Güncelleme Tarihi:
Türkiye'nin ayakkabı ihracatı 2018'de önceki yıla göre yüzde 12,9'luk artışla 248 milyon 869 bine çıktı. Bu ihracattan 888,1 milyon dolar gelir elde eden sektörün 2019 hedefi ihracatı 1,1 milyar dolara çıkarmak.
AA muhabirinin derlediÄŸi bilgiye göre, ayakkabı ihracatı geçen yıl 2017'ye göre yüzde 15,6 artışla 888,1 milyon dolara yükseldi.Â
Geçen yıl boyunca en yüksek ihracat, 2017'ye göre yüzde 77,9'luk artışın yaÅŸandığı ve 132,1 milyon dolarlık ayakkabının satıldığı Rusya'ya gerçekleÅŸti. Toplam ihracatın yüzde 21,6'sı bu ülkeye yapıldı.Â
Rusya'yı 83,4 milyon dolarla Irak, 61,3 milyon dolarla Almanya, 32,3 milyon dolarla Suudi Arabistan, 33,1 milyon dolarla Romanya, 28,7 milyon dolarla Ä°spanya, 24 milyon dolarla Ä°talya, 22,8 milyon dolarla Bulgaristan, 21,4 milyon dolarla Ä°ngiltere, 13,4 milyon dolarla Fransa takip etti.Â
En çok ayakkabı ihracatı gerçekleÅŸtirilen ilk 10 ülkeye 452 milyon 559 bin dolarlık ayakkabı satılırken, 28 AB ülkesinde ihraç edilen ayakkabı tutarı 289 milyon doları aÅŸtı.Â
Önceki yıl 220 milyon 414 bin çift olan ayakkabı ihracatı yüzde 12,9'luk artışla 2018'de 248 milyon 869 bine çıktı.Â
Sektör temsilcileri, Türkiye'nin özellikle terlik gibi fiyatı düşük ürünleri ihraç ettiÄŸini ancak Türk ayakkabısına ilginin her geçen gün arttığı, sektörün bu yıl 1,1 milyar dolar ihracata rahat bir ÅŸekilde ulaÅŸabileceÄŸi görüşünde.Â
"OLUMSUZ SÖYLENTÄ°LERE RAÄžMEN Ä°HRACATIMIZI ORTALAMADAN FAZLA ARTIRDIK"Â
Türkiye Ayakkabı Sanayicileri DerneÄŸi (TASD) Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Abdulsabur Endican, geçen yıl içerisinde ayakkabı sektörüyle ilgili olumsuz imaj oluÅŸturulmaya çalışıldığını, buna raÄŸmen yılı yüzde 15'in üzerinde, Türkiye ortalamasının üzerinde ihracat artışıyla kapattıklarını söyledi.Â
Sektörün geçen yıl konkordato ilanlarıyla gündeme geldiÄŸini ancak konkordato ilan eden ÅŸirketlerin satışlarının toplamdan yüzde 1 pay aldığını aktaran Endican, yeni yıla da güzel baÅŸladıklarını, yurt dışından talebin devam ettiÄŸini vurguladı.Â
Endican, Türkiye'de yıllık 400 milyon çift ayakkabı üretildiÄŸini kaydederek, ancak potansiyelin daha fazla olduÄŸunu, ihracatı çok daha yukarılara taşıyabilecek kapasiteye sahip olduklarını bildirdi.Â
Sektörde halihazırda ayakkabı üretiminde iÅŸlerin iyi gittiÄŸini aktaran Endican, 2023'te 3 milyar dolar ihracat hedeflediklerini vurguladı.Â
Endican, yurt dışında tanıtımı artırarak ihracata katkı sunacaklarını belirterek, uluslararası kurallara hitap edecek üretim bandı oluÅŸturulmasını saÄŸlayacaklarını ifade etti.Â
"Ä°HRACAT, TURÄ°STLERÄ°N ALIÅžVERİŞİ VE BAVUL TÄ°CARETÄ°YLE 1,5 MÄ°LYAR DOLARA YAKLAÅžIYOR"Â
Türkiye Ayakkabı Sektörü AraÅŸtırma GeliÅŸtirme ve EÄŸitim Vakfı (TASEV) Yönetim Kurulu BaÅŸkan Vekili Hüseyin Çetin, Türk ayakkabı sektörünün bilinirliÄŸini her geçen gün artırdığını belirterek, bilinen bazı dünya markalarının Türkiye'den ayakkabı aldığını söyledi.Â
Ayakkabı üreticisi KOBÄ°'lerin kısa süre içerisinde büyüyerek endüstri 4.0'a geçmesi gerektiÄŸini vurgulayan Çetin, Türkiye'nin Avrupa'nın ayakkabı üretim üssü olacağının altını çizdi.Â
Çetin, Türkiye'nin resmi ayakkabı ihracatının 888 milyon dolar olduÄŸunu anımsatarak, "Aslında bu rakam turistlerin yaptığı alışveriÅŸ ve bavul ticaretiyle rahat bir ÅŸekilde 1,5 milyar dolara yaklaşıyor. Özellikle turizm bölgelerinde önemli satışlar oluyor." dedi.Â
Bu yıl ayakkabı ihracatında hedeflerinin 1,1 milyar doları yakalamak olduÄŸunu dile getiren Çetin, turistlerin alışveriÅŸi ve bavul ticaretiyle bu rakamın 1,5 milyar doları bulacağını söyledi.Â
Türkiye'nin ayakkabı ihracatının her geçen yıl arttığını belirten Çetin, ihracattan kilogram veya birim başına elde edilen gelirin de yükseleceÄŸini söyledi.Â
Çetin, "Åžu anda ciddi sayıda terlik ihraç ediyoruz. Bu yüzden çift başına düşen gelir 1,5-2 dolarlardan baÅŸlarken, deri ayakkabılarda 30 doları geçiyor. Ayakkabıda moda ve trende yön vermeye baÅŸlayan Türkiye ileride bu alanda liderliÄŸi ele geçirmesiyle ihracattan elde ettiÄŸi birim fiyat çok daha yükseklere ulaÅŸacak." diye konuÅŸtu.Â
"TÃœRKÄ°YE'YE AYAKKABIDA Ä°LGÄ° YÃœKSEK, Ä°TALYA'NIN TAHTINA OTURACAÄžIZ"Â
Çetin, Ä°talya Milano'da geçen ay gerçekleÅŸtirilen dünyaca ünlü deri ve ayakkabı fuarı MICAM'a bin 500 firma katıldığını kaydederek, Türkiye'nin 50 firma ile fuara katılım gerçekleÅŸtirdiÄŸini, bu etkinliÄŸe katılmak için 30 Türk ÅŸirketinin de sırada beklediÄŸini söyledi.Â
Türk ayakkabıcıların fuarda büyük ilgi gördüğünü vurgulayan Çetin, ÅŸu deÄŸerlendirmelerde bulundu:Â
"Özellikle Türk ayakkabı sektörü Avrupa'nın en büyük üretim merkezi. Lojistik açısından da Avrupa'ya yakın olması, kısa sürede mal teslim edebilmesi, uygun işçilik fiyatı gibi nedeniyle Türkiye artık ayakkabı üretiminde çok cazip. Ayakkabıda küresel anlamda orta ve alt fiyat segmentine de ilgi giderek artıyor. Türkiye'nin orta segment olması, Ä°talya'dan sonra moda ve trend üreten ikinci ülke konumunda bulunması nedeniyle ülkemiz ayakkabıda ilgi odağı. Ä°talya'da da maliyetler giderek artıyor, firma kapanmaları artıyor, ayakkabı sektörü daralıyor. Tahminlerimize göre Türkiye 10-15 yıl içerisinde ayakkabıda (moda ve trend konusunda) Ä°talya'nın tahtına oturacak."Â
Çetin, Türkiye'nin ayakkabı üretiminde çok iyi olduÄŸunu bizzat Ä°talyan üreticilerin söylediÄŸini kaydederek, Türkiye'nin moda ve trend üretmede çok hızlı ilerlediÄŸini söyledi.Â
Türk firmaların fuara ürünleri, tasarımları ve trendleriyle damga vurduğunu dile getiren Çetin, bu yüzden İtalyanların MICAM fuarına katılmak isteyen Türk şirketlere zorluk çıkardığını aktardı.