Güncelleme Tarihi:
Üniversitenin kuruluşu iki buçuk yıl olsa da büyük hedeflerin peşinde koştuklarını şu sözlerle açıklıyor Rektör Ban: “Üniversite olarak Türkiye’nin kendi uçağını ve uydusunu üreten, kendi fırlatma tesisine sahip, astronot yetiştiren, dünyanın en iyi pilotlarını, havacılık işletmecilerini, mühendislerini yetiştiren ve sektöre yön verecek buluşları gerçekleştiren bir ülke olmasını hedefliyoruz. Yapımızı bu hedefler doğrultusunda oluşturuyor ve büyütüyoruz.”
80 UÇAK, 4 HAVAALANI
Sözkonusu olan havacılık eğitimi olduğundan, klasik bir üniversite yerleşkesinden farklı bir atmosferde eğitim görüyor öğrenciler. Dersler sınıflardan çok hangarlarda, pistte, fabrikada ve tabii ki havada geçiyor. Apronu, eğitim uçuşları için kullanılan CESSNA 172 uçakları, jetler, helikopterler, mucit hocalar 1925 yılında Atatürk tarafından kurulan Türk Hava Kurumu’nun (THK) 88 yıllık birikimi her adımda sarıyor sizi.
Dünyada havacılık ve uzay bilimleri alanında 37 üniversiteden biri olsa da;
80 uçak, 4 havaalanı, tam teşekküllü 6 hangarı olan tek üniversite. 5 fakülte, 12 bölüm, Ankara ve İstanbul’da iki meslek yüksek okulunu bünyesinde bulundururken; üç enstitüde ise yüksek lisans ve doktora dersleri veriliyor.
Eğitim alanlar arasında Endonezya, Brezilya, Çin’in de aralarında bulunduğu 97 ülkeden 266 yabancı öğrenci bulunuyor. En çok tercih ettikleri bölümlerin pilotaj ve uçak mühendisliği olması dikkat çekerken, üniversitede toplamda 2 bin öğrenci eğitim görüyor.
PİLOTLARA YÜZDE YÜZ GARANTİ
Pilot olmak isteyen herkes, bu üniversitede eğitim alarak, uluslararası geçerliliğe haiz pilot olabiliyor. Bunun için hangi okuldan mezun olduğunuzun bir önemi yok. Sağlığınızın uygun olması ve 18 ay süren eğitimi tamamlamanız yeterli oluyor. Pilotluk eğitimi üç tarifeden veriliyor, 75 bin dolarlık eğitimi tercih eden, 18 aylık eğitimi tamamlayarak belgesini alıyor.
100 bin dolarlık eğitim 24 ay sürüyor; eğitimin tamamlanmasının ardından THY’de pilot olmak garanti oluyor. 115 bin dolarlık eğitim ise THY’de iş garantisinin yanısıra ‘pilotaj yüksek lisansı’ eğitimini de kapsıyor. Dünyada ilk kez THK Üniversitesinde verilen eğitimle ‘bu alanda akademik sürece’ başlangıç yapılmış oluyor.
Üniversite, her yıl 70 pilotu mezun etmeyi hedefliyor.
PİLOT AÇIĞI DA VAR İŞSİZ PİLOT DA
Rektör Ban, bir yanda bu sektörde yüzde 100 iş garantisi olduğunu söylerken, bir yandan da işsiz pilotlardan, teknikerlerden, kabin memurlarından söz edince soruyoruz, “Bu bir çelişki değil mi” diye?
Ban, “Pilotların maaşları çok yüksek. 10-15 bin dolar maaş alıyorlar. Buna karşın işsiz pilot sayısı da bir hayli fazla. Sağlık koşulları ya da yabancı dil bilmemeleri nedeniyle pilotlar işsiz kalıyorlar. Aynı şekilde teknikerler, kabin memurları da işsiz kalabiliyor.
Unutulmasın ki havacılık sektörünün dili İngilizce. Uçak bakım-onarım teknisyeni de olsanız, kabin memuru ya da pilot, mutlaka yeterli bir İngilizce öğrenmeniz gerekiyor” diyor.
BİBER GAZI, HIRSIZ TANIMA…
Üniversite sadece eğitim alanlarıyla değil, ar-ge merkezi ve atölyeleriyle de dikkat çekiyor. Emniyet Genel Müdürlüğü için üretilen ancak Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, başta olmak üzere birçok kamu kuruluşuna satılması planlanan İnsansız Hava Aracının (İHA) 1 Nisan’da göreve başlayacağını öğreniyoruz. Pist ihtiyacı olmadan, dikine kalkış yapan ve yatay gidebilen İHA’nın menzili 40 km iken 2 bin 500- 3 bin metreye kadar yükselebiliyor.
Peki ama Emniyet bu araçlarla ne yapacak? Yanıtı Ban veriyor: “Örneğin Çankaya’da oturuyorsunuz, eviniz soyuldu, polise bildirdiniz. Çankaya Karakolundan bizim araç hemen havalanacak. Kendisine evinizin koordinatları verilecek. Havadan bölgeyi tarayacak. Kaçan şahıs var mı yok mu kaydedecek. Şahıs varsa eşgali alınacak. Yani yüz tanıyabilecek. Bu bilgiler anında merkeze iletildiğinden, ekipler şahsın olduğu yere yönlendirilecek. ”
Toplumsal olaylarda biber gazı da sıkabilecek mi sizin bu araçlar, sorumuza Ban, “Faydalı parça taşıyabilecek” demekle yetinirken; bunların aynı zamanda sınır güvenliği ile kaçakçılıkla mücadelede de etkin biçimde kullanılacağını belirtiyor.
BİR FİYATINA 7 TANE
Rektör Ban, İHA'nın tanesinin yurt dışında 70 bin dolara satıldığını, Üniversitelerinde ise yaklaşık 10 bin dolara mal edildiğini açıklıyor. Ban, "Fiyatının düşük olması nedeniyle şehir ve sınır güvenlikleri daha rahat korunabilecek. 60 kilograma kadar faydalı ürün taşıma kapasitesine sahip olduğundan, eylemlerde ve sınır güvenliklerinin sağlanmasında polisin işini çok kolaylaştıracak. Ayrıca uçağımızın teknik özelliklerini özel harekat, çevik kuvvet, trafiğin ihtiyaçlarına göre geliştiriyoruz" diyor.
“Amacımız sadece eğitim değil. AR-GE üreten bir üniversite olmak istiyoruz” diyen Ban, Türkiye’nin gelişmiş ülkeler arasına girebilmesi için havacılık ve uzaya önem verilmesi gerektiğine dikkat çekiyor.
KENYA VE TANZANYA’YA UÇUŞ OKULU
Üniversitenin, hedefleri Türkiye ile sınırlı değil. Afrika’da artan pilot ihtiyacını karşılamaya da talip olan Türk Hava Kurumu Üniversitesi, bir yıl içinde Kenya ve Tanzanya’ya uçuş okulu açmayı planlıyor.
Halen öğrencilerinin yüzde 66’sı burslu olan üniversite yönetimi, bu oranı yüzde 100’e çıkarmak için büyük çaba harcıyor. Kökleri 1925’e uzanınca, 100. Yıl hedefleri de büyük oluyor üniversitenin: Türkonot yetiştirmek, kendi teknolojisinin eseri olan uydusunu milli fırlatma tesisinden fırlatabilmek, Türkiye’de üretilen milli uçakları gökyüzünde görebilmek…