Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE ile Çin arasındaki iki ülkenin yerel para birimleri üzerinden yapılan ticareti kolaylaştırmak amacıyla Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası (TCMB) ile Çin Merkez Bankası (PBC) arasında, ikili Para Takas (Swap) Anlaşması (PTA) imzalandı. Cumhurbaşkanı Abdullah Gül ve Türkiye’yi ziyaret eden Çin Devlet Başkan Yardımcısı Şi Cinping’in katılımıyla gerçekleşen anlaşamanın tutarı 3 milyar Türk Lirası (10 milyar Çin yuanı) olarak açıklandı. Anlaşmanın süresi 3 yıl olarak belirlenirken, sürenin iki tarafın karşılıklı mutabakatı ile uzatılabileceği belirtildi.
Anlaşma listesi uzadı
Swap anlaÅŸmasının yanı sıra Türkiye’de iki gündür resmi temaslarda bulunan Çinli lider Åži Cinping ile Gül’ün huzurunda birçok farklı alanda da anlaÅŸmalar imzalandı. Ä°ki liderin imzaladığı anlaÅŸmalar şöyle:Â
Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ile ÇHC Kalite Kontrolü,Denetim ve Karantina Genel İdaresi arasında Türkiye’den Çin’e Gönderilen Tütünün Bitki Sağlığı Şartları Konusunda Protokol, Hazine Müsteşarlığı ile Çin Kalkınma Bankası arasında Mali İşbirliği Çerçeve Anlaşması, *Bankacılık Alanında Sınırötesi Kriz Yönetimi Protokolü, TRT ile CCTV Arasında Mutabakat Zaptı, Türk Telekom, Çin Kalkınma Bankası Kredi Anlaşması, Hattat Holding A.Ş. ile AVIC International Holding Corporation (AVIC International) Arasında Hema Amasra Kömür Madeni ve Termik Santralin Mühendislik, Satın Alma ve İnşaatı ile İlgili Çerçeve Anlaşması.
Üçüncü ticari ortak
Çin, Türkiye’nin Uzak Asya’daki en büyük, dünyada ise Almanya ve Rusya’dan sonra üçüncü büyük ticaret ortağı. 2011 yılından itibaren ikili ticaret hacmi son 10 yılda 21 kat artarak 24 milyar doları aştı. Bunun 2.5 milyar doları Türkiye’nin ihracatı, 21.5 milyar doları ise ithalat. Çin Başbakanı Ven Ciabao’nun 2010’da Türkiye’yi ziyareti sırasında ticaret hacminin 2015 yılında 50 milyar dolara, 2020 yılında ise 100 milyar dolara çıkarılması hedef olarak belirlenmişti.
Çinli turist 100 bini geçti
Türkiye’de halen CMEC, CRCC, DEC, ZTE, Huawei, Chery, Geely, BYD, Nuchtech gibi birçok Çinli firma, müteahhitlik, altyapı, inşaat, telekomünikasyon başta olmak üzere birçok sektörde Türk şirketleriyle önemli ortaklıklar kurarak faaliyet gösteriyor. Türkiye’ye gelen Çinli turist sayısı da 2009’dan bu yana yüzde 66.7’lik bir artış göstererek 2011’de ilk kez 100 bini geçti.