Emre ÖZPEYNİRCİ
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 30, 2005 02:03
Dünyada yılın en büyük inşaat ihalesi sayılan 3.5 milyar dolarlık Dubai Metrosu’nun yapım işini Türk-Japon konsorsiyumu aldı. Konsorsiyum Mitsubishi, Obayashi, Kajima ve Yapı Merkezi’nden oluştu. Yapı Merkezi Yönetim Kurulu Başkanı Emre Aykar, ‘Bu işten bizim payımıza 1 milyar dolar düşecek’ dedi.
DÜNYADA bu yılın en büyük inşaat ihalesi olan Dubai Metrosu ihalesini 3.5 milyar dolarla aralarında Yapı Merkezi’nin bulunduğu Türk-Japon konsorsiyumu kazandı. Yapı Merkezi Yönetim Kurulu Başkanı Emre Aykar, 70 kilometrelik Dubai Metrosu ihalesiyle ilgili kararının dün açıklandığını belirterek, ‘Çok heyacanlı ve önemli bir işi kazandık. Sözleşmenin 28 Haziran’da imzalanmasının ardından metronun yapımına hemen başlayacağız ve 48 ay sonra teslim edeceğiz’ dedi. Aykar, ihalede Türkiye’ye düşecek payın ise 1 milyar
dolar olacağını belirtti.
KABUL MEKTUBU VERİLDİ:
Dubai Metrosu için Türkiye’den Yapı Merkezi’nin Japonlarla ortak olduğu konsorsiyumun verdiği 3.5 milyar dolarlık teklif önceki gün 4 konsorsiyum arasında en uygun teklif olarak seçildi. Dubai Belediye Başkanı Qassim Sultan, Dubai Belediyesi yetkilileri, Türkiye’nin Dubai Başkonsolosu İhsan Yücel, Ticaret Ataşesi Harun Koçak ve Konsorsiyum üyelerinin hazır bulunduğu törende, Türk-Japon konsorsiyumuna ‘kabul mektubu’ verilerek sözleşme imzasına davet edildi.
DIŞARDA İLK RAYLI İŞİMİZ:
Emre Aykar, ihaleyi kazanan Türk-Japon konsorsiyumunda Yapı Merkezi dışında Japonya’dan Obayashi, Kajima ve Mitsubishi firmaları bulunduğunu belirterek, ‘25 yıldır Türkiye’de raylı sistemler ve metro konusuna odaklandık. Yurtdışında ise ilk kez raylı sistem projesi yapacağız. Türkiye’deki tecrübemizi yurtdışına taşıyıp, önümüzdeki 10 yıl içinde Ortadoğu’daki iş hacmimizi 3 milyar dolar seviyelerine ulaştırmayı hedefliyoruz’ dedi.
SCHRÖDER ÇOK BASTIRDI:
İhale için 4 konsorsiyumun yeterli bulunduğunu ve tekliflerin değerlendirildiğini söyleyen Aykar, şöyle konuştu: ‘Ortağımız olan Japon firmaları da her biri kendi alanında dünya çapında teknolojileriyle tanınıyor. Konsorsiyumumuz 12.45 milyar Dirhem yaklaşık 3.5 milyar dolar teklif verdi. İkinci olan konsorsiyum ile 300-400 milyon dolar fark vardı. Ancak son anda fiyatları bizimkine indirdiler. Ama yetkililer, bu fiyat indirimini sakıncalı görerek bizim teklifimizi kabul etti. 28 Haziran’da sözleşme imzalandıktan sonra metronun yapımına hemen başlayıp, 48 ayda teslim edeceğiz. Bu arada, ihale Alman şirketlere verilsin diye Almanya Başbakanı Gerhard Schröder iki kere Dubai’ye gitti. Sayın Dışişleri Bakanı Abdullah Gül de bize çok destek oldu.’
HERKES HER ŞEYİ YAPACAK:
4 şirketten oluşan konsorsiyumda her firmanın herşeyi yapacağını ifade eden Aykar şöyle konuştu: ‘Biz hakiki bir ortaklık kurduk. Sen şurayı yapacaksın, sen bunu yapacaksın diye bir ayrım yapmadık. 4 şirket de bu proje için herşeyi yapacak. Japon firmalar rekabetçi olmak için Yapı Merkezi’ni seçti. Biz Obayashi firması ile Marmaray projesine ve Sofya Metrosu ihalesine ortak girmiştik. Marmaray’da en iyi ikinci teklifi vermiştik. Bu ortaklık Dubai Metrosu’na birlikte girmemizde etkili oldu.’
Japon ortaklar milyar dolarlık ciroya sahip
YAPI Merkezi’nin konsorsiyum ortakları Mitsubishi, Obayashi ve Kajima dünyanın en büyük sanayi ve inşaat firmaları arasında yer alıyor. Mitsubishi’nin yıllık cirosu yaklaşık 200 milyar doları buluyor. Mitsubishi, metro araçları ve sinyalizasyon sistemleri üretiminde en son teknolojileri üretiyor. Obayashi ve Kajima ise Japonya’nın en büyük inşaat firmaları arasında yer alıyor. İki firmanın da ciroları 10 milyar doları aşıyor. Yapı Merkezi’nin yıllık cirosu ise 200 milyon dolara ulaşıyor.
25 yıldır raylı sistem yapıyoruz
YAPI Merkezi İnşaat ve Sanayi Genel Müdürü Emre Aykar, 1965’te Dr. Ersin Arıoğlu tarafından kurulan şirketin son 25 yılda raylı sistemler ve metro inşaatlarına odaklandığını ve bu konuda Türkiye’de çok önemli projelere imza attığın söyledi. Aykar, ‘İstanbul Hafif Metrosu, İzmir Metrosu, Antalya tramvayı, Eminönü-Zeytinburnu tramvayı, Taksim-Kabataş raylı sistemi, Eskişehir raylı sistemi, Kayseri tramvayı gibi önemli projeleri biz yaptık. Raylı sistemler konusunda Türkiye’nin en tecrübeli ve en fazla iş yapan firmasıyız. Şu anda da Kabataş-Taksim füniküler sistemi, Zeytinburnu-Bağcılar tramvayı, Kayseri raylı ulaşım sistemi ve Kadıköy-Kartal Metrosu gibi önemli projelerin yapımını sürdürüyoruz’ dedi. Aykar, Eskişehir raylı sisteminin 2004 yılında Dünya Toplu Taşıt Birliği tarafından ‘Dünyanın en başarılı raylı sistemi’ seçildiğini de belirtti.
Sürücüsüz en uzun metroyu yapacağız
EMRE Aykar, ihaleye teklif veren başka Türk şirketinin olmadığını ifade ederek, şunları söyledi: ‘Biz Dubai’ye dünyanın en modern metrosunu yapacağız. 70 kilometre mesafeli metroda sürücüsüz sistem olacak. Yani trenler sürücü olmadan otomatik durup kalkacak. Tüm istasyonlarda özel havalandırma olacak. Dubai’nin ihtişamına yakışır lüks bir metro inşa edeceğiz. Mimarisiyle ortamıyla çok kaliteli mükemmel bir yapı olacak’ dedi. Sürücüsüz sistemin bugün dünyanın bir kaç yerinde uygulandığını ancak mesafelerin 2-3 kilometreyle sınırlı olduğunu söyleyen Aykar, ilk kez 70 kilometrelik bir metroda bu sistemi kullanacaklarını da belirtti.
Rayları sıcağa karşı özel geliştireceğiz
DUBAİ’ye giden turist sayısının 10 yıl içinde 15 milyonu aşacağını söyleyen Emre Aykar, bu nedenle Dubai Belediyesi’nin yerleşik nüfusu çok düşük olsa da kente dünyanın en modern metrosunu yapmak için harekete geçtiğini ve metro ihalesini yaptığını kaydetti. Dubai Metrosu’nun şehrin içinden geçeceğini söyleyen Aykar, ‘Şehrin içi artık çöl olmaktan çıkmış durumda. Ama çok sıcak. Sıcağa karşı raylı sistemde ortaklarımızla teknolojik çözümler geliştireceğiz. Rayların sıcaktan bozulmasını önleyeceğiz’ dedi.
Ladin Group ihaleye Siemens’le ortak girdi
USAME Bin Ladin’in akrabalarına ait Saudi Bin Ladin Group, Dubai Metro ihalesine girmişti. Alman Siemens ile konsorsiyum oluşturan Saudi Bin Ladin Group’un teklifi Yapı Merkezi’nin yer aldığı konsorsiyumunun ardından ihaledeki en yüksek ikinci teklif oldu.
İhalenin finalinde kimler yarıştı
1- Mitsubishi (Japonya) (Konsorsiyum lideri)
Yapı Merkezi (Türkiye) Obayashi (Japonya) Kajima (Japonya)
2- Alstom (Fransa) Bilfinger Berger (Almanya)
Taisei (Japonya) Besix (Belçika)
3- Siemens (Almanya) Saudi Bin Ladin Group (Suudi Arabistan)
4- Bombardier (Kanada) Odebrecht (Brezilya)