Hayri ÇETİNKAYA
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 03, 2009 00:00
Hong Kong’da düzenlenen hediyelik eşya fuarına bu yıl ilk kez katılan 19 Türk firmasının yaklaşık 30 milyon dolarlık iş bağlantısı yaptığı tahmin ediliyor. İhracatçı birlikleri, fuara katılan Türk firmalarına 300 bin dolarlık destek sağladı.
BU yıl Hong Kong’da düzenlenen ve dünyanın çeşitli ülkelerinden 2 bin firmanın yer aldığı Gifts & Premium Fuarı’na (Hediyelik eşya fuarı) Türkiye’den katılan 19 firma, ihracatçı birliklerinden yaklaşık 300 bin dolarlık destek aldı. Ağırlıklı olarak Uzakdoğu ve Asya ülkelerinden firmaların katıldığı 27-30 Nisan tarihleri arasında yapılan Hong Kong Gifts & Premium Fuarı’nda Türk firmalarının yaklaşık 30 milyon dolarlık iş bağlantısı yaptığı tahmin ediliyor.
Hong Kong hediyelik eşya fuarına bu yıl ekonomik krizin yanısıra domuz gribi de gölge düşürdü. Hong Kong fuar yönetimi, uluslararası katılımı artırabilmek için stand kiralarını düşük tuttu, ayrıca yol ve konaklama teşvikleriyle firmaları destekledi. Bu destekten fuara katılan ve alım heyetinde yer alan Türk firmaları da yararlandı.
300 bin dolarlık destek
Büyüklüğü yaklaşık 1 milyar doları bulan Türkiye promosyon ve hediyelik eşya ürünleri sektöründen 19 firmanın fuara katılımına, ihracatçı birlikleri destek verdi. İKMİB (İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamüller İhracatçıları Birliği) 10 firmanın, İGM (İhracatı Geliştirme Merkezi) ve Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bünyesindeki KOSGEB (Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı) ise diğer firmaların fuardaki stand kira bedelleri ile otel konaklama bedellerinin önemli bir bölümünü karşıladı. Fuara 100 kişilik alım heyeti ile katılan Promoturk (Promosyon Ürünleri İmalatçıları ve Satıcıları Birliği) destek verdi. Hediyelik eşya fuarı için sağlanan maddi desteğin 300 bin
dolar civarında olduğu tahmin ediliyor.
Milyar dolarlık sektör Fuara katılan Türk firmalarının en çok şikayet ettiği konu ise hediyelik eşya ve promosyon konusunun Türkiye’de tam bir sektör olarak ele alınmaması ve buna bağlı olarak net bir istatistiki verinin elde edilememesiydi. Promoturk Genel Koordinatörü Elif İçbilen, sektörün ne kadar büyük olduğu veya ne kadar ihracat yaptığı konusunda bu nedenle net rakamlar elde edilemediğini belirtiyor. Sektör temsilcileri, sektörünün ihracatının 1 milyar doları bulduğunu tahmin ediyor.
Türkiye partner ülke olacakİKMİB Başkanı Murat Akyüz, Türkiye’nin ilk defa milli katılımının sağlandığı fuarda önemli bağlantıların sağlandığına dikkat çekti. Akyüz şunları söyledi: "Gelecek sene fuarda tutulan alanı 4 kat büyüteceğiz. ’Partner Ülke’ olarak Türkiye’nin de seçilmesi ile oldukça öne çıkan bir fuara 2010 yılında imza atacağız. Tüm firmaların 30 milyon dolara yakın satış için ön anlaşma gerçekleştirdiği konuşuluyor. Firmalar, ulaşamadıkları Avustralya, Japonya ve Güney Amerika pazarlarına satış imkanlarını yakalamışlar."
Krizde siparişler küçüldü, Türkiye’ye gelen pasta büyüdüHONG Kong Gifts & Premium Fuarı’nın, iş bağlama açısından, kriz nedeniyle olumsuz geçmesi bekleniyordu. Ancak katılımcılara göre, bu beklentinin tam tersi oldu. Promotürk Genel Koordinatörü Elif İçbilen, "Bu yıl fuarda, beklentilerin üzerinde ön görüşme ve bağlantılar yapıldı. Bire bir yapılan bir bağlantı miktarından söz etmek çok zor. Çünkü bunlar, birer öngörüşme ve el sıkışmadan ibaret. Hayata geçmesi, fuardan sonra tarafların atacağı adımlara bağlı" dedi. İçbilen, "Kriz bu fuarda Türkiye’ye yaradı. Çünkü kriz yüzünden azalan talebe paralel siparişler küçüldü. Talep dörtte bire, üçte bire indi. Bu yüzden siparişler yön değiştirdi. Milyon adetlerle ifade edilen siparişleri bugüne kadar üreten Çin, artık böyle büyük siparişler alamıyor. Müşteriler, artık küçük siparişlerle üretim yapabilen Türkiye gibi ülkelere kaydı" diye konuştu. Katılımcılara göre, Hong-Kong’ta 30-40 milyon dolarlık bir ön anlaşma yapıldı.
Fuar, bu yıl ikiye ayrıldıİKMİB’in öncülüğünde Türk firmalarının katılımını destekleyerek organize ettiği Hong Kong Gifts & Premium Fuarı, dünyanın en büyük hediyelik eşya fuarlarından birisi olarak gösteriliyor. Geçen yıla kadar ev ürünleri fuarının içinde yeralan fuar, bu yıl hediyelik eşya ve ev ürünleri olarak ikiye ayrılmış durumda. Fuara 9’ar metrekarelik standlarla katılan Türk firmaları, özellikle Çin’e ve diğer birçok ülkeye mal satmaya çalışıyor.
Domuz gribi damgasını vurduMEKSİKA’da başlayarak dünyanın çeşitli ülkelerine yayılan Domuz Gribi bu yıl fuara damgasını vurdu. Meksika’dan özellikle bin kişilik bir satın alım heyetinin de fuara katılmış olması panik yarattı. Türk firmalarının temsilcileri kimlik kartlarına astıkları bir dezenfektan ile sürekli olarak tokalaştıktan sonra ellerini dezenfekte ederek Domuz Gribi’ne karşı tedbir almaya çalıştı.
Yılda 50 bin Türk uğruyor THY sefer sayısını artırıyorHONG Kong, Türk girişimcilerin Uzakdoğu’da en çok ilgi duydukları bölgeler arasında. Buraya gelenlerin büyük bölümü, bavul ticareti ile uğraşanlardan oluşuyor. Yoğun ilgi nedeniyle THY, haftada dört olan sefer sayısını haftada 7’ye çıkarmaya hazırlanıyor. Fuarın açılış akşamı Renaisance Hotel’de düzenlenen gala yemeğine katılan Türkiye’nin Hong Kong Başkonsolosu Raif Karaca, Hong Kong’a yılda 50 bin Türk’ün giriş çıkış yaptığını söyledi.