Güncelleme Tarihi:
ANADOLU girişimcisi ulusal marka olmak için geleneksel işlerinden ‘niş pazarlama’ya da (özel kitlelere odaklı pazarlama) yöneliyor. İngilizlerin ‘Department Store’ diye tanımladıkları ‘çok katlı mağazacılık’ işinde Gaziantep’in güçlü markalarından Altınlar, 2007’den itibaren ‘niş pazarlama’ projesi başlattı ve ‘okul kıyafetleri’ işinde hızlı büyüdü. Bu konuda ulusal marka olmak için reklam yatırım da başlatan firma 2007’de 30 bin adetlik okul kıyafeti satışını 2011 sonunda 300 bine çıkarmayı başardı. Altınlar’ın 30 milyon liralık 2011 cirosunun 17 milyon lirası okul kıyafetleri satışından geldi. Okul kıyafeti ihracatına da başlayan firma Türkiye genelinde 1449 okula kıyafet sattı. Altınlar Genel Müdürü Adem Altan, Altınlar’ın öyküsünü şöyle anlatıyor:
Manifaturacı 7 kardeş
1974’te 7 kardeş; Hüseyin (babam), Ömer, Halil, Battal, Niyazi, Nuh, Mustafa Altan manifaturacı olarak Kurtuluş Pasajı’nda dükkan açarak başlamışlar. (Niyazi ve Battal amcamlar 1997’de ayrıldı). Bohçacılara ürün temin ediyorlarmış. İlk perakende mağazamızı 1982’de açmışlar. Gaziantep’te pazarlık alışverişi vardır. Bu alışverişte düğünden önce aileler yüklüce alışveriş yaparlar. Perdelik kumaştan, gelin ve damadın tüm ihtiyaçlarına kadar alınır. Manifatura ve giyim işimizi bu tarz alışveriş şekillendirmiş. 1997’ye gelindiğinde 6 mağazalı bir perakende yapısı vardı. Aynı yıl Gaziler Caddesi’nde 5 katlı büyük bir mağaza açtık. Kadın, erkek, çocuk giyimi satan bir Department Store mantığıyla çalışan işletme oldu. Sonra üretime de başladık ve ilk önce kadın giyimi ürettik. Hacı Veli Camii Caddesi’nde Doğu ve Güneydoğu’ya yönelik toptanımız da vardı.
Hem okudum hem çalıştım
Şu anda 4 amca çocuğu ikinci kuşak olarak işin içindeyiz. İzmir Yamanlar Fen Lisesi’ni sonra da Marmara Üniversitesi İşletmeyi bitirdim. İstanbul’da okurken 2 yıl Hayat Yayınları’nda 2 yıl da bir otelde resepsiyonist ve rehber olarak çalıştım. Hayat Yayınları ekonomi işletme kitapları yayınlıyordu. Hem kitap satıyordum hem de bu kitapları okuyordum. Bir defasında Feshane’de 2-3 günde 14 cumhuriyet altını yapacak kadar kitap satmıştım. Okuduğum kitaplar içinde rahmetli Üzeyir Garih’in tüm kitapları da vardı. Turizmde de İngilizcem gelişti.
Niş alan bulmak lazım
Askerlikten sonra Gaziantep’e döndüm. O tarih itibariyle Altınlar, Gaziantep içinde 10 perakende mağazası, 1 toptanı, bir fabrikası, 100 çalışanı olan bir gruptu. Şirketi büyütecek ve ulusal marka sahibi yapacak proje geliştirdik. 2007’de karar aşamasına geldik. Bütün ürünlerimiz devam edecekti ama niş pazarlama yapacağımız bir alana da kayacaktık. O iş zaten o tarihe kadar da yapageldiğimiz ‘okul kıyafetleri’ işi oldu. Kadın, erkek ya da çocuk giyiminde markalaşmak çok zordu. Okul kıyafeti alanı ise ‘marka’ bağlamında bomboştu. Gaziantep’te 360 okuldan 180’inin kıyafetini veriyorduk, 17 bayimizle, yıllık 30 bin takım satabiliyorduk.
50 bin lira reklam bütçesiyle başladı
2007 yılında Altınlar’ın İş Geliştirme Koordinatörü olarak 50 bin lira reklam bütçesiyle ‘Okul kıyafetlerinde ulusal marka olma’ projesi başlattığını anlatan Adem Altan, şöyle konuşuyor: “17 olan bayi sayımızı artırmaya yöneldik, 185’e çıkardık. 2011 sonu itibariyle reklam bütçemiz 500 bin lira, yıllık satışımız ise 300 bin adet (takım) oldu. 2012 için 400 bin öğrenciye ulaşmak istiyoruz. Okul kıyafetlerinde ciromuz da çok hızlı büyüdü. 2010’da 7.5 milyon liraydı 2011 sonu itibariyle 17 milyon liraya ulaştık. Grubumuzun genel cirosu 30 milyon lira. Çalışan sayımız 350’ye ulaştı. Bölgede 12 atölye bize fason dikiyor.”
Nijerya’ya ihracat yaptık, Musul’da 100 okula giriyoruz
ADEM Altan, okul kıyafetleri ihracatına da başladıklarını söylüyor. İlk etapta Nijerya’ya 600 bin dolarlık ihracat yaptıklarını, Musul’da da 12 okula satış yaptıklarını belirten Altan, şöyle konuşuyor: “Musul’dan talep çok yüksek. Önümüzdeki sezon için 100 okul ile temas sağladık. Hepsi ‘tamam’ dedi. Musul, 3.5 milyon nüfuslu bir kent ve okul kıyafeti anlamında çok yeni bir pazar. Nijerya’ya da 2010’da pazar araştırması için gittik ve kısa sürede 600 bin dolarlık bağlantı yapıp ihracat gerçekleştirdik.”
DİĞER E-KOBİ HABERLERİ
LC Waikiki Kazakistan ve Almanya’da 2 mağaza açtı, 25 mağaza yolda
TÜRK hazır giyim sektörünün önemli oyuncularından Tema Mağazacılık, 2011’in son günlerinde yurtdışında 2 LC Waikiki mağazası daha açtı. Almanya ve Kazakistan’da açılan mağazalarla yurtdışındaki mağaza sayısını 30’a çıkaran firma, 2012’de de yurtdışında 25 yeni mağaza açmayı planlıyor. Tema Mağazacılık, Almanya’daki ilk mağazasını Essen’de açtı. 1472 metrekare alana sahip bu mağaza 26 kişiye istihdam sağlandı. 77 Limbecker Caddesi’n açılan mağazada her gruptan ürün satılıyor. 2012’de Almanya’da 4 mağaza daha açmayı planlayan LC Waikiki’nin Kazakistan’daki mağazası ise bu ülkedeki 4’üncü mağazası oldu.
Fabrika kuracak KOBİ’ye ‘yapısal çelik’çiden 60 ay vade desteği geldi
TÜRKİYE’de hızla büyüyen yapısal çelik sektöründe hizmet veren Zbs Alfaçelik 2012’de Küçük ve Orta Boy İşletmeler (KOBİ) için taksitli kampanya başlattı. Zbs Alfaçelik Genel Müdürü Rıdvan Murat, “KOBİ’lere yüzde 20 peşinat, 60 aya kadar vade ile ödeme kolaylığı sağlıyoruz. İsterlerse ilk 6 ay ödemesiz de olabilir. Fabrika yatırımı yapacak tüm KOBİ’ler hedef kitlemiz. Metrekare maliyeti 200 dolar olacak. Hedefimiz 50 bin metrekarelik toplam talebe ulaşmak” dedi. 2011’i 16 milyon lira ciro ile kapattıklarını belirten Rıdvan Murat, Toplu Konut İdaresi’nin (TOKİ) de yeni projelerinin yüzde 10’unu çelik yapmaya karar vermesi halinde sektör olarak talebi karşılamaya hazır olduklarını söyledi.