Güncelleme Tarihi:
Üç gün önce açıklanan İSO 500 listesinde sürpriz bir şirket dikkat çekti. 4 Haziran sabahı Üsküdar’daki villasında başına ateş ederek intihar eden işadamı Hayati Kamhi'nin ortakları arasında bulunduğu Proteksan Turkuaz Yat Sanayi, 205.7 milyon liralık ciro ile listeye 376'ıncı sıradan girdi.
HABERİ HÜRRİYET'TEN ÖĞRENDİ
En büyükler listesine girdiklerini Hürriyet'ten öğrendiğini ifade eden Proteksan Turkuaz Yat Sanayi'nin büyük ortağı Mehmet Karabeyoğlu, listede yer almalarına çok şaşırdığını söyledi. Geçtiğimiz yılı çok iyi geçirdiklerini ve üç yat teslimatı gerçekleştirdiklerini söyleyen Karabeyoğlu şunları anlattı:
"Biz kişiye özel yat imalatı yapıyoruz. Geçen sene 55 metre, 60 metre ve 70 metre uzunluğunda üç adet yatı bitirip yurtdışına gönderdik. Fakat ben bu listelere daha büyük firmaların girdiğini düşünürdüm. Kendi yaptığımız işi küçümsemiyorum elbette ama sadece üç adet yat ihracatı ile listeye girmiş olmak beni çok şaşırttı."
YATLAR YURTDIŞINA GİDİYOR BATAN YAT YÜZÜNDEN İNTİHAR ETTİĞİ İDDİA EDİLMİŞTİ İşadamı Hayati Kamhi'nin, Proteksan Turkuaz tarafından Fransa’da LOV Groupe’un sahibi işadamı ve medya patronu Stephane Courbit için imal edilen ancak çok kısa bir sürede batan 'Yogi' adlı yat yüzünden intihar ettiği ileri sürülmüştü. Ancak bu iddialar yalanlanırken, Karabeyoğlu da şu açıklamayı yapmıştı: "Yat çocuğu gibiydi. Çok üzüldü. 3 yıllık emeğiniz batıyor, kolay değil. Ben de çok üzüldüm. Bu yata ilişkin hiçbir mali sorumluluğumuz yok. Bütün sorumluluk sahibine ait. Biz bütün sertifikalarımızı almışız, herşey usulüne mükemmel uyumla yapılmış. Sayın Kamhi’nin intiharına bu yatın neden olduğunu düşünmüyorum."
Yaptıkları yatları yurtdışına sattıklarını anlatan Karabeyoğlu, "Türkler hep Avrupalı tercih ediyor. Ortadoğulu zenginler de öyle. Ama Avrupalı da gelip bizden alıyor. Mesela Formula 1'in patronu Ecclestone'a iki tane yat yaptık. Ayrıca ünlü yıldız Johnny Deep de bizim yaptığımız yatı kullanıyor" diye konuştu.
BU SENE BİR SİPARİŞ VAR
Bu sene ve önümüzdeki sene birer yat teslim edeceklerini söyleyen Karabeyoğlu, şöyle devam etti:
"Aslında kapasitemiz aynı anda 7-8 yat yapmaya müsait. Fakat dünyada yaşanan kriz bizim sektörü olumsuz etkiliyor, gelen siparişler azalıyor. Şu anda birkaç müşteri ile görüşme halindeyiz ve tahmin ediyorum önümüzdeki döneme yönelik yeni siparişler alacağız. Bizde bir yatın yapımı bazen 3-3.5 sene sürer. Şimdiye kadar yaptığımız en uzun yat ise 72 metre. Ama yeni gelmesini beklediğimiz siparişler arasında ise 90 metreye kadar çıkanlar var. Kapasitemiz yüksek ve biz bunu değerlendirmek istiyoruz."
Türkiye'nin dünya yatçılık sektöründe çok önemli bir konumda bulunduğunun altını çizen Karabeyoğlu, sektördeki emek yoğun çalışmanın da ciddi bir istihdam yarattığını kaydetti.
Kendileri ile aynı ihracatı yapan ortalama bir sektöre göre çok daha fazla istihdam yarattıklarına dikkat çeken Karabeyoğlu, "bizim sektörde büyümek de küçülmek de kolay. Fabrikasyon bir işçilik ve seri üretim yok. Siparişe göre hızlı bir şekilde esneyebiliyoruz" diye konuştu.