün hizmet ödülü almamız gerektiğini düşünüyoruz.”
TUSKON’un geçen 14 ay içerisinde yurtdışına 417 heyet gönderdiğini ve 104 ülkeye 7 bin 500 iş adamının ziyaretlerde bulunduğuna bildiren Meral, “140 ülkeden de 556
heyeti Türkiye’de ağırladık. 11 bin iş insanı Türkiye’ye geldi. Hesapladığımızda haftada 18 heyet günde ise 2.5 heyet karşılıklı görüşmelerde bulunmuş oluyor” dedi.
TİM, REVİZE EDİLEN 2023 İHRACAT HEDEFİNİ CUMHURBAŞKANINA SUNACAK
Türkiye ihracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mehmet Büyükekşi, 26 farklı sektörde yer aldıklarını belirterek, “Sektör çeşitlendirmesine gitmemiz lazım. Türkiye ihracatının yüzde 12’si tarım ve tarım ürünlerinden oluşuyor. Tarım ürünlerinde örneği unda Kazakistan ile yarışıyoruz. Makarnada ise İtalyanlardan sonrayız” dedi. “Bundan sonraki amaçlarının Türkiye’nin ihracatını artırırken yeni pazarlarda mutlaka etkin ve etkili olabilmek” diyen Büyükekşi, “Yeni bir çalışma başlattık. Buna göre ülkelerdeki sektörleri inceleyip, hangi ülkenin hangi sektörlere ihtiyacı var, onları çıkaracağız. Avrupa’daki sıkıntılardan dolayı Güney Afrika gibi bölgelerde de pazarlar açmak bizim için son derece önemli. Bu sayede yıl sonuna kadar ihracatımızı 135 milyar dolara çıkaracağız” şeklinde konmuştu.
TİM’in 2023 yılında 500 milyar dolar ihracat, 1 trilyon dolarlık gayrisafi yurtiçi hasıla (GSYİH) hedefi olduğunu, şu anda bu planlarını revize ettiklerini açıklayan Büyükekşi, revizenin tamamlanmasının ardından ilgili yerlere ve Cumhurbaşkanı’na sunum yapacaklarını açıkladı.