Güncelleme Tarihi:
Daha doğal ve organik ürünlerin yanı sıra son dönemlerin trendlerinin başında ‘kendin yap’ (Do it yourself - DIY) kültürü geliyor ve hızla yaygınlaşıyor. ABD’li Wall Street Journal’ın derlemesine göre bu fırsatı değerlendiren bir girişim, önceki gün dünyanın en büyük içecek ve yiyecek üreten şirketi olan PepsiCo tarafından satın alındı. Bu şirketin adı SodaStream. SodaStream’in yaptığı şey aslında çok basit. Herhangi bir içeceği gazlı hale getiriyor. Başka bir deyişle içeceklerin içine baloncuklar koyuyor. SodaStream’in geliştirdiği cihazın arkasında içinde karbondioksit olan bir tüp yerleştiriyorsunuz. Daha sonra cihazla ile birlikte gelen özel kaba su koyarak düğmesine basıyorsunuz. Örneğin; cihaza su koyduğunuzda bunu sodaya yani gazlı bir içeceğe çeviriyor. Sadece su veya soda değil, birçok farklı gazlı içeceği sayabilmek mümkün. Peki PepsiCo, neden çalışma prensibi bu kadar basit olan SodaStream’e 3.2 milyar dolar para verdi? Bunun sebepleri şu şekilde sıralanıyor:
1- Coca-Cola neden kapsül oldu: PepsiCo’nun en büyük rakibi hiç şüphesiz CocaCola ve SodaStream’i satın almak için her iki şirket kıyasıya bir mücadele verdi. Özellikle Coca-Cola’nın son dönemlerde ‘kendi yap’ tarzındaki ürünler sunan şirketlerle işbirliği yapması, SodaStream’e daha yakın olduğu söylentilerini arttırdı. Şirket, bunun ilk sinyallerini 2015’te verdi. Tüketicilerin evde kapsüllerden içecek üretmesini sağlayan Keurig Green Mountain, bunun örnekleri arasındaydı. Coca-Cola, Keurig Green Mountain cihazları için bir kapsül üretmişti. Hâlâ bu işbirliğine devam etmesi ise PepsiCo’nun SodaStream’i satın alması için hızlı hareket etmesini sağladı. Hatta paylaşılan bilgilere göre iki dev şirketin satın alma yarışına girmesi SodaStream’in değerini yüzde 32 çıkarmış durumda.
2- Hızlı balık tehlikesi: Yeni ekonomi dünyasında en sık duyulan cümlelerin arasında “Hızlı balık, büyük balığı yer” ifadesi var. SodaStream için de tam olarak bu ifade geçerli. Çünkü PepsiCo ve CocaCola gibi geleneksel içecek şirketlerinin gelirleri ya azalıyor ya da yerinde sayıyor. Yeni nesil içecek üreten ve bu cihazları geliştiren şirketlerin gelirlerindeki artış ise oldukça çarpıcı. SodaStream de bunlardan biri. Şirketin 2018’in ilk çeyrek bilançosu 171.5 milyon dolarlık bir geliri gösteriyor. Bu rakamın hacmi geleneksel şirketlerin hacminin yanında çok az olsa da büyüme rakamları, SodaStream’in hızlı balık olduğunu ortaya koyuyor. Şirketin bu yılın ilk çeyreğinde büyüme oranı yüzde 40.
3-Sağlıklı içeceklerdeki potansiyel: İçecek markalarının üzerinde durduğu en önemli konuların başında sağlıklı içecekler geliyor. Dünya çapında sağlık örgütlerinin şekere ve obeziteye karşı bilinçlendirme çalışmalarını hızlandırmış durumda. Bu da kola ve doğal olmayan meyve suyu gibi ek şeker kullanılan içeceklerin satışını olumsuz olarak etkilemeye başladı. Geleneksel üreticiler her ne kadar şekersiz ürünleri tüketicilere sunsalar da, doğal ve sağlıklı içeceklerin payı her geçen gün artmaya başladı. Dünya çapındaki alkolsüz içecekler pazarı 967 milyar dolar civarında yer alıyor. Bu pazar içinde sağlıklı içeceklerin aldığı pay ise 26.2 milyar dolar civarında. Öngörülere göre 2021 yılında 100 milyar dolara yaklaşacak. Rakamlar da PepsiCo’nun neden 3.2 milyar dolar verdiğini açıklıyor.