Güncelleme Tarihi:
İSTANBUL 4’üncü İdare Mahkemesi, yurttaşlar Özgür Ceylan Aytaç, Alican Ocak, Cevat Ocak ve Yıldırım Yılmaz tarafından açılan davada 3. Havalimanı’nın ÇED olumlu kararının yürütmesini durdurmuştu. 21 Ocak 2014’te verilen karara göre, bilirkişi inceleme yapana kadar 3. Havalimanı ile ilgili herhangi bir işlem yapılmayacaktı. 3. Havalimanı’nın faaliyetlerinin durdurulmasının ardından Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, bir üst mahkeme olan Bölge İdare Mahkemesi’ne itiraz etti. Bölge İdare Mahkemesi de itirazı 11 Mart 2014’te karara bağladı. Daha önce 4. İdare Mahkemesi’nin verdiği ‘yürütmenin durdurulması’ kararı kaldırdı. Yeni kararda şu ifadeler kullanıldı: “...bilirkişi raporları alanına kadar uygulanması ile etkisi tükenecek niteliği bulunmadığı gibi bu aşamada yürütmenin durdurulması isteminin geçici mahiyette durdurulmasına karşın uzun süre sürüncemede kalmasına yol açılacak olması da dikkate alındığında henüz açıkça hukuka aykırılığı bulunmayan işlemin yürütmesinin durdurulmasında hukuka uyarlılık görülmemiştir.”
CİDDİ SONUÇLARI OLACAK
Davanın avukatı Alp Tekin Ocak, 3. Havalimanı ile ilgili faaliyetlerin durdurulmasına yönelik verilen kararın çok önemli olduğunu anlatarak bu kararın durdurulmasını şöyle değerlendirdi: “Müdahale edildiğinde zaten geri dönüşü mümkün olmayan zararlar verecek bir proje. Uygulandığında tükenecek bir idari işlem. Çok ciddi sonuçları olacak. Hukuka aykırılığının denetlenmesi gerekiyordu. 1 santim toprak 10 bin yılda oluşurken, 1 yıl beklemenin bir sakıncası yoktu. 3. Havalimanı’nı yapılacağı alan İstanbul için çok önemli bir ekosistem. Bu ekosistemin kaldırması şehirleşmenin önünü de açacak bir proje. Mahkeme ortadaki kaygıları kaldıracak bir karar verdi. Projeyi tedbiren bilirkişi inceleme yapana kadar durdurdu. Ancak başka bir mahkemenin bu kararı kaldırması idari yargıyı işlevsizleştiriyor.”
Süreç devam ediyor
3. Havalimanı ile ilgili henüz süreç tamamlanmış değil. 4 yurttaşın açtığı dava devam edecek. Bilirkişi incelemesi yapılacak, rapor yazılarak mahkemeye gönderilecek. Yürütmeyi durdurma kararı veren ve bu kararı bir üst mahkeme tarafından kaldırılan İstanbul 4. İdare Mahkemesi, bilirkişi raporunun ardından davayı bu kez esastan görüşecek. Ve 3. Havalimanı ile ilgili bir karara varacak. 3. Havalimanı projesi ile ilgili aleyhte mahkeme kararı olmadığı için çalışmalar hızıyla devam edecek.
Hem tutumlu hem çevreci
TAV’ın 266 milyon Euro yatırımla gerçekleştirdiği enerji ve çevre dostu İzmir Adnan Menderes Havalimanı hizmete açıldı. Eski terminalin yıkımıyla ortaya çıkan atıkların yüzde 99’unu yeniden kullanan TAV inşaatı 21 ayda tamamladı. TAV terminalini 2032’ye kadar işletecek.
Açılışa Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan, DHMİ Genel Müdürü Orhan Birdal, TAV Havalimanları Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın ve TAV Havalimanları İcra Kurulu Başkanı Sani Şener’in yanı sıra çok sayıda milletvekili, bürokrat ve siyasetçi katıldı.
TAV Havalimanları İcra Kurulu Başkanı Sani Şener terminalin dış hatlar bağlantısıyla birlikte bölgenin en önemli terminal binalarından birisi olacağını dile getirerek “Bu terminal Türkiye’nin ilk LEED Sertifikalı terminal binası ve LEED Sertifikalı en büyük binası olacaktır. Yine bu terminalde bilgi sistemlerinin pratik uygulamalarını da yolcu konforunu arttıracak şekilde geliştirdik. LEED sertifikalı, çevre dostu ve bilgi sistemlerinin yoğun kullanıldığı bir havalimanının ülkemizin kalkınmışlığına çok iyi bir örnek olacağına inanıyorum. Bir şirket olarak ülke çıkarlarının gözönünde tutulmadığı, sosyal faydaların dikkate alınmadığı finansal karlar peşinde hiç bir zaman olmadık. Ülkemizi temsil ettiğimizi hiç unutmadık” dedi.
RAKAMLARLA YENİ TERMİNAL
Yeni iç hatlar terminali yaklaşık 200 bin metrekare kapalı alana sahip.
Projede 2537 araçlık kapalı otopark ve 3 bin araçlık açık otopark da yeralıyor.
64 check-in kontuarı bulunuyor.
Terminalin saatte 5 bin bagaj kapasitesi var.
Toplam inşaat alanı 291 bin 267 metrekare.
2032 sonuna kadar işletecek
DHMİ tarafından 17 Kasım 2011’deyapılan ihalede en iyi teklifi veren TAV Havalimanları iştiraki TAV Ege, içhatlar terminalinin 2032 sonuna kadar işletme hakkını 610 milyon Euro artı KDV karşılığında kazandı. Yeni terminalin temeli 15 Haziran 2012’de atıldı. Geçiş sürecinde iç hat uçuşları da yine TAV tarafından işletilen dış hatlar terminalinden gerçekleştirildi.
TAV, dış hatlar terminalinin işletmesini 2007’de üstlenmişti. Adnan Menderes Havalimanı, 2013’te, 2012’ye göre yüzde 9 artışla 10,2 milyon yolcuya hizmet verdi. Bu yolcuların yaklaşık 2,5 milyonu dış hatlar; 7,7 milyonuysa iç hatlarda seyahat etti.