Demet CENGİZ BİLGİN
Oluşturulma Tarihi: Mart 16, 2010 00:00
24 milyar dolar cirolu 400 üyeli BMD’nin yeni başkanı Yılmaz Yılmaz rotayı yurtdışına çevirdi. Yılmaz, “Türk markası dönemine girildi. Krizle dünyada hayal edemeyeceğimiz yerlerde kiralar yüzde 50 indi, yer bulmak kolaylaştı. Rekabet zayıfken yurdışına saldırmanın tam zamanı” dedi.
400 üyesi bulunan Birleşmiş Markalar Derneği’nde (BMD) Ekrem Akyiğit’ten boşalan başkanlık koltuğunu devralan Yılmaz Yılmaz, Türk markaların yurtdışı atılımını artırma hedefiyle yola çıktı. Yılmaz Yılmaz, ekonomik kriz nedeniyle önceki yıllarda gündemde olan alışveriş merkezlerindeki kiralar, genel giderler gibi konular önemini korusa da yeni dönemde iç çekimelerle vakit kaybetmek yerine Türk markaların bayrağını daha fazla ülkeye taşımak için çaba harcayacaklarını söyledi.
Toz-duman dağıldı, hasarsızız“Ekonomik kriz nedeniyle 2009’da dünyada kiralar geriledi, yer bulma imkanı doğdu, iflas eden perakendecilerin yerini almak kolaylaştı. Bu fırsat değerlendirilebildi mi” sorusuna Yılmaz Yılmaz’ın yanıtı şöyle oldu: “Tamamen kaçırılmış bir fırsat yok. 2009’da yurtdışında yaklaşık yüzde 20 büyüme kaydedildi. Bu fena değil ama daha iyi olabilirdi. Fırsat hâlâ devam ediyor. Toz-duman dağıldı ve biz hasarsızız. Türk markalar krizi iyi idare etti. Yurtdışında devam eden düşük kira, boş dükkan avantajlarını kullanabiliriz. Hayal edemeyeceğimiz yerlerde kiralar yüzde 50 civarında düştü. Rekabet zayıfken şu anda yurtdışına saldırmanın tam zamanı.”
Dünyayı fethediyoruz
Little Big, Mavi, Colin’s, Vestel, Goldaş, Çilek, LC Waikiki, İpekyol, Kiğılı, Damat, Ramsey, Roman, Zen, Network, Collezione, Desa gibi Türk markalarla dünyanın her yerinde karşılaşıldığını belirten Yılmaz, ‘Türk malı’ döneminden ‘Türk markası’ devrine geçildiğini söyledi. Yılmaz, “Türk markaları başta moda başkentleri olmak üzere dünyanın her yerinde Türkiye tanıtımına büyük katkı sağlıyor. Bu moda ve marka ile yapılan nitelikli tanıtım deniz-güneş ötesinde turizm de dahil bir çok sektör için sinerji yaratıyor. Yönetim dönemimizde yurtdışında Türk markası bayrağını çoğaltmak hedefimiz olacak. Dünyayı fethediyoruz” dedi.
50 milyar dolar hedefiYılmaz Yılmaz, 170 bin çalışanı ile 2.3 milyon metrekare alanda faaliyet gösteren BMD üyelerinin yurtiçinde 40 bin, yurtdışında ise 69 ülkede 1.175 mağazası bulunduğunu söyledi. Beklenen yönlendirmelerin yapılması halinde sektörün, 10-15 yıl içinde markalı ihracat başta olmak üzere 50 milyar dolarlık dış satışa ulaşabileceğini söyleyen Yılmaz, 2023’te 500 milyar dolarlık ihracat hedefinin 50 milyar dolarını sahiplenerek Türk markalarının gücünü ortaya koyduklarını vurguladı.
BMD’nin yeni dönem öncelikleriYurtdışına açılan Türk markaların yarattığın kariyer olanakları, buradaki
altın fırsatlar anlatılarak sektöre ilgi artırılacak.
Sektör için gerekli insan kaynakları imkanını oluşturmak için özel kuruluşlar ile eğitilmiş İK havuzu oluşturulacak.
Üniversitelerde perakende mühendisliği dalı oluşturulması için çalışmalar yapılacak.
İstanbul’da alışveriş festivali yapılacak.
Haksız rekabete yol açan ithalat kısıtlamalarının kaldırılması için çalışılacak.
Colin’s Vakko arazisine AVM’den vazgeçtiVAKKO’nun Merter’deki arazisini Nisan 2007’de 56 milyon dolara satın alan Eroğlu Şirketler Grubu’nun ortak olduğu Akkom, yapmayı planladığı alışveriş merkezinden (AVM) vazgeçti. Arazinin karşısında Carrefour’un yapacağı AVM daha önce biteceği için vazgeçtiklerini belirten Colin’s markasının da sahibi Eroğlu Şirketler Grubu Yönetim Kurulu Üyesi Şahin Eroğlu, “Çevrede çok sayıda AVM var. Biz de otel yapmaya karar verdik” dedi.
Erbil örnek oldu Vakko dışarıda hızlanacakIRAK’ın Erbil kentinde geçen ay açtıkları Vakko ve W mağazalarından çok memnun olduklarını söyleyen Vakko Yönetim Kurulu Üyesi Rıfat Elhadef, “Cirosu, Türkiye’de aynı büyüklükteki bir mağazanın yüzde 20 üzerinde. Erbil, yurtdışı yatırım planlarımız için önemli bir örnek oldu. 2010’da yurtdışında 3-4 yeni mağaza daha açmak için harekete geçtik. Batı’dan ziyade Doğu ülkeleriz hedefimizde. Kazakistan, Türkmenistan, Kuveyt gibi” dedi.