Güncelleme Tarihi:
EMİL Güzeliş, Mardinli telkâri ustası bir dedenin torunu. Ailesi 1890’dan beri kuyum sektöründe. Kendi kanatlarıyla uçmak isteyip 30 yaşında aile şirketinden ayrıldıktan sonra kendi markası Zen Pırlanta’yı kurdu. Zen Pırlanta son 8 yıldır Türkiye’nin mücevher ihracatının yarısını yapıyor. 2015 yılının sektör için zor geçtiğini söyleyen Güzeliş, “Kuyumculuk sektörü daralıyor. Yaklaşık 26 bin kuyumcu varsa bunun 2 bini geçen yıl kapanmak zorunda kaldı” diyor. Güzeliş’e göre bu daralmanın nedeni elektronik ürün ve tatil harcamalarının artması ve büyümesi. “Elektronik ürünler bu kadar çok değilken insanların para harcayacak şeyleri de azdı. Oysa şimdi çeşitlilik arttı. Takı yerine cep telefonu, elektronik eşya ve seyahatler geldi” diyen Güzeliş, mücevher almanın artık akla bile zor geldiğini savundu.
TANITIM GRUBU KURULMALI
Son dönemde kuyum sektöründeki en büyük sorun kredi kartı alışverişlerinde getirilen sınırlama olduğu söyleniyordu. Son düzenlemeyle 4 taksite kadar satışın yapılabildiğini ancak bunun da yeterli olmadığını söyleyen Güzeliş, “Rekabet ettiğimiz sektörlerde 12 taksite kadar alışveriş yapılabiliyor. Bu da bizim sektörü olumsuz etkiliyor” diyor. Güzeliş’in sektörün canlanması için de bir önerisi var. “Mücevher Tanıtım Grubu”nun kurulmasını ve yıllık 25 milyonluk tanıtım bütçesi ayrılmasını öneren Güzeliş, tanıtım sektörün daralmasına çare olabileceğini düşünüyor.
30 milyon dolarlık ithalat yapıyor
* Zen Pırlanta, 1.5 yıldır De Beers’in pırlanta markası Forevermark’ın Türkiye temsilcisi.
* Türkiye’nin pırlanta ithalati 65 milyon dolar, bunun 30 milyon dolarını Zen Pırlanta ithal ediyor.
* Türkiye’nin pırlantalı mücevher ihracatı 40 milyon dolar, bu 40 milyon doların 20 milyon dolarını Zen Pırlanta gerçekleştiriyor.
* Zen Pırlanta’nın yılda 250 bin adet bitmiş mücevher yapma kapasitesi var. Avrupa’nın en büyük pırlanta üretim kapasitesine sahip.
* Zen Pırlanta’nın 2015’de cirosu 100 milyon lira olacak.
* Zen Pırlanta 2000’de Hollanda, 2001’de NewYork, 2002’de de Dubai’de ofis açtı. En büyük ihracat Dubai ofisine yapılıyor. Zen Pırlanta’nın Dubai’de 4 mağazası da var. Kuveyt ve Abudabi’de birer mağazası olan Zen Pırlanta yakında Suudi Arabistan’da da ilk mağazasını açacak.
Erkekler alıyor
EMİL Güzeliş’in verdiği bilgiye göre pırlanta alışverişinin yüzde 60’ını kadınlar yapıyor. Ancak yüzde 40 oranındaki erkeğin yaptığı alışverişin değeri daha yüksek. “Erkeklerin ödedediği fatura daha yüksek. Erkekler pırlanta alırken üzülmez, çünkü değeri olan bir şey alıyor. Kıyafet aldıklarında aynı şeyi düşünmezler” diyor.