AyÅŸegül AKYARLI GÜVEN
OluÅŸturulma Tarihi: Mart 18, 2009 00:00
200 milyon dolarlık mücevheri satış için vitrine çıkartan İstanbul Jewelry Show’da ’Denetim doğru yapılsın. Tuvaletler pırlanta gibi parlasın’ tartışması patladı. Hijyen eksikliği nedeniyle yurtdışından gelen misafirlere mahçup olduklarını ve fuarda denetim mekanizmasının yanlış çalıştığını dile getiren 3 büyük firma fuara katılmaktan vazgeçti.
BUGÃœN açılıp, 22 Mart’a kadar 200 milyon dolarlık mücevheri satış için vitrine çıkartacak olan Ä°stanbul Jewelry Show’da ’Denetim doÄŸru yapılsın. Tuvaletler de pırlanta gibi parlasın’ tartışması çıktı. GeçtiÄŸimiz yıllarda tuvaletlerdeki hijyen eksikliÄŸi nedeniyle özellikle yurtdışından gelen misafirlerine mahçup olduÄŸuklarını, fuarın denetim ve yönetimindeki eksiklikler sonucunda yabancı hedef kitlenin zaten fuara gelmediÄŸini dile getiren Ekol, Lidya ve Hazar firmaları konu hakkında bu yıl da bir geliÅŸme görmedikleri iddiasıyla fuara katılmaktan vazgeçti. Â
Manifesto gibi
Türk mücevher sektörünün tek fuarı Jewelry Show’da tuvaletlerdeki hijyen konusunun yanısıra fuar şirketinin denetimi sorunu da tartışma yaratıyor. Sorunları çözmek için ’İstanbul Fuarları’ gündemli toplantılar düzenleyen ve sektörün en büyük firmalarının oluşturduğu temsilciler bu görüşmelerden de bir sonuç alamadı. Şu an ihracatçı birliği tarafından denetlenen ve İstanbul Değerli Maden Mücevherat İhracatçıları Birliği (İDMMİB) ile Rotaforte arasında yapılmış bir protokole göre gerçekleştirilen fuar ücret, yabancı misafirlerin sayısındaki azlık ve tanıtım konusundaki yetersizlik eleştirileriyle tepki çekiyor. İDMMİB ve Rotaforte arasında yapılan protokol ise bir manifesto olarak nitelendiriliyor. Metrekare başına alınan 225 doları aşan fiyatlar ile İstanbul’un en pahalı fuarını gerçekleştirdiğini dile getiren sektör temsilcileri, "Fuarı katılımcılar denetlesin. O zaman böyle problemler yaşanmaz" açıklamasında bulunuyor.
100 tepki imzası
28 yıldır gerçekleştirilen fuar ile ilgili tepkiler özellikle geçen yıl büyüdü. Lidya Jewellery’in sahibi Fırat Bayraktar’ın öncülük ettiği 8 kişilik katılımcı grubu geçen yıl, iki saatte duruma tepki gösteren fuar katılımcılarından 100 imza topladı. Bu imzaların İstanbul Kuyumcular Odası’na (İKO) teslim edilmesiyle birlikte İKO da tartışmanın taraflarından biri haline geldi. Ancak fuarların, katılımcılar-İKO ve İDMMİB’ten oluşan bir komisyon aracılığıyla denetlenmesi çağrısına olumlu bir yanıt gelmedi. İDMMİB Başkanı İmam Altınbaş, fuar tatrtışmaları üzerine gerçekleştirilen İstanbul Toplantıları sırasında "Fuar şirketi mart ayına kadar fuarı düzgünce düzenlerse bizim sözümüz olmaz. Mart Fuarı’na kadarki hizmetlerden sektör memnun kalırsa firmayla devam ederiz. Kalmazsa toplanırız" dedi.
Tanıtım olmuyor, daha az yabancı geliyor
GEÇTİĞİMİZ yıl 5 salonda gerçkeleşen fuarın bu sene 4 salona düştüğünü ifade eden Ekol Kuyumculuk Yönetim Kurulu Başkanı ve İKO Başkanı Alaattin Kameroğlu, firmasını fuardan çekiş nedenini şöyle açıkladı: "Geçmişte bu sektörü temsil eden Gold İstanbul vardı. Bu fuar rekabeti artırıyor ve Rotaforte’nin daha iyi çalışmasını sağlıyordu. Ancak ’sektör içinde rekabet yaratmayın’ tartışmaları çıkınca bitti. Dünyada 500 ciddi alıcı var. Alıcılar bizim gibi büyükler ile çalışıyorlar. Fuara sadece 100-150 yabancı firma geliyor. Tanıtım olmadığı için sayı düşük kalıyor."
Misafirleri Sheraton’da ağırlayacak
FUARI gerçekleştiren Rotaforte Uluslararası Fuarcılık’ın Yönetim Kurulu Başkanı Şermin Cengiz, en büyük hedeflerinin İstanbul’u dünyanın mücevher merkezi yapmak olduğunu dile getirdi ve şöyle devam etti: "Tüm dünyayı saran krize ve yurtdışı fuarlardaki düşüşlere rağmen İstanbul Jewelry Show büyük başarı gösterdi. 1100 katılımcı ve 30 bin ziyaretçiye ulaştı. 68 ülkedeki ticari ateşeliklerimize ve 47 ülkenin ticaret odalarına fuarın tanıtımı yapıldı. Dünyanın en büyük 500 alıcısı fuara davet edildi ve Sheraton’da 4 gün boyunca ağırlanacak. Her büyük organizasyonda yaşanabilecek sıkıntıları öne sürerek bazı firmaların giriştiği fuarı kötüleme çabasının altında pek de iyi niyetli olmayan başka bir motivasyonun yer aldığını düşünmemek elde değil. Üç ay once yapılan birkaç fuar katılım iptali ekonomik sıkıntılar nedeniyle oldu. Şimdi tam da fuar açılışının öncesinde farklı nedenler belirtilerek yeniymiş gibi bildirilmesi düşündürücü."