Hanife BAŞ
Oluşturulma Tarihi: Kasım 09, 2008 00:00
İsveçli sıvı gıda işleme ve paketleme şirketi Tetra Pak’ın CEO’su Dennis Jönsson, bu yıl Türkiye’de yüzde 20 büyüdüklerini ve 2009’da büyüme hedeflerinin yüzde 10 olduğunu belirterek, "Türkiye’deki büyümemiz sonrasında baskı makinelerinin hacminin yetmemesi üzerine kriz döneminde 10 milyon Euro’luk makine yatırımı yaptık" dedi.
TÜRKİYE’de sıvı gıda işleme ve paketleme sektörünün önde gelen şirketlerinden İsveçli Tetra Pak, Türkiye’de yüzde 20 büyüme beklediğini açıklarken, krize karşın 10 milyon
Euro’luk makine yatırımı yaptı. Türkiye’de, yılda 3.2 milyar paket üretim kapasitesi bulunan şirket, buradaki üretimin bir kısmını 13 ülkeye ihraç ediyor. Tetra Pak Group Başkanı ve CEO’su Dennis Jönsson, Türkiye’de iş sonuçlarının çok iyi gittiğini ve bu yıl pazarda yüzde 20’lik büyüme beklediklerini belirterek, "Pazar çok iyi gelişme gösteriyor, bunu sonuçlarımızda görüyoruz. 2009 yılı için büyüme beklentimiz ise yüzde 10" dedi.
Hacim yetmedi
Türkiye’deki büyümeleri sonrasında baskı makinelerinin hacminin yetmemesi üzerine 10 milyon
Euro’luk makine yatırımı yaptıklarını aktaran Jönsson, "Makinelerimizin seviyesini yükselttik. Bu, daha kaliteli hizmet vermemizi ve kapasitemizi artırmamızı sağlayacak. Türkiye’de açık süt tüketim oranı çok yüksek. Paketli süt oranı yüzde 46’larda, bu da potansiyeli gösteriyor" diye konuştu.
Paketli süt artacak10 milyon Euro’luk makine yatırımının uzun süredir planlandığını kaydeden Jönsson, şunları söyledi: "Kriz her şeyi değiştirmez diye bakıyoruz. Uzun zamandır bu yatırım planlanıyordu. Tetra Pak olarak Türkiye’de pazarın gelişeceğine inanıyoruz. Bu konuda güvenliyiz. Pazarın büyümesi ve paketli süt tüketiminin artması için önemli fırsatlar var. Türkiye’deki ciromuz 200 milyon Euro. Türkiye, bugün grup bünyesinde ilk 20’de. Ancak potansiyeli ve büyümesiyle kısa sürede ilk 10’a girebilir."
Stratejimizi etkilemeyecekDennis Jönsson, kriz nedeniyle Türkiye’de strateji değişikliğine gidip gitmeyecekleri yönündeki soruyu, "Kriz açık şekilde bizi etkileyecek. Ama Türkiye’deki stratejimiz değişmeyecek. Bir sürü aktivite ile başladık, bu bizim daha iyi pozisyon almamızı sağlayacak. Biz Türkiye ekonomisine güveniyoruz. Türkiye’den çevre ülkelere de ihracatımız var. Azerbaycan, İran ve Gürcistan gibi ülkelere satışımız bulunuyor. Kapasite artışı ile gelişmeye odaklıyız. Türkiye, bölgede merkez durumunda" şeklinde yanıtladı.
Ambalaja göre alınıyor
Dennis Jönsson, paketlerin ürünlerin satışındaki önemli payı olduğunu da vurgulayarak, "Ürünlerin dış görünüşü müşteriyle iletişimde çok önemli. Müşteriler kendilerini daha güvenli hissediyor. Birçok ürünü herkes dış ambalajına bakarak alıyor. Biz bu alanda çok çalışıyoruz" bilgisini verdi.
3.2 milyar paket üretimle 13 ülkeye ihracat yapıyor
TETRA Pak, 1951 yılında İsveç’in Lund kentinde kuruldu. İlk aseptik dolum makinesini 1961 yılında dünyaya tanıttı. Tetra Pak, 1971 yılında Kayseri’de bulunan Meysu meyve suyu fabrikasında kurduğu makine ile Türkiye’de faaliyet göstermeye başladı. 1978 yılında ise, İzmir Kemalpaşa’da Tetra Pak lisansı ile paketleme malzemesi üretmek üzere ilk fabrika faaliyete geçti. Firma, 1992 yılında fabrikayı satın alarak müşterilerine doğrudan hizmet vermeye başladı. Tetra Pak İzmir fabrikası halen yılda 3.2 milyar paket üretim kapasitesi ile Türkiye sıvı gıda sektörünün ambalaj gereksiniminin önemli bir bölümünü karşılıyor. Buradaki üretimin bir kısmını 13 ülkeye ihraç ediyor.
2009 yılı daha zor geçecek
DÜNYADAKİ operasyonlarında küresel finansal krizin etkisini bazı alanlarda hissetmeye başladıklarını aktaran Dennis Jönsson, "Önümüzdeki dönemde büyümek zor olacak. Kriz bizi tam anlamıyla etkilemedi. Üçüncü çeyreğin sonunda hala iyi sonuçlar açıklıyoruz. Gelecek çeyrek ve 2009 daha zor olacak. Ama Türkiye’de durum biraz daha farklı. Türkiye büyüme modunda, sıvı içecek alanında da büyüme bekleniyor. Türkiye’de krizi daha iyi yöneteceğimizi düşünüyoruz" diye konuştu.
Süt ve meyve suyunda yüzde 50 pazar payı
TÜRKİYE’deki paket ve ambalaj sektörünü de değerlendiren Tetra Pak CEO’su Dennis Jönsson, şunları söyledi: "Birçok yerel rakibimiz var. Rekabet güzel, bir sürü yerel karton ve paketleme şirketi var. Pazar payımız meyve suyunda yüzde 50’nin üstünda, sütte ise yüzde 50 civarında. Türkiye’de paketli süt oranı oldukça düşük. Bu piyasadaki fırsatı da gösteriyor. Bu konuda devamlı müşterilerimizi destekliyoruz. İyi olduğu sürece büyümeyi teşvik etmek önemli. Paketli ürünler daha sağlıklı ve güvenli."