240 milyon dolarlık süpürge pazarında ‘mite avı’ başladı

Güncelleme Tarihi:

240 milyon dolarlık süpürge pazarında ‘mite avı’ başladı
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 18, 2005 00:00

240 milyon dolarlık elektrik süpürgesi pazarında rekabet halı yıkama makinelerinden, gözle görülmeyen (mite) bakterileri vakumla söküp alan, temizleme sistemlerine kaydı.Kısa süre öncesine kadar astım ve alerji hastaları ile üst gelir gruplarına yönelik satılan bu süpürgelerin fiyatı, diğer firmaların devreye girmesiyle birlikte 500 YTL’ye kadar geriledi. YILDA 240 milyon doları bulan elektrik süpürge pazarında, her beş evden birinde bulunmasına rağmen, yıkama özelliği bir kez dahi kullanılmayan halı yıkama makinelerinin dönemi artık kapandı. Rekabet şimdi, gözle görülmeyen (mite) bakterileri vakumla söküp alan su filtreli ve 2000 wat elektrik gücüne ulaşan, makineye giren tozun çıkmasını engelleyen filtreli, yüksek vakum güçlü kuru vakum yapan süpürgelere kaydı. Süpürge teknolojisinde yaşanan bu gelişmeler, fiyatlara da yansıyor. Kısa süre öncesine kadar sadece astım ve alerji hastaları ile üst gelir gruplarına yönelik satılan bu süpürgelerin fiyatları şimdi, diğer firmaların da devreye girmesiyle makul seviyelere indi. Her yıl 800 milyon dolarlık küçük ev aletinin satıldığı Türkiye pazarında, elektrikli süpürgelerin payı 240 milyon doları buluyor. Bu da, sürekli yeni ürünlerin piyasaya çıkmasına yol açıyor. Türk tüketicilerinin ilk kez 1960’lı yıllarda tanıştığı elektrikli süpürgelerin yerine 1990’lı yıllarda halı yıkama makineleri yaygınlaşmaya başladı. Ancak, Türk tüketicilerinin bu makineleri halı yıkama yerine sadece süpürme amaçlı kullanması pazarın, yüksek vakum güçlü elektrik süpürgelerine kaymasına yol açtı. Bu da evlerde birden fazla süpürge bulunmasına neden oldu.BİRDEN FAZLA SÜPÜRGE VAR: Artık, her 100 evden 70’inde sadece elektrikli süpürge, 20’sinde halı yıkama makinesi, 3’ünde yüksek vakum güçlü süpürge bulunuyor. Her 100 evden 7’sinde ise birden fazla süpürge bulunuyor. Bunda da, teknolojideki hızlı gelişimle birlikte, yüksek vakum güçlü, gözle görülmeyen bakterileri yok edebilen süpürgelerin daha uygun koşullarla alınabilir konuma gelmesi etkili oluyor. Rainbow’un 2 bin 4 ile 3 bin 550 dolardan, Kirby’nin 2 bin dolardan, Dyson’un 750 bin ile 1.5 milyar lira arasında satıldığı yüksek vakum güçlü temizlik sistemlerinde farklı fiyat seçenekleri oluştu. Şu anda, Fakir, Arzum, Siemens gibi su filtreli, yüksek vakum güçlü temizlik sistemleri 400-550 YTL arasında satılıyor. Ancak, bunlar arasında da özellikler açısından farklar bulunuyor. Fakir’in Prestige Duo modelinde hem su filtresi hem de kağıt torba kullanılabiliyor. 1500 watt vakum gücündeki bu makinede 5 aşamalı filtre kullanılıyor. Astım ve alerjiye neden olan gözle görülmeyen bakterileri ve tozları suya hapsederek hijyenik bir ortam sağlama özelliği de bulunan bu sistemde ayrıca, hepa filtre de bulunuyor. Siemens’in 2000 watt gücündeki Dynapower modelinde ise Hepa filtre, kumandalı fırça sistemi, yer alıyor.Arzum’un 1500 watt elektrik gücündeki toz torbasız Fidato modelinde ise siklon sistem ve hepa filtre bulunuyor. VAKUM GÜCÜ ÖNEMLİ: Türkiye’de sadece motorun gücü ön plana çıkarılarak pazarlanan elektrik süpürgelerinde aslında motor gücünden çok, süpürgenin emiş gücü önem kazanıyor. Bu nedenle, süpürge almadan önce emiş gücünün kontrol edilmesi gerekiyor. Bununda en kolay kontrolü, hortumun bağlandığı bölüme elin ayasını koyarak, tespit etmek mümkün olabiliyor. Elektrikli süpürge pazarının yüzde 80’ini yatay kuru elektrik süpürgeleri, yüzde 5’ini dikey süpürgeler, yüzde 12’sini de ıslak kuru temizleme yapabilen halı yıkama makineleri oluşturuyor. Geri kalan yüzde 3’lük payı da şarjlı, sensörlü el süpürgeleri ve robot süpürgeler alıyor. 50’ye yakın firmanın 70’e yakın marka ile rekabet ettiği pazarda, Arçelik, yüzde 40’lık payla ilk sırada geliyor. Arçelik’i yüzde 24’lük pazar payıyla Bosch-Siemens izliyor. Vestel, Rowenta, Fakir ve Arzum’un ön plana çıktığı pazarda, Simbo, Premier, King, Felix, Bluehouse, Conti, Aura ve Electrolux, Rainbow, Corby, Dyson gibi markalar da rekabet ediyor.Fiyatını motoru artırıyorTÜRKİYE’de bayiler aracılığıyla satış yapmayıp ev ev dolaşarak süpürge pazarlayan Rainbow’un Müdürü Gülşen Ertan, ‘Fiyatları 2 bin 400 ile 3 bin 500 dolar arasında değişen bu süpürgeleri diğerlerinden ayıran en büyük özelliği, minyatür boyutlardaki 1800 watt vakum gücü bulunan jet motoru oluşturuyor. Siklon sisteminin kullanıldığı bu makinelerde, hazne içindeki havanın dönüş hızı saniyede 460 kez olurken, bu diğer süpürgelerde 40 ile 300 arasında değişiyor. Bu da fiyatı etkiliyor’ dedi. Pazar daha da büyüyecek ARZUM Pazarlama Müdürü Burcu Muşlu, ‘Evlerde neredeyse buzdolabı kadar elektrikli süpürge var. Bunların ortalama yaşı 8.5’a ulaştı. Bir elektrikli süpürgenin ömrü 10 yıl olduğuna göre önümüzde 2 yıl içinde pazarın daha da hareketlenmesi bekleniyor. Bu yıl küçük ev aletleri pazarı yüzde 31 büyürken elektrikli süpürge satışları geçen yıla oranla yüzde 36 artış gösterdi. Bu da değiştirme dönemi gelmiş makinelerin pazara yansımasından kaynaklanıyor’ dedi.Motordan çok vakum gücü önemliFAKİR’in ithalatçısı Saruhan Ticaret’in Teknik Müdürü Yavuz Gündüz, ıslak ve kuru temizleme özelliği olan elektrikli süpürgelerde, motor gücünden çok, vakum gücünün önemli olduğuna dikkat çekerek, ‘Süpürgelerin motor gücü, her zaman emiş gücü ile doğru orantılı olmuyor. Vakum gücü önemli olmasına rağmen, firmalar motor gücünü ön plana çıkarıyor. Bu da tüketiciyi yanıltıyor. Ayrıca, kullanılan filtreler de süpürgelere de dikkat edilmesi gerekiyor’ dedi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!